דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי כ"ג בניסן תשפ"ד 01.05.24
21.5°תל אביב
  • 16.6°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 28.9°אילת
  • 22.9°טבריה
  • 17.4°צפת
  • 21.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
יחסי ישראל ארה"ב

ישראל-ארה"ב / נתניהו: יש מקום לדון על ריסון הבנייה בשטחים

ראש הממשלה אמר את הדברים אחרי פגישה עם נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ | במסיבת העיתונאים, שקדמה לפגישה, אמר טראמפ כי אינו מחויב לפתרון שתי המדינות, אך ביקש לראות הפסקה של הבנייה בהתנחלויות, נתניהו גרס שהפתרון לסכסוך הוא תהליך אזורי

מסיבת העיתונאים המשותפת (צילום: אבי אוחיון).
מסיבת העיתונאים המשותפת (צילום: אבי אוחיון).
שי ניר

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר הלילה (חמישי), בסיום פגישתו הראשונה עם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, כי הוא מוכן לדון עם הממשל האמריקני על ריסון הבנייה בהתנחלויות. "הנשיא טראמפ מוכן לשדרג אותנו בכל דבר – לא היו תחומים שלא ראינו עין בעין, ואם יש בקשה לבחון את הנושא הספציפי הזה של ההתנחלויות – אז אני חושב שהאינטרס הלאומי שלנו הוא להגיע להבנות וראוי לעשות את המאמץ הזה", אמר נתניהו בתדרוך לכתבים בוושינגטון בסיום הפגישה.

עם זאת, נתניהו הבהיר כי תכניות הבנייה שכבר הוכרזו "יתקדמו כמתוכנן" וכי ישראל לא תסכים להגבלות על הבנייה בירושלים. הוא הבהיר כי הצדדים טרם הגיעו להבנות בנושא: "סיכמנו להמשיך לדון בזה מתוך ניסיון להגיע להבנות שמממשות את השאיפה לשלום וביטחון".

מוקדם יותר,טרם הפגישה, התייצבו השניים למסיבת עיתונאים משותפת, בה הציגו אווירה מחויכת ופיזרו מחמאות הדדיות. ברוח דומה, הדברים שנשאו כללו בעיקר הצהרות מרומזות, ללא אמירות חד משמעיות היכולות ללמד על צירי התקדמות מחייבים בנושאים אותם העלו. בין היתר, התייחסו השניים למאבק באסלם הקיצוני, ריסונה של איראן, הבנייה בהתנחלויות ותהליך השלום.

נתניהו וטראמפ בעת ביקור נתניהו בבית הלבן (צילום: אבי אוחיון).
נתניהו וטראמפ בעת ביקור נתניהו בבית הלבן (צילום: אבי אוחיון).

"אתגרי הביטחון בפניהם ניצבת ישראל הם עצומים והם כוללים את האיום מאיראן ושאיפותיה הגרעיניות", אמר טראמפ, שחזר על עמדתו כי הסכם הגרעין עליו חתם הממשל הקודם הוא גרוע. הנשיא האמריקני אמר כי אנשיו כבר הציעו "סנקציות חדשות  נוספות" והוסיף שיעשה עוד "כדי למנוע לעד את פיתוח נשק הגרעיני באיראן".

על הסכסוך הישראלי-פלסטיני, אמר טראמפ כי הוא מעוניין להגיע להסכם, אך בניגוד לנשיאים קודמים נמנע מהבעת מחויבות לפתרון שתי המדינות. "אני יכול לחיות עם פתרון שתי המדינות או מדינה אחת. מה שהצדדים יסכימו עליו", אמר, "כמו בכל הסכם טוב על הצדדים להתפשר". יחד עם זאת, ציין הנשיא שהממשל האמריקני מחויב לעבוד עם ישראל ושותפים טבעיים במזרח התיכון "להשגת ביטחון ויציבות, וזה כולל עבודה לקראת הסכם שלום בין ישראל והפלסטינים". בתשובה לשאלה בנושא ההתנחלויות אמר טראמפ, כשהוא מישיר מבט לנתניהו, כי הוא רוצה לראות את ישראל עוצרת כדי להשאיר מרחב להשגת הסכם.

ראש הממשלה נתניהו הודה לטראמפ על האירוח והיחס החם בו התקבלו הוא ורעייתו שרה, כמו גם שאר חברי המשלחת הישראלית. נתניהו אמר כי המאבק באסלם הקיצוני, המשותף לארה"ב ולישראל ולמדינות נוספות באזור, מזמן הזדמנות היסטורית לקידום תהליך השלום. "לראשונה בימי חיי, ולראשונה מאז קום מדינת ישראל, מדינות ערב באזור אינן רואות בישראל אויבת, אלא יותר ויותר הן רואות בנו בת ברית", אמר נתניהו והוסיף, בהמשך, כי הוא "מאמין שהאפשרות הגדולה לשלום מגיעה מגישה אזורית. שלום רחב יותר עם השותפים הערבים שלנו ועם הפלסטינים".

בני הזוג נתניהו בבית הלבן יחד עם בני הזוג טראמפ (צילום: אבי אוחיון).
בני הזוג נתניהו בבית הלבן יחד עם בני הזוג טראמפ (צילום: אבי אוחיון).

לשאלת כתבים בנושא הסכסוך, ובתשובה לדברי טראמפ על הבנייה בהתנחלויות, אמר נתניהו כי הוא "מאמין שההתנחלויות אינן ליבת הסכסוך. אני מתכוון לדון על כך עם טראמפ כדי שנפסיק להתנגח זה בזה בנושא". עוד הציב ראש הממשלה שני תנאים מקדימים לפלסטינים. הראשון הוא הכרה במדינת ישראל ו"להפסיק לחנך את אנשיהם להרס ישראל." התנאי השני, הוא שליטה מלאה בהסדרי הביטחון ממערב לנהר הירדן.

שלב התגובות

במערכת הפוליטית הישראלית מיהרו להגיב למסיבת העיתונאים. יו"ר הבית היהודי, שר החינוך נפתלי בנט הביע סיפוק מכך שלא הובעה מחויבות לפתרון שתי המדינות. "דגל פלסטין הורד היום מהתורן ומוחלף בדגל ישראל" אמר, "לפלסטינים יש כבר שתי מדינות: בעזה ובירדן. אין צורך בשלישית". בנט אף בירך את נתניהו "שקיבל את ההחלטה הנכונה, גילה מנהיגות ותעוזה וביצר את בטחון ישראל וריבונותה".

מנגד, אמר ראש האופוזיציה ויו"ר המחנה הציוני, יצחק (בוז'י) הרצוג כי "נתניהו מתפתל ומתפתל רק כדי להתחמק מהרעיון של היפרדות מהפלסטינים בדמות שתי מדינות". הרצוג הוסיף כי "על כל ישראלי הערב להיות חרד מעצם התפיסה שאפשרית מדינה אחת בין הים לירדן, שמשמעותה שאין מדינה יהודית. זה אסון מסוכן מאוד וניאבק בו בכל דרך אפשרית".

יצחק הרצוג (צילום ארכיון: יונתן זינדל/פלאש 90)
יצחק הרצוג (צילום ארכיון: יונתן זינדל/פלאש 90)

ח"כ אחמד טיבי (הרשימה המשותפת) הגיב גם הוא להצהרת טראמפ כי הוא רואה ברעיון מדינה אחת אופציה מתקבלת על הדעת. "אני ממשיך לתמוך בחזון שתי המדינות" אמר טיבי, "אבל אם נתניהו וטראמפ ידחפו למדינה האחת והדו-לאומית שיהיה בה שוויון וזכות הצבעה לכולם אזי זו תחילתו של פרק חדש באזור". טיבי הוסיף שתכנית נתניהו לקידום השלום עם מדינות האזור, לפני שיש פתרון לסכסוך הישראלי-פלסטיני, היא "הזויה". לדבריו, "הרעיון של 'דיל מזרח תיכוני', המבוסס על המחשבה כי היזמה הערבית תתהפך ותתחיל בשלום עם ישראל ורק אחר כך תקום מדינה פלסטינית הוא מגוחך והזוי". על סוגיית הבנייה בהתנחלויות אמר טיבי: "בינתיים יואיל מר נתניהו לעצור את ההתנחלויות כפי שדרש 'האוהד הגדול של מדינת ישראל והעם היהודי  דונלד טראמפ', כדבריו".

ראש ממשלת ישראל לשעבר, אהוד ברק, כתב בחשבון הטוויטר שלו על מסיבת העיתונאים: "ריקוד קיפודים בוושינגטון. ביבי בלחץ מהישירות של טראמפ, שעסוק בדברים אחרים. הפתעות בדרך. ועידה אזורית על השולחן כבר שנתיים. הערב – עוד מסכי עשן".

ישראל כ"ץ שר התחבורה והמודיעין אמר, "טראמפ חיבק את ישראל , הבטיח גיבוי בזירה הבינלאומית ושלח מסר חד לאיראן שלא יאפשר לה לעולם להתחמש בנשק גרעיני"

ח"כ עמר בר-לב (המחנה הציוני) אמר כי דברי טראמפ הם ההמשך של מדיניות ממשל אובמה וכי אין לזלזל באמירתו של טראמפ כי על ישראל לעצור את הבנייה בהתנחלויות. "תחת תפאורה נעימה ובמילים עדינות הודיע הנשיא טראמפ לראש הממשלה נתניהו שהמדיניות האמריקאית כלפי ישראל והפלסטינים לא תשתנתה מתקופת אובמה" אמר, "בכוונתו לפעול לשלום בין העמים שיחייב את שני הצדדים לוויתורים כואבים. אשליית הימין שארה"ב תאפשר בנייה בהתנחלויות וסיפוח התנפצה להם בפנים. כאשר טראמפ ממליץ לנתניהו לעצור לתקופת מה את הבנייה בהתנחלויות, זו עצה ידידותית מחבר שמחזיק מקל גדול ביד השנייה והראה כבר כיצד הוא נוהג במי שלא שומע לעצתו".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!