דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
19.5°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 19.5°תל אביב
  • 18.5°חיפה
  • 19.7°אשדוד
  • 19.0°באר שבע
  • 27.5°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 19.4°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אימת האמוניה

אימת האמוניה / כביש 70 נחסם לתנועה בעקבות דליפת אמוניה ממשאית שינוע

המשאית הובילה מיכל אמוניה בו היו כ-1000 ליטר כאשר הוא החל לדלוף באופן קל בעקבות תאונת דרכים | כוחות כיבוי האש התיזו מים על המשאית בכדי לפזר ולמהול את החומר המסוכן

דליפת האמוניה (צילום: כב"ה חוף).
דליפת האמוניה (צילום: כב"ה חוף).
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

ביום שישי בבוקר התרחש אירוע חומרים מסוכנים בכביש 70 סמוך לצומת ג'למה, בו מיכל אמוניה בן 1000 ליטר החל לדלוף באופן קל, לאחר שהמשאית שהובילה אותו הייתה מעורבת בתאונת דרכים. יחידה מיוחדת של לוחמי האש, המיומנת בטיפול בחומרים מסוכנים טפלה במפגע, עד אשר משאית אחרת שאבה את תכולת המיכל הפגום וחזרה למפעל.

דליפת האמוניה: (צילום: המשרד להגנת הסביבה).
דליפת האמוניה: (צילום: המשרד להגנת הסביבה).

מכיוון שאמוניה הוא גז רעיל ביותר, הורו כוחות ההצלה לאוכלוסיה להסתגר בתוך מבנים במרחק של עד 1000 מטרים מהתאונה. למרבה המזל, מדובר היה רק בבית מעצר הקישון ובסיס צה"ל הסמוך אליו, ולא באיזור צפוף אוכלוסייה. דוברות כיבוי האש מסרה כי לוחמי האש החלו בנסיונות לאטום את כלי הקיבול הדולף. לא דווח על השפעה אפשרית לסביבה מאחר ומדובר בכמות קטנה יחסית ובשטח פתוח. הדליפה לא חייבה התפנות בהיקף רחב, אלא רק שמירת מרחק למספר שעות, עד אשר הטיפול באירוע הסתיים. במהלך האירוע כביש 70 היה חסום לשני הכיוונים וכביש 75 נחסם לכיוון צומת העמקים. דליפת אמוניה במפעל טבעול, הנמצא סמוך למגורי התושבים בקיבוץ לוחמי הגטאות בשנה שעברה הובילה לסגירתו, ועד כה הוא לא נפתח מחדש.

משאית האמוניה שדלפה בכביש 70 (צילום: כיבוי והצלה חוף).
משאית האמוניה שדלפה בכביש 70 (צילום: כיבוי והצלה חוף).

המשרד להגנת הסביבה דיווח באופן שוטף מהאירוע ומסר כי כונני המשרד להגנת הסביבה, בראשות מנהל המחוז, שלמה כץ, הגיעו לשטח בתחילת האירוע והנחו מקצועית את הכוחות בנוגע לאטימת המכל והעברתו בצורה בטוחה בחזרה למפעל דשנים. המשרד להגנת הסביבה ביצע בדיקה מקיפה בשיתוף כוחות המשטרה והכיבוי, כדי לבדוק מדוע זזו המכלים על המשאית, ומדוע לא היו רתומים כהלכה. המשרד יחקור את נסיבות גרימת הדליפה.

האירוע הסתיים ללא נפגעים, אך הוא מספיק כדי להדגים את הנזק שנוצר כתוצאה מאחסון אמוניה במכל ענק במפרץ חיפה, המחייב שינוע רב לצרכנים שונים ברחבי הארץ, ללא אפשרויות בטוחות יותר של מתקני ייצור קטנים ויבוא במכולות שבתוכן מיכל מתכת הנקראות איזוטנקים.

ח"כ יעל כהן פארן, יו"ר השדולה למען תושבי מפרץ חיפה (המחנה הציוני) מסרה כי "הדליפה בשינוע מוכיחה לנו היטב הבוקר שסגירת מיכל האמוניה לא רק שאינה מסכנת את המשק ההפך הוא הנכון. יש לעצור את ממשק האמוניה בארץ שמבוסס על המיכל והובלה ממנו. הצעת החוק שהגשתי מציעה חלופה של יבוא אמוניה יבשה ואחזקת אמוניה נוזלית במיכלים קטנים".

ראש עיריית חיפה יונה יהב מסר: "מה עוד צריך לקרות בכדי שהקבינט יתכנס ויטפל מיידית במלאי האמוניה שנמצא במיכל ומספיק ל 4 שנים הקרובות לצורכי המשק בישראל ויסלק את האיום הגדול הזה ששוכב לרגלנו. המחיר אותו עשויה לשלם מדינת ישראל בהמשך התנהלות ההון- שלטון הזו שדואגת למפעל פרטי תחת עננה חסרת שחר של אינטרס לאומי. חשוב שכולם יבינו שהאירוע "הקטן" הזה הוא אפילו לא 1 – ל אלף מהסכנה שעשויה להתרחש בכל יום ממערך האמוניה שמשרת בעל הון שיושב בארה"ב ומתעלם", בהתייחסו לאחים טראמפ, המחזיקים (בשרשור) בבעלות על חברת חיפה כימיקלים, המשמשת כספקית הבלעדית של אמוניה לצורכי המשק הישראלי, עמדה עליה היא מנסה להגן וכנראה שאף למנף אותה לטובת הצבת דרישות להטבות מהמדינה, בתמורה להסכמתה לוויתור על המיכל המסוכן במפרץ חיפה.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!