עובדי המזח בנמלי החוף המזרחי בארה"ב הגיעו להסכם על השהיית שביתה בת שלושה ימים שבה נקטו, עד 15 בינואר, כדי לספק זמן למשא ומתן על הסכם שכר חדש.
האיגוד, Longshoremen's International, אמור לחזור לעבוד באופן מיידי. הסיום הזמני לשביתה הגיע לאחר שהאיגוד והברית הימית של ארה"ב, המייצגת נמלים וחברות ספנות, הגיעו להסכם טנטטיבי על שכר – כך נמסר אתמול (חמישי) בהצהרה משותפת של האיגוד והנמלים.
גורם המעורה בהסכם אמר כי הנמלים העלו את הצעת השכר שלהם מכ-50% במשך שש שנים ל-62%. בפועל, כל העלאת שכר תצטרך להיות מאושרת על ידי חברי האיגוד כחלק מאישור החוזה הסופי.
האיגוד פתח בשביתה ביום שלישי לאחר שהחוזה של העובדים הסתיים במחלוקת על שכרם ובגלל התנגדותם לאוטומציה ב-36 נמלים המשתרעים ממיין עד טקסס. השביתה בנמלים הגיעה בשיא עונת הקניות של החגים, בזמן שהנמלים המטפלים בכמחצית מהמטען של ספינות הנכנסות ויוצאות מארצות הברית.
השביתה העלתה את הסיכון למחסור בסחורות על מדפי החנויות אם תימשך יותר מכמה שבועות. לצד זאת, רוב הקמעונאים מילאו מדפים או שלחו פריטים מוקדם מתוך ציפייה לשביתת עובדי המזח.
"בחסדי אלוהים, וברצון הטוב של השכנים, זה יחזיק מעמד", אמר הנשיא ג'ו ביידן לכתבים אתמול בלילה לאחר השהיית השביתה.
בהצהרה מאוחר יותר, ביידן חיזק את שני הצדדים "על שפעלו באופן פטריוטי כדי לפתוח מחדש את הנמלים שלנו ולהבטיח זמינות של אספקה קריטית להתאוששות ובנייה מחדש אחרי הוריקן הלן".
ביידן אמר עוד כי משא ומתן קיבוצי הוא "קריטי לבניית כלכלה חזקה יותר".
חברי האיגוד לא נדרשו להצביע על השהיה זמנית של השביתה, כלומר מנופי הענק של הנמלים צפויים היו להתחיל להעמיס ולפרוק מכולות שילוח כבר אתמול בלילה.
העובדים, כאמור, יהיו מכוסים עד 15 בינואר במסגרת החוזה הישן, שתוקפו פג ב-30 בספטמבר.
הרקע לשביתה: האיגוד דרש העלאה של 77% בשכר במשך שש שנים, בתוספת איסור מוחלט על השימוש באוטומציה בנמלים, שחבריו רואים בו איום על עבודתם. הצדדים נחלקו גם בנושאי הפרשות לפנסיה וחלוקת התמלוגים המשולמים עבור מכולות המועברות על ידי עובדים.
תומס קולר, המלמד דיני עבודה בבוסטון קולג', אמר כי ההסכם שנועד לעצור את השביתה מצביע על כך ששני הצדדים קרובים לעסקה סופית.
"אני בטוח שאם הם לא היו מתקדמים, הם לא היו מפסיקים את השביתה", אמר. "יש להם שכר. הם יעבדו את הפרטים בנוגע לאוטומציה, ואני בטוח שזה נותן לצדדים זמן לשבת ולקבל בדיוק את התנאים ששניהם יכולים לחיות איתם".
אנליסטים בתעשייה אמרו שמכל יום של שביתה בנמל לוקח ארבעה עד שישה ימים להתאושש. עוד אמרו, ששביתה קצרה של כמה ימים כנראה לא תפגע יותר מדי בשרשרת האספקה .
הסכם בנמלים דוחף את השביתה וכל מחסור פוטנציאלי אל מעבר למועד הבחירות לנשיאות בנובמבר, ומבטל אחריות אפשרית שתוטל על סגנית הנשיא קמאלה האריס, המועמדת הדמוקרטית. זה גם מהווה יתרון גדול עבור ממשל ביידן-האריס, שהכריז על עצמו כ"ידידותי ביותר לאיגוד בהיסטוריה האמריקנית". יצוין, כי מחסור בסחורות היה עלול להעלות את המחירים ולהצית מחדש את האינפלציה.