דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
להט"ב

יום זכויות הלהט"ב בכנסת / 95% מהחיילים והחיילות הלהט"ב שמעו הערות פוגעניות ביחידתם

ממחקר שנערך בשנה האחרונה, ונחשף אתמול (ג') ביום דיונים מיוחד בכנסת שעסק בזכויות הקהילה הגאה, עלה עוד כי 27% מהחיילות והחיילים הוטרדו מינית על רקע המשיכה המינית או זהותם המגדרית | למרות הנתונים, בצה"ל עושים מאמצים כבירים לצמצם פגיעה בלהט"ב ע"י חינוך ודוגמה אישית

חייל במצעד הגאווה בתל אביב. למצולם אין קשר לכתבה (צילום ארכיון: מתניה טאוסיג/ פלאש 90).
חייל במצעד הגאווה בתל אביב. למצולם אין קשר לכתבה (צילום ארכיון: מתניה טאוסיג/ פלאש 90).
מיכל רוטנברג
מיכל רוטנברג
כתבת צבא וחברה
צרו קשר עם המערכת:

27% מהחיילים והחיילות הלהט"ב בצה"ל, הוטרדו מינית על רקע המשיכה המינית שלהם ו\או הזהותןם המינית, כך עלה אתמול (שלישי) במסגרת יום לזכויות קהילת הלהט"ב שהתקיים בכנסת. הדיון בוועדת משנה של כוח אדם של ועדת חוץ וביטחון, בראשותו של ח"כ אמיר אוחנה, חבר הכנסת הראשון מהליכוד שמחוץ לארון, עסק בפעילות צה"ל לשילוב קהילת הלהט"ב. עוד עלה מהמחקר, שכלל חוקרים מאוניברסיטת תל-אביב ומאוניברסיטת קולומביה בניו-יורק, ארה"ב, כי 44% דיווחו על הטרדה מילולית על רקע נטייה מינית ו\או זהות מגדרית ו7.8% דיווחו על תקיפה גופנית על רקע נטייה מינית ו\או זהות מגדרית.

מהמחקר עולה ש 95% מהחיילים והחיילות שמעו הערות פוגעניות הנוגעת לזהות מינית ומגדר ביחידתם, ו-50% אף אמרו ששמעו אותן בתדירות גבוהה. הם גם דיווחו כי התגובה הנפוצה להערות בקרב מפקדים וחברים ליחידה היא התעלמות מהן.

שלט במצעד הגאווה, שמכוון כלפי הומופוביה דתית: "לא תשנא את אחיך בלבבך" ויקרא 19:17 . הציטוט המקראי על רקע דגל הגאווה. מצעד הגאווה באשדוד, ישראל, 21 ביוני 2013 מתוך: ויקיפדיה
שלט במצעד הגאווה, שמכוון כלפי הומופוביה דתית: "לא תשנא את אחיך בלבבך" ויקרא 19:17 . הציטוט המקראי על רקע דגל הגאווה. מצעד הגאווה באשדוד, ישראל, 21 ביוני 2013 מתוך: ויקיפדיה

ירון ויסוסר, ראש ענף פניות בנציבות קבילות חיילים, התבקש ע"י הוועדה להציג את נתוני הפניות בנושא זה ואמר: "קיבלנו בשנה האחרונה 9 פניות בנושא, מהן 6 טופלו ברמת המפקדים לאחר שפנינו לבירור, ו-3 נדרש טיפולנו. באף אחת מן הפניות לא נתקלנו במקרה שחרג מעבר ליחס או התבטאות פוגענית. זה מעיד שיש בצה"ל מודעות גדולה לגבי הטיפול באחר בכלל, ובהיבט הקהילה בפרט. עם זאת, כאשר זה מגיע לדברים פליליים, כמו אלימות והטרדה מינית, ייתכן מאוד שחיילים בחרו לטפל בנושא דרך היוהל"ם והמשטרה הצבאית".

אבנר רוגל, מארגון הנוער איג"י שנכח בדיון העיר: "הפער הוא עצום בנתונים, וסיבה עיקרית היא כי רוב החיילים והחיילות הלהט"ב אינם מחוץ לארון, ולא יסכימו להזדהות ככאלה גם בהגשת תלונה, אבל לגורם חיצוני יתארו את המציאות. רק כשיחוו ביחידות אווירה לא להט"בופובית, הם יחשבו על דיווח".

לחנך את החיילים

עומר נחמני יו"ר האירגון 'גאים בכחול לבן' שהשתתף בוועדה, ובעצמו קצין קרבי בתותחנים ומחוץ לארון, סיפר ל'דבר ראשון' כי הרבה חברי קהילה שיצאו מהארון לפני הצבא, חוזרים אליו בחזרה בעת שירותם הצבאי: "הם חושבים שיתנכלו להם ושיהיו כלפיהם הומופובים", הסביר. נחמני בעצמו יצא מהארון בפני חייליו, ובמהלך השירות, רבים מחייליו יצאו בפניו מהארון. "התפיסה של האירגון הוא שאם יהיו יותר חיילים להט"בים שיבחרו לצאת מהארון תהיה פחות הומופוביה, כשאנשים פוגשים את חברי הקהילה יורד מחסום והם רואים שהכל בסדר", ציין נחמני. "היו לי הרבה חיילים שרק אחרי שפגשו אותי אמרו שהשתנה להם התפיסה על הקהילה."

עומר נחמני משמאל (תמונה באדיבות המצולם).
עומר נחמני משמאל (תמונה באדיבות המצולם).

האירגון 'גאים כחול לבן' יצא עם פרויקט שנקרא 'פי 2 גאווה לישראל' שמטרתו להכין נוער גאה להתמודד עם הזהות המינית והמגדרית בזמן השירות בצה"ל, ולשאת את התפקיד של היותם להט"ב בצה"ל.

פרט לנתונים, נחמני מודאג מהמתקפות החוזרות ונישנות על שירות להט"ב בצה"ל, בעיקר מצד רבנים קיצוניים כמו הרב לוינשטיין ופוליטקאים כמו אורי אריאל המשתלחים בקהילה ומכנים את חבריה "סוטים". נחמני טוען שבאוויר הזו, "מותר להסית נגד להט"ב, אנשים לא נושאים בתשלומי המחיר על כך, אבל אסור לדבר נגד אוכלוסיות אחרות".

"צה"ל יותר מקבל את חברי הקהילה מאשר כלל החברה בישראל"

רס"ן עדי ורדי, ממערך ההגנה האווירית, ביקשה לחלוק את סיפורה עם הוועדה: "הייתי מפקדת סוללה וסגנית מפקד ביה"ס לפיקוד ואני לסבית. יצאתי מהארון לפני שנתיים, אחרי 6 שנות שירות, בהן ההורים שלי פחדו שאצא מהארון, ומתוך כבוד אליהם ומפחד שלא יקדמו אותי, לא עשיתי את זה, עד שקיבלתי את הדרגה הנוכחית ותכנית שירות לטווח ארוך. אני מרגישה התקדמות בקבלת הקהילה הגאה לאורך שנות השירות שלי. מזמינים אותי ליחידות שונות לדבר בפני עשרות ומאות אנשים. בסוף כל הרצאה יש חיילים שמחכים שהאולם יתרוקן כדי לבוא ולהגיד תודה, וכי עכשיו שברור להם שהמפקדים שלהם שמעו על הנושא לעומק, הם יכולים לבוא ולהיפתח בפניהם גם כן".

ח"כ אוחנה סיכם: "מודה לצה"ל על התהליך החשוב ולדעתי המצב היום הוא שצה"ל יותר מקבל את חברי הקהילה מאשר כלל החברה בישראל. הבורות ואי ההכרה היא המחולל העיקרי של הבעיה ומכאן החשיבות בהדרכות בקורסים הפיקודיים ובקורסי הקצינים בפרט, שהם גם הכשרות ארוכות יותר ואפשר להכניס את זה בצורה מקיפה יותר. הוועדה תבקש מהיוהל"ם ללמוד את ממצאי המחקר של איגי ולדווח לנו תוך כחודשיים על צעדים שבכוונתם לנקוט בהתאם".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!