דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
18.2°תל אביב
  • 11.9°ירושלים
  • 18.2°תל אביב
  • 17.4°חיפה
  • 18.7°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 18.7°טבריה
  • 13.3°צפת
  • 17.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ארגון מפעילי עגורן צריח

ענף הבניין / המנופאים השובתים בכנס מחאה: "כך זה לא יכול להימשך"

יו"ר ההסתדרות ניסנקורן: "מדינת ישראל הפקירה את הבטיחות בענף הבנייה. חייבים להילחם באדישות הזו" | דן ורשבסקי, חבר ועד הפעולה: "כולנו כאן כדי לומר בקול ברור שכך זה לא יכול להימשך יותר" | השובתים עמדו דקה דומיה לזכר ההרוגים בענף הבניין

ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

מאות מנופאים ומפעילי עגורן צריח מתכנסים בשעה זו בכנס חירום ארצי שנערך בת"א תחת הכותרת "המנופאים מפסיקים לשתוק". כינוס המחאה מתקיים במקביל להפסקת העבודה באלפי אתרי בנייה בישראל, כחלק משביתת אזהרה בת יום אחד, שנוקט ציבור המנופאים, בגיבוי ההסתדרות. נזכיר כי ברקע לצעדים הארגוניים, עומד כישלון המו"מ מול התאחדות בוני הארץ, להסדרת זכויות המנופאים בהסכם קיבוצי ראשון. יצוין כי יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, דורש כי לצד הדאגה לביטחונם הכלכלי של העובדים, ההסכם יכלול גם הבנות להטמעת סטנדרטים מקדמי בטיחות בענף הבנייה, ושיפור התנאים הפיזיים בסביבת העבודה של המנופאים.

צפו בוידאו מהכנס:

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן שהגיע לתמוך במנופאים אמר כי: "מדינת ישראל הפקירה את הבטיחות בענף הבנייה. חייבים להילחם באדישות הזו". ניסנקורן הדגיש כי "אנחנו לא מחפשים את השביתה, אנחנו מחפשים את הבטיחות. אנו מחפשים שיהיה פה מקצוע מכובד, בלי זיופים, שהעובדים לא יהיו עובדי קבלן, שיהיה כבוד מקצוע וכבוד לבן אדם".

"אנו רוצים שהמעסיקים יכבדו אתכם, כמו שהם מכבדים את עצמם. כמו שהם יוצאים מהבית ויודעים שהם חוזרים הביתה בשלום, אנו רוצים שגם אתם תוכלו לדעת שתוכלו לחזור הביתה בשלום. זה יום סימבולי וחשוב. אתם נלחמים היום לא רק בשבילכם, אתם נלחמים על ענף הבנייה כולו ועל הצביון החברתי של מדינת ישראל". ניסנקורן התייחס למחלוקת שמונעת את חתימת ההסכם על אף שהושגו הבנות בנושא הכלכלי: "העובדים רוצים להרוויח בכבוד אבל רוצים גם לשרוד ולהיות בריאים. המאבק היום הוא על הבטיחות. באתי לפה לחזק אתכם וגם להעביר מסר על כך שאנו מתנהגים באחריות. אנו מתחילים ביום אזהרה אחד אבל אנחנו לא נוותר. צריך לגמור עם זה ועכשיו".

דן ורשבסקי, חבר ועד הפעולה של המנופאים, אמר לפני זמן קצר: "אנו מתאספים כאן היום כי מדינת ישראל שנת 2017, מכרה את ענף הבנייה, הפקירה אותנו ללא תנאי בטיחות הולמים, ללא ביטחון תעסוקתי, ותוך הזנחת ערך חיי אדם, כפי שנחשפנו לאחרונה באירועי קריסת המנוף בבת ים. כולנו כאן כדי לומר בקול ברור שכך זה לא יכול להימשך יותר". לאחר מכן עמדו המנופאים דקת דומייה לזכר עובדים בענף הבניין שנהרגו.

המנופאים באתרי הבניה ברחבי הארץ פתחו הבוקר (חמישי) בשביתת אזהרה, זאת לאחר שהמו"מ האינטנסיבי שנערך במהלך הלילה עם התאחדות בוני הארץ לא הבשיל אמש לכדי חתימה על ההסכם הקיבוצי מיוחד, אשר יסדיר את תנאי העבודה והבטיחות במקצוע. כמו כן תובעים בהסתדרות את חתימת ההסכם הקיבוצי הענפי בנושא בטיחות בכלל הענף הבנייה. 

בשעה 10:00 יתכנסו המנופאים לכנס מחאה, שיערך ביד חרוצים 11 תל אביב, אשר בו צפויים להשתתף יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן ויו"ר הסתדרות עובדי הבניין והעץ איציק מויאל. ההסתדרות העמידה לטובת השובתים את קרן השביתה אשר תשלם.

על אף שהמנופאים הם סקטור קטן יחסית בענף הבניין, לשביתתם עשויה להיות השלכה כבדה על הענף, שכן באתרי בניה רבים לא ניתן לקדם את העבודה בלא סיוע המנוף בהרמת ציוד וביציקות.

מנופים באתר בנייה (צילום: דבר ראשון).
מנופים באתר בנייה (צילום: דבר ראשון).

אמש (רביעי) פשטו מפקחי מינהל האכיפה וההסדרה, בהוראת שר העבודה חיים כץ, על משרדי חברות כוח אדם המעסיקות מנופאים, ובדקו חשדות של הפרת זכויות עובדים וזאת לאור מידע מודיעיני ותלונות שנאספו על ידי ארגון מפעילי עגורן צריח וההסתדרות והצטברו במינהל. מהממצאים בשטח עלו, בין היתר, החשדות הבאים: הלנות שכר ואי תשלום שכר, העסקה בשעות מרובות ואי תשלום גמול עבור שעות נוספות.

כמו כן הוחלט כי בחודש מאי יצא המינהל למבצע אכיפה מוגברת כנגד קבלני כוח אדם המעסיקים מנופאים ללא רישיון בהתאם לחוק קבלני כוח אדם, וכנגד המקבלים מהם שירותים. עד אז יוכלו החברות להסדיר את חובותיהם.

ארגון מפעילי עגורן צריח מתח לאורך החודשים האחרונים ביקורת חריפה על מינהל האכיפה וההסדרה בטענה כי לא נעשה די להגנה על זכויות המנופאים, ובייחוד לאכיפת חוק שעות העבודה והמנוחה. מנופאים רבים מועסקים למעלה מהשעות המותרות בחוק, באופן המהווה סכנה לבטיחותם ולבטיחות העובדים ועוברי האורח שתחת למנופים. 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!