דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי ח' בשבט תשפ"ה 06.02.25
13.7°תל אביב
  • 6.4°ירושלים
  • 13.7°תל אביב
  • 12.2°חיפה
  • 13.6°אשדוד
  • 12.5°באר שבע
  • 18.5°אילת
  • 15.3°טבריה
  • 6.9°צפת
  • 11.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

"70% מהילדים שנהרגים בתאונות הם ערבים, אף שהם רק רבע מהילדים בישראל"

47 ילדים ערבים נהרגו בתאונות דרכים בשנת 2024, שעוד לא הסתיימה | בכנס בנושא עלתה ביקורת על מדיניות הממשלה, מחסור בתקציבים והזנחת התשתיות, התורמים לריבוי התאונות במגזר הערבי | "ישנה אחריות אישית של כל אחד מאיתנו, אבל נדרשת גם מדיניות שתיקח אחריות על חיי האזרחים"

כנס בטיחות בדרכים בחברה הערבית (צילום: דוברות הכנסת)
כנס בטיחות בדרכים בחברה הערבית (צילום: דוברות הכנסת)
יניב שרון

"שנת 2024 מסתמנת כשנה הקטלנית ביותר בכבישים עבור החברה הערבית", אמר אתמול (רביעי) ח"כ אחמד טיבי (חד"ש-תע"ל) בפתחו של כנס בטיחות בדרכים בחברה הערבית שנערך ביוזמתו וביוזמת עמותת 'אור ירוק'. "כל הרוג שלישימהחברה הערבית. בכל יום שני פצועים קשה מהחברה הערבית. לחברה הערבית ייצוג יתר בהרוגים ובפצועים, שדורש שינוי וטיפול מהשורש. לצערנו, לא המשטרה ולא הממשלה מתייחסות בכובד ראש לתופעה הזו. תאונות דרכים הן תוצאה של מדיניות רשלנית ולא גזירת גורל. יש לעשות הכל למנוע את הטרגדיות הנוראיות האלה".  

"הילדה שלי לא תחזור לכתוב זכרונות", אמרה הילה יוסף גאנם, שבתה, ועאד, נהרגה בתאונת דרכים. "הארוס שלה היה הנהג. הם נסעו במהירות 130 קמ"ש בכביש טפחות-מע'אר. הוא ניסה לעקוף ופגע במשאית חונה. היא לא הייתה חגורה".  

בעודה נאבקת בדמעות, גאנם המשיכה ואמרה: "הכי קשה זה המאבק בין האמונה לבין המציאות. לא מעניינים אותי מספרים ומחקרים, מעניין אותי שנפחית את תאונות הדרכים". 

״בשנת 2024 נהרגו בתאונות דרכים 47 ילדים מהחברה הערבית ועוד לא נגמרה השנה", אמרה אורלי סילבינגר, מנכ"לית ארגון 'בטרם' לבטיחות ילדים. "חישבו על 47 אימהות ואבות כמו הילה, שבוכים ומיוסרים מרוב כאב. אסור לנו לשבת ולחכות למקרה הבאחשוב להגיד, ילדים מהחברה הערבית מהווים 24% מאוכלוסיית הילדים בישראל, אך חלקם בתאונות דרכים הוא 70%. זו אינה בעיה של החברה הערבית בלבד, זו בעיה של מדינת ישראל. אני פונה לממשלה להקצות משאבים נדרשים ולהקדיש את הקשב לנושא. אנחנו רוצים, צריכים ויכולים לעשות שינוי". 

חברי הכנסת וראשי הרשויות הדגישו את נושא התשתיות. "לצערי, מדיניות מפלה והזנחה מתמשכת של תשתיות גורמות לאובדן חיים ומעמידות אותנו בסיכון יומיומי", אמרה ח"כ עאידה תומא סלימאן (חד"ש-תע"ל). "ישנה אחריות אישית של כל אחד מאיתנו, אבל נדרשת גם מדיניות שתיקח אחריות על חיי האזרחים. אסור לנו לשכוח את הנושאים הללו, גם בימים קשים, ואני מקווה שלא ניתקל בקיצוצים נוספים בתקציבים החיוניים לכך". 

ד"ר ואליד נאסר, סגן ראש עיריית טירה, סיפר כי בעירו יש ניידת אחת, שני שוטרים ומשמרת אחת. "בגלל זה מגיעים גם נהגים יהודים מהסביבה לנהוג בפראות בטירה", אמר.

ח"כ עופר כסיף (חד"ש-תע"ל) הצביע על ההיבט המעמדי. "ככל שאנחנו מסתכלים על יישובים יותר עניים, רואים יותר תמותה כתוצאה מתאונות".  

נימר אבו שארב, דובר עמותת 'אלסלאמה אלמג'תמעיה' (עמותה של אקדמאים העוסקת בחינוך תחבורתי), הצביע על הבעיות בחינוך לבטיחות: "בנושא החינוך, בכיתות י' יש שיעור שנקרא חינוך תחבורתי, שנמצא בסכנת סגירה כי משרד התחבורה לא העביר תקציב למשרד החינוך. בשנה הכי קטלנית, מבקש משרד התחבורה להוריד את מספר שיעורי הנהיגה מ-28 ל-23 בלבד, דרישה תמוהה בעיניי" 

"הגורם המרכזי לתאונות דרכים הוא המהירות", אמר בכנס סגנה של שרת התחבורה, אורי מקלב. לצד הגברת האכיפה, אמר מקלב כי "אנחנו מתמקדים בשנה הקרובה בקיום פעולות חינוכיות משמעותיות שיביאו למיגור תאונות הדרכים".

"אסור להרפות מהמאבק להציל חיים", אמר עו"ד יניב יעקב, מנכ"ל עמותת אור ירוק. "מדינת ישראל חייבת להשקיע כספים ומשאבים לטובת צמצום תאונות הדרכים בחברה הערבית. ברגע שחיי אדם יהיו בראש סדר העדיפויות, נוכל להחזיר את ישראל למצב בו תאונות הדרכים נמצאות בירידה קבועה". 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!