אחת מהנחות המוצא של העידן בו אנחנו חיים היא שעלינו לנתק בין המוצר שאנו קונים לאופן בו מייצרים אותו. כולנו כבר יודעים שכל חולצה, מכשיר אלקטרוני או מוצר צריכה אחר שנקנה על ידינו נוצר כנראה בתנאי ניצול בסדנת יזע או מפעל בצד השני של הגלובוס, ותהליך היצור הוא כל כך מסובך ומורכב, שעצם הניסיון לעקוב אחריו נראה בלתי אפשרי.
סביר להניח שרובנו לא מהרהרים בכך יותר מידי, אבל עמוק בתוכנו אנחנו יודעים: כדי לחיות עלינו לצרוך, וכדי לצרוך – יתכן שאנחנו מחוללים בעקיפין גם עוול מוסרי.
חברת ״פייר-פון״ (טלפון הוגן) ההולנדית מציעה לנו חלופה לצריכה מוסרית יותר. הם הופכים את תהליך הייצור לשקוף ונגיש לצרכן, וזאת על מנת להקטין את מימדי הניצול הכרוכים ביצירתו.
לחברה יש כ-130 אלף לקוחות, נכון לעכשיו, בעיקר ביבשת אירופה. הטלפון הנייד שמציעה החברה עומד בתנאי השוק הן מבחינת המחיר (על פי אתר החברה המחיר הממוצע לצרכן הוא 525 יורו, והם מפרטים ללקוחות עלות כל רכיב בתהליך היצור) והן מבחינת רמת המוצר. אז איך הם עושים זאת?
שקיפות בחומרי הייצור: חומרי הייצור של הפייר-פון מגיעים לרוב מאפריקה ואסיה. אתר החברה מסמן ללקוחות איפה מתרחש הייצור, אך זהו התחום הקשה ביותר להשפעה. חומרי הבסיס של הטלפונים הניידים נחצבים במכרות ונמכרים לחברות השונות. כל עוד הכוח הצרכני לייצור מוסרי נמוך, אין יכולת להפעיל לחץ יעיל על ספקי החומרים ולהשפיע על האופן בו פועלים.
אם חברה כמו ״אפל״ הייתה דורשת שהחומרים שיסופקו לה ייוצרו בתנאים שמכבדים את העובדים ואת הסביבה, מדובר היה במהפכה. ל״פייר-פון״ אין עצמה כזו כרגע, אבל עצם ההיכרות עם רשת הייצור היא צעד בכיוון הנכון.
בבלוג החברה מדצמבר 2016 אומר המייסד והיזם באס ון-אבל, ש"המטרה האולטימטיבית היא שינוי המערכת. כדי להשיג את זה אנחנו צריכים לגדול ולהיות שחקן חזק יותר, כדי לשפר את היחסים שלנו עם הספקים".
עיצוב עמיד לאורך זמן: הטלפון מעוצב באמצעות 7 חלקים מתפרקים, כשאת החלפים ניתן לקנות ולתקן בקלות. נשבר המסך? אפשר להחליף אותו לבד בעזרת מברג בדקה. כך גם לגבי החלפת בטרייה ושאר תקלות טכניות שגרתיות שלרוב ישלחו אתכם למעבדת המכשירים הניידים הקרובה.
תנאי עבודה הוגנים: קביעות של העובדים והיכרות של ההנהלה איתם מפחיתות את מידת הניצול בתהליך הייצור. כאשר רוב חלקי המכשירים הניידים מיוצרים בסין (771.4 מיליון טלפונים חכמים, נכון לשנת 2015) הדבר בלתי אפשרי.
אחת ממטרות ״פייר-פון״ היא יצירת קו תקשורת בין העובדים להנהלה במפעלים בהם היא פועלת. ״פייר-פון״ פרסמה דו״ח שמעריך את יחסי העבודה בשתי חברות גדולות איתן היא עובדת. מטרת החברה היא שיפור תנאי העבודה, שביעות רצון העובדים, חיזוק הדיאלוג בין העובדים להנהלה, והגדלת האחריות התאגידית של החברה המייצרת.
מחזור ושימוש חוזר: טלפונים הם דבר שלא בנוי לשרוד הרבה זמן ולכן כל שנה נזרקים לפח מיליוני מכשירים לאחר שהופעלו למשך זמן קצר. ״פייר-פון״ מנסה להתמודד עם מציאות זו באמצעות מכשיר שנועד להיות עמיד לאורך זמן. בנוסף, החברה מעודדת את הלקוחות לתרום מכשירים ישנים דרך תכניות מיחזור.
התכנית השיווקית – מצפון שקט
בנוסף לעובדה שהמכשירים הניידים של ״פייר-פון״ נמצאים בטווח המחירים והאיכות המקובל בשוק, מציעה החברה ללקחותיה דבר נוסף: מצפון נקי יותר. ועל מצפון נקי אנשים מוכנים גם לשלם. החברה מתייחסת לקהל הלקוחות שלה כקהילה, ומזמינה אותם להיות חלק מדבר רחב יותר ממותג סלולרי שגרתי, או כפי שהם מגדירים זאת באתר האינטרנט שלהם – ״בואו להצטרף לתנועה״.
את חנויות ה״פייר-פון״ ניתן למצוא בגרמניה, הולנד, אוסטריה ושווייץ, אך ניתן לרכוש מכשיר גם באמצעות דיוור ברוב מדינות האיחוד האירופי. ללקוחות הישראליים מוסרת החברה כי ניתן לרכוש את הטלפון דרך חבר אירופאי שיזמין אותו אליו, וישלח אותו לארץ. לחברה אין הערכה לכמות המשתמשים במוצר בישראל, אבל לטענתם הם יודעים בוודאות שיש כאלה.