
ראשי רשויות בעוטף עזה פנו במכתב לשר האוצר בצלאל סמוטריץ' ולממלא מקום ראש מנהלת תקומה יוסי שלי, בדרישה לעצור קיצוץ בסך מיליארד שקלים מתקציבי השיקום של יישובי העוטף, ולעגן את תקציבי תקומה בחוק ההסדרים הקרוב.
המכתב, שחתמו עליו ראש עיריית שדרות אלון דוידי וכל ראשי המועצות האזוריות בעוטף עזה – גדי ירקוני (אשכול), יוסי קרן (שער הנגב), תמיר עידאן (שדות נגב) ואיתמר רביבו (חוף אשקלון), יחד עם תנועת 'עתיד לעוטף' ופורום 'חוזרים הביתה' – נשלח היום (שלישי) לשלי וסמוטריץ' במטרה לעצור את הקיצוץ המסתמן, וזאת לאחר שהוחלט שחלק מהכספים יעברו למטרות שיקום שונות ליישובים שלא נמנים על יישובי העוטף. ראשי העוטף קוראים לשר האוצר לעגן בחוק את שלל התקציבים, המתקיימים היום מתוקף החלטת ממשלה בלבד, ולקבוע בו גבולות גזרה ופיקוח ליישום התקציבים.
"יש לעצור מיידית את קיצוץ התקציב, שכן זה יוביל לדילול המשאבים החיוניים לשיקום ופיתוח העוטף", כתבו הפונים. "אסור לתת יד למצב בו תקציב תקומה הופך ל'קופה קטנה' המיועדת לצרכים אחרים. כל קיצוץ בתקציב תקומה יוביל להקפאת השיקום והפיתוח".
החלטת הממשלה מחודש אפריל האחרון אישרה את העברתם של יותר מ-14 מיליארד שקלים ליישובי העוטף, שכבר היום משמשים את היישובים לשיקום ההריסות, לתכנון ההתחדשות ולשירותי חינוך ורווחה. בינואר 2025 אמור להיות מאושר סכום נוסף, שיעמוד על כ-5 מיליארד שקלים, אך השימוש בו נתון במחלוקת. בעוד יישובי העוטף מבקשים שהכסף יועבר אליהם כבר כעת, במשרד האוצר מתעקשים כי התקציב נועד לתוכניות לטווח ארוך וכי ייתכן שחלק מהסכום יועבר לתוכניות פיצוי ליישובי העוטף שאינם נמנים בתוכנית הפיצוי הנוכחית, ובהם נתיבות, אופקים ויישובי המועצה האזורית מרחבים.
טיוטת חוק חבל תקומה, שהוגשה עוד באפריל, מעגנת את התקציב למטרות ברורות, אך החוק עצמו טרם עבר. "לא ייתכן שאנחנו מציינים כבר שנה מאותה שבת נוראית של מחדל והפקרה והתקציבי הפיתוח והצמיחה מחדש של העוטף לא מובטחים לה בחקיקה", מסר ממלא מקום ראש מועצת שער הנגב, יוסי קרן. "לא לשם כך הוקמה מנהלת תקומה. ככה לא נצליח לבנות מחדש את העוטף".
תגובת מנהלת תקומה: "בשנה האחרונה השקיעה המנהלת כ-7 מיליארד שקלים במאות פרויקטים בתחומי השיכון, החינוך, הרווחה, החקלאות, הכלכלה ועוד. הגדרת החבל הינו נושא אשר עומד לפתחו של הדרג המדיני והמנהלת תתנהל על פי מה שיקבע. אנו ממשיכים לעבוד כתף אל כתף עם ראשי רשויות החבל על מנת לוודא קידום יעיל ומקצועי של כלל המתווים והפרויקטים. בנוסף, אנו מודעים לצורך בחקיקה ופועלים לקידומה".
תגובת השר סמוטריץ' טרם התקבלה.


