דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
קצאא

סכסוך עבודה / ההסתדרות הכריזה על סכסוך עבודה בקצא"א לקראת פקיעת הזיכיון

לקראת פקיעת הזיכיון עתידה החברה לעבור שינוי מבני אך עד כה לא הוסדרה השמירה על זכויות 350 העובדים בחברה | הזיכיון צפוי לפקוע בסוף חודש מרץ

מזח הנפט של קצא"א במפרץ אילת (צילום: מתוך אתר פיקיוויקי)
מזח הנפט של קצא"א במפרץ אילת (צילום: מתוך אתר פיקיוויקי)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

ההסתדרות במרחב אשקלון הכריזה על סכסוך עבודה החל על כ-350 עובדי קו צינור אילת-אשקלון (קצא"א), זאת כיוון שעל אף פקיעת חוק הזיכיון בסוף חודש מרץ – טרם הוסדרה שמירת זכויות העובדים לאחר השינוי שעתידה החברה לעבור, זאת על אף ישיבות שנערכו בנושא ונכונותה של ההסתדרות להדברות.

"כלל הגורמים האחראים אינם פועלים על מנת להסדיר את הנושא החשוב ביותר לתפקוד החברה, ומפקירים לחלוטין את ההון האנושי שלה", מסר יו"ר ההסתדרות במרחב אשקלון רמי גואטה, "עובדיה המסורים של קצא"א מבצעים את מלאכתם בצורה מקצועית ויעילה, ואין סיבה ששינויים במבנה החברה יפגעו אנושות בתנאי העסקתם. ההסתדרות לא תהסס לנקוט בכל האמצעים העומדים לרשותה, עד לכדי השבתה מלאה של החברה, כל עוד עתידם של עובדי קצא"א לוט בערפל".

ההסתדרות קוראת להנהלת קצא"א ולנציגי האוצר לשוב לשולחן הדיונים ולנהל מו"מ כן וענייני להסדרת תנאי עבודתם של עובדי החברה בתקופה שלאחר פקיעת תוקף הזיכיון.

קצא"א היא תשלובת חברות בבעלות משותפת של ישראל ואירן, אשר הוקמה טרם המהפכה באירן על מנת להעביר נפט אשר יוצר באירן לשווקים האירופיים דרך נמל אילת, בתקופה בה היתה תעלת סואץ חסומה. חוזה השותפות נחתם ל-49 שנים, אשר אמורות לפוג השנה. לאחר המהפכה הוגדרה אירן כ"שותפה לא פעילה" בקצא"א והיא מופעלת תחת חוק זיכיון מיוחד אשר נועד להסדיר את פעולתה ואשר אמור כאמור לפקוע במרץ השנה.

הממשלה מבקשת להעביר חוק במסגרתו תוקם חברה ממשלתית חדשה אשר תרש את נכסי קצא"א ותפעל במסגרת רישיון. החברה החדשה לא תהנה עוד מהפטור הכמעט גורף ממנו היא נהנת כיום מתשלום מיסים. את חוק זה ביקשה הממשלה להעביר במסגרת חוק ההסדרים, אולם נאלצה לבסוף לפצלו, וכיום הוא נדון בועדת הכספים של הכנסת. הן נימוקי הממשלה בעד הקמת החברה החדשה, והן נימוקי המתנגדים ובראשם ח"כ מיקי זוהר, נותרים חסויים מסיבות ביטחוניות.

ממשלת אירן תבעה את מדינת ישראל בשלושה הליכי בוררות בינלאומית על חלקה בשותפות. עד כה היא זכתה בשניים מההליכים בפסקי דין המחייבים את ישראל לשלם לה למעלה ממליארד ש"ח. כמו כן, בסוף 2014 אירע פיצוץ באחד מצינורות החברה בשמורת עברונה בנגב, אשר גרם לנזק אקולוגי כבד, ובעקבותיו מתח בג"צ ביקורת על התנהלותה החשאית של החברה.

מקצא"א נמסר בתגובה: "יו׳ר קצא"א ארז כלפון והנהלת החברה שומרים על קשר רציף עם העובדים במטרה לשמור על יחסי העבודה הטובים, כפי שהיה בעשרות השנים האחרונות וזאת על מנת למנוע זעזועים בפעילות החברה בתקופה רגישה זו. קצא"א היא חברת אנרגיה מובילה ופעילותה חיונית למשק האנרגיה הישראלי. החברה רואה בעובדיה המסורים נכס מרכזי."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!