דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

נשיא ארה"ב / אחרי עשור של נסיונות, סין העניקה לטראמפ סימן מסחרי נחשק

ממשלת סין אישרה השבוע את בקשתו של נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, לרשום את שמו כסימן מסחרי בתחום הנדל"ן | ההחלטה, אותה ניסה להשיג קרוב לעשור, באה כשבוע אחרי שהודיע כי יכבד את מדיניות "סין אחת" של הממשל האמריקני | למרות שהבקשה הוגשה לפני שנכנס לתפקיד, העיתוי מעלה סימני שאלה אתיים

טראמפ ברשתות החברתיות הסיניות, צילום: סוכנות AP.
טראמפ ברשתות החברתיות הסיניות, צילום: סוכנות AP.

ממשלת סין העניקה השבוע לנשיא ארה"ב דונלד טראמפ זכות קניין חשובה על שימוש בשמו, בדמות סימן רשום לעשר שנים בענף הבניין. ההחלטה הפכה לרשמית ב-14 בפברואר, אחרי קרוב לעשור של ניסיונות כושלים מצד טראמפ, עם פרסום באתר האינטרנט של לשכת הסימנים הרשומים של סין. האינדיפנדנט הבריטי הצביע על העובדה שהחלטת הממשל הסיני באה ימים ספורים בלבד אחרי הכרזתו של טראמפ כי הוא מחויב למדיניות האמריקנית של "סין אחת", שלא מכירה בעצמאותה של טאיוואן.

הסימן הרשום, שמטרתו לאפשר לחברות שבבעלות משפחתו להפעיל שירותי נדל"ן מסחרי ופרטי בסין, ניתן לטראמפ על בסיס זמני כבר בנובמבר, כשבוע אחרי ניצחונו המפתיע בבחירות, כך דיווח הוול סטריט ג'ורנל.

מדובר, ככל הנראה, בסימן הרשום הבינלאומי הראשון שמוענק לטראמפ מאז הושבע לנשיאות, אך ככל הנראה לא יהיה זה האחרון. בסין לבדה יש לנשיא האמריקני 49 בקשות פתוחות לרישום סימנים מסחריים, זאת בנוסף ל-77 הסימנים שרשומים כבר על שמו, רובם יועמדו לחידוש במהלך כהונתו.

שם שהוא סימן מסחרי, נכסים בבעלות טראמפ באטלנטיק סיטי (צילום: סוכנות AP).
שם שהוא סימן מסחרי, נכסים בבעלות טראמפ באטלנטיק סיטי (צילום: סוכנות AP).

מבקריו של הנשיא טוענים שהאינטרסים העולמיים של טראמפ בנושא הקניין הרוחני עשויים לשמש כמנוף נגד הנשיא בידי מדינות זרות, עובדה שעשויה לעמוד בניגוד ל"סעיף התגמולים" של החוקה האמריקנית, האוסר על משרתי ציבור לקבל כל דבר בעל ערך ממשלות זרות אלא באישור מפורש של הקונגרס. חשש זה מובהק במיוחד כלפי סין, בה משקפים בתי המשפט ומשרדי הממשלה את רצונה של מפלגת השלטון.

כאמור, ההודעה על ההחלטה הגיעה כשבוע אחרי שנשיא ארה"ב אמר שידבוק במדיניות האמריקנית של "סין אחת", זאת אחרי שעורר סערה פוליטית כשניהל שיחת טלפון עם נשיאת טאיוואן, צאי אינג-ון, זמן קצר אחרי ניצחונו בבחירות.

אחרי שיחת הטלפון בין השניים, הגישה ממשלת סין תלונה רשמית לממשל האמריקני. אך בשבוע שעבר, אישר הבית הלבן כי אחרי "שיחת טלפון ארוכה" עם נשיא סין, שִי ג'ינפינג, בה דנו השניים "במספר רב של נושאים", הסכים הנשיא טראמפ "לבקשת הנשיא שי, לכבד את מדיניות 'סין אחת' שלנו".

ההחלטה הסינית השבוע הייתה מפתיעה במיוחד אחרי עשור של ניסיונות כושלים מצד טראמפ לקבל בחזרה את הזכויות לשימוש בשמו מאדם בשם דונג וואי. התפנית המפתיעה ביחס של הביורוקרטיה הסינית לטראמפ, קרוב כל כך לכניסתו לתפקיד, העלתה שאלות על היקף ההשפעה שתהיה למעמדו הפוליטי על העסקים הפרטיים של משפחתו.

ריצ'ארד פיינטר, מי שהיה היועץ המשפטי הראשי לענייני אתיקה תחת ג'ורג' בוש, אמר לסוכנות הידיעות איי.פי, כי המשמעות המעשית של יחס מיוחד, מכל סוג שהוא, מצד ממשלת סין, תהיה כאילו טראמפ קיבל מתנה מבייג'ינג, צעד שיפר את הוראות החוקה. "ניתן היה להגיע למסקנה אחרת אם טראמפ היה מקבל יחס זהה לכל אחד אחר שמבקש לרשום סימן מסחרי, אבל הראיות לא מצביעות לכיוון הזה", הוסיף.

אלן גארטן, היועץ המשפטי הראשי של ארגון טראמפ, אמר שפעילותו של טראמפ בנושא הסימנים הרשומים בסין קדמה לבחירתו לתפקיד. גארטן הוסיף כי הנשיא העביר את ניהול החברה שלו לבניו ולצוות של מנהלים בכירים כדי להרחיק את עצמו מעסקיו הפרטיים והסימנים המסחריים הרשומים על שמו.

המנהל הסיני לתעשייה ומסחר, האחראי על לשכת הסימנים הרשומים, לא השיב לבקשת תגובה של סוכנות הידיעות איי.פי בנושא.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!