דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
26.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 26.1°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 25.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רווחה

רווחה / הצעת חוק הבטחת הכנסה לשוהות במקלט לנשים מוכות אושרה לקריאה ראשונה

הצעת החוק, שאושרה אתמול (ב') בוועדה לקידום מעמד האישה, קובעת כי אישה השוהה במקלט לנשים מוכות מעל לחודש תהיה זכאית לקצבה ללא מבחן הכנסה | למרות תמיכת ועדת השרים ויו"ר הקואליציה, הודיע משרד האוצר כי יתנגד להצעה בתקיפות

אישה במקלט לנשים מוכות, ארכיון. (צילום: הדס פרוש / פלאש 90).
אישה במקלט לנשים מוכות, ארכיון. (צילום: הדס פרוש / פלאש 90).
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

אושר לקריאה ראשונה: הבטחת הכנסה לנשים השוהות במקלט לנשים מוכות. הצעת החוק של ח"כ עליזה לביא (יש עתיד) וזהבה גלאון (מרצ)  אושרה הבוקר (שני) בוועדה לקידום מעמד האישה. על פי ההצעה, כל אישה השוהה במקלט לנשים מוכות, למעלה מחודש, תהיה זכאית לגמלת הבטחת הכנסה חודשית, ללא הסייג של מבחן הכנסה. כיום, אישה השוהה במקלט חווה מצוקה נפשית וכלכלית, תוך שבמקרים רבים היא טרודה בגידול ילדיה, ושוקעת בחובות מצטברים המקשים מאוד על שיקומה. ההצעה תאפשר לכל אישה השוהה במקלט למעלה מחודש גמלה חודשית קבועה. נציג משרד האוצר בוועדה הודיע כי המשרד יתנגד להצעה בתוקף, חרף תמיכת ועדת השרים ויו"ר הקואליציה, ח"כ דוד ביטן (הליכוד).

ח"כ זהבה גלאון וח"כ עליזה לביא. (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
ח"כ זהבה גלאון וח"כ עליזה לביא. (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

"השינוי יאפשר לנשים שעברו מסכת ייסורים להשתקם ולפתח עצמאות כלכלית" אמר ח"כ לביא, "תפקידנו הוא לא להערים על אותן נשים עוד קשיים וסייגים, אלא לתמוך בהן ולמנוע את האסון הבא. זו אחריותה הבסיסית של המדינה לסייע לנשים מוכות ביציאה מן המשבר הנפשי, המשפחתי והקיומי שבו היא נתונה – ובכך לאפשר להן תכנון ובחירה של אופציות חיים חדשות".

"מקומם היה לראות בוועדה שכל גורמי המקצוע, ארגוני השטח, הרווחה והביטוח הלאומי מציגים חזית אחת בעוד האוצר מתנגד אוטומטית ולא רואה את הפנים מאחורי המספרים" הוסיפה, "לא רק שעלות ההצעה נמוכה מחמישה מיליון שקלים ופשוטה ליישום, התועלת שתסב תועיל גם להן וגם תחסוך למשק בטווח הארוך".

גלאון הוסיפה לדברים כי "מי שמכיר את המקלטים, ורואה את הנשים והילדים שמגיעים לשם, מבין מדוע הנשים האלה זקוקות לגמלה. הן נעקרות מהחיים שלהן וצריכות להיערך מחדש למציאות. הנשים סוחבות חובות שבעליהן השאירו, ולא יכולות ללכת לעבודה מחשש לחייהן. המטרה בתיקון הזה היא לאפשר לאותן נשים להתחיל את חייהן ללא בן זוגן האלים, ומבלי שמצוקתן הכלכלית תגרום להן או לילדיהן לחיות בתנאי אלימות וסבל".

מויצ"ו נמסר כי: "פעילותה רבת השנים של ויצו ישראל למיגור האלימות נגד נשים, הניבה היום הצלחה נוספת. גמלת הבטחת הכנסה לנשים השוהות במקלטים עבר בקריאה ראשונה בכנסת. ויצו ישראל מבקשת להודות לח"כ זהבה גלאון וח"כ עליזה לביא על פעילותן הנמרצת לקידום הצעת החוק."

גילה אשרת, יו״ר ויצו ישראל אמר כי: "מדובר בנשים אמיצות שבחרו לצאת ממעגל האלימות. השהות במקלט שוללת מהן את האפשרות להתפרנס ועליהן להסתפק בדמי קיום מינימליים. גמלת הבטחת הכנסה תאפשר לנשים לשמור על כבודן, לממן את צרכיהן ולהתנהל בצורה סבירה. מדובר בנשים שצריכות להערך לחיים עצמאים חדשים ובתהליך השיקום אינן יכולות להתמודד עם החובות המצטברים. היציאה ממעגל האלימות מחייבת בסיס כלכלי איתן.  גמלת הבטחת הכנסה תבטיח גמלה חודשית קבועה שתאפשר לנשים לשקם את עצמן ולצאת לדרך חדשה מחוץ למעגל האלימות. צר לנו שמשרד האוצר המונהג ע"י השר החברתי כחלון התנגד לחקיקה. נשים השוהות במקלט אינן יכולות להמשיך ולעבוד בתקופה זו והגמלה נועדה לפנותן גם לתהליך הטיפולי והמשפטי המורכב."

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!