דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הבורסה

שוק ההון / ועדת הכספים אישרה את הרפורמה במבנה הבורסה לניירות ערך

במסגרת התכנית, צפויה הבורסה להפוך לחברה ציבורית, יוגבל חלקם של הבנקים בבעלות עליה ותופרד הבעלות מניהול המסחר | במהלך הדיון טען יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני, כי יש להפחית את המס הנוסף על על רווחי הון שמוטל על בעלי ההכנסות הגבוהות. מנכ"ל האוצר, שי באב"ד התנגד למהלך: "כמדיניות, אנחנו לא יכולים לעשות הפרדה בין מס ייסף על עבודה למס ייסף על שוק הון"

הבורסה לניירות ערך (צילום: מרים אלסטר \ פלאש90)
הבורסה לניירות ערך (צילום: מרים אלסטר \ פלאש90)
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

הרפורמה המתוכננת במבנה הבורסה לניירות ערך בתל אביב אושרה היום (שני) בוועדת הכספים. במסגרת התכנית, צפויה הבורסה להפוך לחברה ציבורית והבנקים יוגבלו לאחזקות של עד 35%  – 5% לכל בנק – מהבעלות על הבורסה.

הרבה דובר בשנים האחרונות על מצבה הקשה של הבורסה הישראלית. מחזורי עסקאות נמוכים, ובחירה של חברות ישראליות לצאת להנפקה בבורסות אחרות בעולם איימו להפוך את הבורסה הישראלית למוסד לא רלוונטי למשקיעים ומגייסי ההון הישראלים. היקף העסקאות בבורסה בתל אביב צנח כמעט בחצי, ומספר החברות הנסחרות בה ירד בלמעלה משליש בשנים 2013-2007. למעשה, מאז 2013 לא הצליחה הבורסה הישראלית להתאושש ולחזור להיקפי הפעילות של תחילת שנות האלפיים.

ועדת הכספים, צילום: פלאש 90 / יונתן סינדל. ארכיון.
ועדת הכספים, צילום: פלאש 90 / יונתן סינדל. ארכיון.

ברשות לניירות ערך בהחליטו לקדם רפורמה שתפריד בין הבעלות על הבורסה (בה מחזיקים כיום הבנקים ב-71%) לבין ניהול המסחר בבורסה, ותהפוך את הבורסה מחברה ללא מטרות רווח לחברה ציבורית. נכון להיום ניהול המסחר בבורסה נעשה על ידי חברי הבורסה בלבד. קבוצה זו כוללת את מרבית הבנקים הגדולים בישראל, מספר בנקים זרים, מספר בתי השקעות ובנק ישראל. הפיכת הבורסה לחברה ציבורית, תאפשר לציבור הרחב לרכוש מניות בעלות על הבורסה ותאפשר כניסה של גופים נוספים לניהול מסחר בבורסה. הרחבת מספר הגופים המנהלים מסחר בבורסה נועדה להוזיל את עלויות המסחר ולייעל את פעילות הבורסה. הפיכת הבורסה לחברה ציבורית תאפשר לה לחלק דיבידנדים לבעלי המניות שלה.

עם זאת, גורמים רבים בשוק ההון טוענים כי מבנה הבורסה ועלויות המסחר הגבוהות הם לא הגורמים היחידים לירידה בהיקפי המסחר בבורסה הישראלית. לטענתם, העלאת המיסוי על רווחי הון ל-25%, ויותר מכך שינויים בדפוסי המסחר בעולם (עלייתם של שווקים מתפתחים והתפתחות המסחר בהם המייצרים חלופות השקעה אטרקטיביות ויחסית בטוחות) פגעו באטרקטיביות של ההשקעה בבורסת תל אביב. כך שגם שינוי במבנה הבורסה לא צפוי לשנות מהותית את היקפי המסחר ואת יכולתה של הבורסה להיות מנוע לתנועת ההון בישראל.

בדיון היום, דרש יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה), להפחית את מס הייסף (המוטל על הכנסות הגבוהות מ-640 אלף שקלים בשנה) על רווחים המופקים בבורסה. "החוק הזה כולו נועד לחזק את הבורסה בתל-אביב שנמצאת במצב גרוע עם היקפי מסחר נמוכים ועל-מנת למשוך משקיעים וחברות, כך שלא ייפנו לבורסות אחרות בעולם, באירופה או בארה"ב" טען גפני, "נדרש לעודד אותם, בין השאר באמצעות הפחתת מס הייסף".

לעומתו טען מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד, כי הפחתת מס הייסף על רווחי הון בעייתית, מאחר והיא מתעדפת השקעה הוֹנית על פני השקעה ראלית. "כמדיניות, אנחנו לא יכולים לעשות הפרדה בין מס ייסף על עבודה למס ייסף על שוק הון" הסביר, "כי אז נאמר שמי שמייצר הון מעבודה ומעודד מפעלים ותעסוקה ישלם מס ייסף, אך דווקא זה שמייצר הון בבורסה, ולא מייצר מפעלים ותעסוקה יקבל פטור. זה בעייתי ואנחנו לא יודעים לעשות דיפרנציאציה בין שניהם".

גפני סירב לקבל את עמדתו של מנכ"ל האוצר, והתעקש על הצורך בהורדת המס. הוא אף הצהיר כי בכוונתו לקדם הצעת חוק שתפחית את מס הייסף.

באב"ד בציע לבצע מספר צעדים אחרים, דווקא, שלטענתו יטיבו עם המשקיעים בבורסה. בין היתר הציע להעלות את חובת הדיווח של המשקיעים מהיקפי מסחר של 800 אלף שקלים, להיקפים של 2.5 מיליון שקלים, והפיכת הוצאות ההנפקה להוצאות מוכרות המנוכות מהמס. עם זאת

יו"ר הרשות לניירות ערך, הפרופ' שמואל האוזר, אמר על אישור החוק כי "זהו אכן יום חשוב לשוק ההון הישראלי. מדובר ברפורמה חשובה בבורסה הישראלית, רפורמה שכבר נעשתה במדינות רבות בעולם ולמעשה ישראל. הבורסה בתל-אביב היא האחרונה בעולם המפותח שעוברת את השינוי המבני הזה. ההפרדה בין האחזקות לבין המסחר בבורסה יחזק את התחרות ויוביל להפחתת עמלות לטובת הציבור. הגברת היקפי המסחר בבורסה בצורה משמעותי תשפיע לטובה על המשק הישראלי ועל שיעורי הצמיחה".

גם חברי הכנסת מהאופוזיציה דיברו בשבחי הרפורמה המוצעת. ח"כ מיקי לוי (יש עתיד) אמר כי "היום אנו מתניעים מחדש את המסחר בבורסה שמדשדשת בשנים האחרונות ונמצאת בירידה במספר החברות הנסחרות בה. מדובר בצעד מבורך שליווינו בוועדה למעלה משנה וחצי והחל להתבשל עוד בתקופתנו באוצר בקדנציה הקודמת, כניסיון לפתח אפיק השקעה נוסף שיסיט חלק מהמשקיעים בשוק הנדל"ן".

"חשוב להבהיר כי המהלך יצטרך להיבחן בשלוש השנים הקרובות על ידי חברי ועדת הכספים על מנת להבטיח שאכן יצרנו פה אפיק השקעה תחרותי ולא ריכוזי, וכך אכן נעשה", הוסיף לוי.

ח"כ מרב מיכאלי (המחנה הציוני), אמרה אחרי הדיון כי "אין ספק שנדרשת רפורמה בבורסה כדי לתמרץ שוק הון פעיל, חופשי ושקוף בישראל ובדומה לנורמות המקובלות בעולם. עם זאת, צריך להבטיח שהרפורמה אכן מביאה לבורסה שאינה נשלטת בידי בעלי ניגוד עניינים, מביאה חברות וחברים חדשים ופועלת למען המשקיעות והמשקיעים בה בשקיפות ובתחרות אמתית".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!