דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

תזונה נבונה והשמנת יתר - האם זו באמת בעיה רק של השמנים ? בלוג מס. 2

תזונה נבונה והשמנת יתר
האם זו באמת בעיה רק של השמנים ? בלוג מס. 2
כולם מבינים שיש בעולם בעיה של השמנת יתר ויודעים על התחלואה שבאה בעקבותיה. היום יותר אנשים סובלים מהשמנת יתר מאשר מרעב – דבר שמעולם לא היה. ומה מציעים לנו כפתרון? כבר כמה עשורים טובים, רופאים, דיאטניות ותכניות דיאטה למיניהם ממליצים באכפתיות רבה – דיאטה מאוזנת ופעילות גופנית, זאת אומרת לאכול פחות ולזוז יותר. יש לפתרון הזה כמה בעיות ואציג אותם בפניכם.
קודם כל, בואו נודה באמת – הוא לא עובד! בכל העולם משקיעים מיליארדי דולרים במשך יותר מארבעים שנה כדי לחנך אותנו לעניין הזה וההשפעה לטווח ארוך מועטה מאד. גרוע מזה, אם הפתרון הוא לאכול פחות ולזוז יותר, משמע מי ששמן הוא גרגרן ועצלן. אם זה הפתרון, האשמה יושבת על כתפי השמנים – הם מביאים למשבר הכלכלי במערכת הבריאות, הם אשמים בכל הבעיות שלהם והם, משום מה, לא מקשיבים לכל החכמים (הרזים) האלו שיודעים טוב יותר. יא שמנים! מה יש לכם? פשוט סתמו את הפה ותזיזו את ה…..גוף!
שנית, אין ילד בעולם שרוצה להיות שמן. ילדים יכולים להיות אכזריים מאד כלפי הילדים עם השמנת יתר, והמסכנים האלו סובלים סבל רב הן מבחינה חברתית והן מבחינה פיזית. הם רק רוצים להיות כמו כולם והמוטיבציה שלהם לרזות היא גדולה מאד. פעם השמנת יתר (obesity) וסכרת מסוג 2 היו תופעות נדירות בקרב ילדים ובני נוער ובדור האחרון בעולם המערבי, השכיחות של השמנת יתר בקבוצה הזו יותר מהכפילה את עצמה, ויש מומחים שקוראים לזה מגפה . כלומר, מצד אחד ברור שילדים לא בוחרים להיות שמנים, ומנגד, רק היום פורסם ב Ynet שיש חצי מיליון ילדים שמנים בישראל ששם אותנו במקום המפוקפק של מקום שני באירופה. השכיחות של השמנת יתר קיצונית בקרב ילדים (obesity) הולכת ועולה כל הזמן.
שלישית, בואו נדבר על מספרים. ד"ר רוברט לוסטיג הינו רופא ילדים אנדוקרינולוג בארה"ב שמקדיש את חייו להתריע על הנזקים של הסוכר, וכתב ספר מחונן הנקרא “Fat Chance” . בהרצאה הנקראת "Fructose 2.0" הוא מציג נתונים מעניינים מארה"ב. 30% מהאוכלוסייה סובלת מהשמנת יתר ומתוכם 80% חולים במחלות הקשורות למשקלם הכבד (תסמונת מטבולית, סכרת, שומנים בדם, יתר לחץ דם, מחלות לב, כבד שומני וכו'). העניין הוא, שגם מתוך האוכלוסייה שבמשקל תקין, 40% מ"הרזים" סובלים מאותן מחלות ש"השמנים" סובלים מהם. מספרית, יש יותר "רזים" חולים מאשר "שמנים" חולים, וביחד נוצר מצב שמעל מחצית מהאוכלוסייה בארה"ב חולה במחלות שכביכול קשורות להשמנה.

"כן, אבל כאן לא שמנים כמו בארה"ב", את/ה אומר/ת?
אל תמהרו להניח שזה שונה אצלנו – מדינת ישראל "זכתה" במקום הראשון ב OECD בצריכת סוכר לנפש (42 כפיות ליום לנפש בממוצע!!!), אפילו לפני ארה"ב, ואנו נמצאים במקום השלישי בתמותה בעקבות סכרת.
המסקנה חייבת להיות שיש פה עניין שהוא הרבה מעבר לאחראיות אישית של השמנים בלבד. יש כאן בעיה של כלל האוכלוסייה, בעיה חמורה שגורמת למוות, מכה בילדים שלנו ותביא לקריסה של מערכת הבריאות אם משהו לא ישתנה באופן משמעותי. הגיע הזמן שנבין שזאת הבעיה של כולנו ולא רק של השמנים.
האם הכל אבוד? ממש לא! העניין הוא שאין טעם להמשיך לעשות את מה שלא עבד עד עכשיו, רק יותר, ולצפות לתוצאה אחרת. נדרש שינוי משמעותי בהתייחסות לתופעה של השמנת יתר, למזון המתועש ובמיוחד לסוכר ופחמימות מזוקקות. השינוי הזה צריך להגיע מלמטה ועד למעלה – ממנו, האיש/ה הפשוט/ה ברחוב, מהקהילה הרפואית שמטפלת בתופעה, וגם משינוי מדיניות ברמת הממשל. זה מתחיל לקרות בעולם וקצת (מדי) בישראל ואני כאן לתת את חלקי. מה השינוי? ההמשך יבוא.

חפשו אותי בפייסבוק: ציפי ליבנה – למען תזונה נבונה
ליצירת קשר: foodwisezippi@gmail.com

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!