דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ח' בניסן תשפ"ד 16.04.24
26.2°תל אביב
  • 25.8°ירושלים
  • 26.2°תל אביב
  • 23.8°חיפה
  • 23.4°אשדוד
  • 30.1°באר שבע
  • 33.7°אילת
  • 30.7°טבריה
  • 23.8°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
פיפ"א

ספורט / דירוג הנבחרות של פיפ"א פורסם השבוע, אבל מה הוא בכלל משנה?

הדירוג שמטרתו היא לציין את חוזקן של הנבחרות יוצר עיוותים בעולם הכדורגל | כיצד ווילס ורומניה קיבלו את ראשות הבית במוקדמות המונדיאל הקרוב? | ואיך ישראל יכולה להשתמש בזה כדי לשפר את מעמדה?

משרדי פיפ״א העולמיים בציריך, שוויץ (צילום: Ugis Riba / Shutterstock, Inc).
משרדי פיפ״א העולמיים בציריך, שוויץ (צילום: Ugis Riba / Shutterstock, Inc).
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

השבוע התפרסם דירוג הנבחרות של התאחדות הכדורגל העולמית (פיפ"א). את הדירוג ממשיכה להוביל ארגנטינה ואחריה מדורגת ברזיל. ישראל נמצאת רק במקום ה-60 הלא כל כך מכובד. בכתבה שלפניכם ננסה להבין את הדירוג המוזר שבו פיפ"א משתמשת ומעדכנת כמעט כל חודש ומה נבחרת ישראל צריכה כדי לנצל אותו לטובתה.

השאלה הראשונה והחשובה ביותר היא למה זה טוב בכלל? הרי הנבחרת הראשונה בדירוג לא זוכה בגביע או יוקרה מסויימת. ההגיון המעוות שעומד מאחורי הדירוג לא מועיל כמעט. אז הדירוג התחיל בעצם בשביל לדרג ולפרסם את חוזקת הנבחרות מידי תקופה קצרה, במקום לחכות למונדיאל כל 4 שנים. אבל המטרה השימושית שלו היא עבור הגרלות של משחקים רשמיים. כלומר: כאשר נבחרת מסויימת מוגרלת לשלבי המוקדמות באליפות אירופה/אפריקה/מונדיאל או בהחלטה מי ראש בית במונדיאל או קבוצות הדירוג באליפות אירופה. פיפ"א מתייחסת לדירוג העולמי שמתפרסם בדיוק לפני ההגרלה של אותו הטורניר. כך נוצרו מספר רב של מצבים אבסורדים כמו במונדיאל 2014 שבו ששוויץ וקולומביה היו בראשות בתים. וכך קורה שבמוקדמות מונדיאל 2018 מדורגות ווילס ורומניה כראשות בתים במקום צרפת ואיטליה. חשוב להדגיש שההגרלה נעשתה לפני יורו 2016 והסיבה שווילס מדורגת יותר גבוה מאיטליה הינו משום שהיא גברה במוקדמות היורו על "אימפריות הכדורגל" ישראל ובוסניה.

שחקני ואוהדי נבחרת וויילס חוגגים את הנצחון על נבחרת בלגיה ברבע גמר היורו. צילום: AP
שחקני ואוהדי נבחרת וויילס חוגגים את הנצחון על נבחרת בלגיה ברבע גמר היורו. צילום: AP

אז איך זה עובד בעצם?

החישוב המתמטי הוא קצת מסובך והוא לקוח בהשאלה מעולם השחמט. ישנם חמישה גורמים שמרכיבים את הניקוד הסופי:

מסגרת המשחק * תוצאת המשחק * חוזק היריבה * חוזק יבשת היריבה * תאריך המשחק

מסגרת המשחק– 4 נק' למשחק בגביע העולמי, 3 נק' לאליפות יבשתית או קונפדרציות, 2.5 נק' למוקדמות יבשתית או מונדיאל. נקודה למשחק ידידות.

תוצאת המשחק –3 נק' לניצחון, 2 נק' לניצחון בפנדלים, נקודה לתיקו/הפסד בפנדלים. 0 נק' להפסד.

חוזק היריבה– פה כבר יש נוסחה כדי שיהיה לנו נחמד יותר ושובר שיגרה לחשב את חישובי הניקוד של ישראל

התוצאה היא 200 פחות הדירוג של היריבה ואת התוצאה מחלקים ב-100

לדוגמה: אם ישראל מתחרה נגד ארגנטינה אז זה יהיה שווה 1.99 נקודות כי ארגנטינה נמצאת ראשונה בדירוג.  1.99 = 100/(200-1)

חוזק יבשת היריבה– 1 לאירופה ודרום אמריקה, 0.88 מרכז אמריקה, 0.86 לאפריקה ואסיה, 0.85 לאוקיאניה.

תאריך המשחק– 1 לשנה האחרונה, 0.5 לפני שנה, 0.3 לפני שנתיים.  0.2 למשחק לפני שלוש שנים.

כאשר מסתכלים מעבר למספרים המסובכים. מגלים מספר רב של חסרונות בשיטה:

  1. הנבחרת המארחת של המונדיאל/יורו אינה משתתפת במוקדמות. לכן נבחרת צרפת לדוגמה התרסקה בדירוג לקראת מוקדמות המונדיאל כי היא לא יכלה לצבור נקודות בשנתיים בהן חיכתה לאירוח משחקי היורו ב-2016.
  2. נבחרות דרום אמריקה תמיד מדורגות גבוהה יותר כי שלב המוקדמות שלהם למונדיאל כולל ליגה של 16 משחקים בין כל נבחרות היבשת וכל ניצחון או תיקו שווה ניקוד גבוהה. בניגוד לאירופה שבה יש בממוצע 10 משחקים במהלך המוקדמות.
  3. נבחרות אפריקה/אסיה/צפון אמריקה נחשבות ליריבות חלשות יותר ולכן מקבלות ניקוד נמוך יותר בדירוג. לקבוצה אפריקאית/אסיאתית/צפון אמריקאית אין שום סיכוי להיות ראש בית במונדיאל אלא אם כן הם מארחות אותו.
  4. אם מדובר בנבחרת קטנה (נגיד האימפריה בכחול-לבן) שמשובצת בבית אירופאי די נוח (נגיד אלבניה וליכנשטיין), משחק מולן לפני הגרלת מוקדמות היורו/מונדיאל יכול להקפיץ את הדירוג גבוהה יותר כמו שקרה לווילס או רומניה. רק חשוב לזכור לא לשחק משחקי ידידות כי זה מוריד את הממוצע בניקוד.

 

ב-2008 ישראל הגיעה להישג הכי גדול שלה תחת הדרכתו של דרור קשטן, כאשר לפי דירוג פיפ"א היא הגיעה למקום 15. מאז כבר הספיקה להתדרדר בדירוג ולפני שנתיים שוב נסקה למקום ה-26 הפיקטיבי אחרי ניצחון על בוסניה במוקדמות היורו. לקח לנבחרת שנה וחצי בדיוק כדי לצנוח למקום הנמוך ביותר אי פעם בדירוג פיפ"א אל המקום ה-98 במצולות הים הסוער העולמי. למזלנו הנבחרת של אלישע לוי תפסה את עצמה בידיים ואחרי ההפסד לאיטליה ניצחה מספר משחקים וכאמור טיפסה ישראל למקום ה-60 בעולם וה-31 באירופה. אבל כדי שפר עמדות לקראת ההגרלה תצטרך ישראל להשיג כמה נקודות חשובות במוקדמות המונדיאל ואם זה לא הולך אז עדיף לקבוע משחקי ידידות בישראל מול אריות הדירוג כמו שוויץ (11), פרו (18),קוסטה-ריקה (19) ואפילו צפון אירלנד (35). דרך אגב, רומניה כבר התדרדרה בינתיים למקום ה-40 בעולם, אבל את ראשות הבית במוקדמות המונדיאל אף אחד כבר לא יקח ממנה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!