דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
קשישים

אל תשליכני לעת זיקנה / 81 ח"כים חתמו על הצעת חוק להצבת מצלמות בבתי אבות

על פי ההצעה יוצבו מצלמות במחלקות הסיעודיות שישודרו למערך הבקרה של משרד הבריאות, ויועברו למשטרה במקרי חשד להתעללות | שר העבודה והרווחה כץ הורה על ביקורת פתע ב-129 בתי אבות: "המדינה הפריטה את עצמה לדעת, ולכן חייבים לקיים מנגון פיקוח מסודר"

קשישים בבית אבות, למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: אנה קפלן / פלאש 90).
קשישים בבית אבות, למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: אנה קפלן / פלאש 90).
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

קבוצה של 81 חברי כנסת להדק את הפיקוח על בתי האבות באמצעות הצבת מצלמות. הבוקר (חמישי) הגישו חברי הכנסת איציק שמולי (המחנה הציוני) יואב קיש (הליכוד), רוברט אילטוב (ישראל ביתנו) ושולי מועלם רפאלי (הבית היהודי) הצעת חוק להצבת מצלמות במחלקות הסיעודיות בבתי האבות, שתקודם בהליך חקיקה מהיר עקב חתימתם של 81 חברי כנסת על ההצעה. החוק המוצע יחייב התקנת מצלמות במחלקות הסיעודיות לסוגיהן אשר ישדרו למערך הפיקוח במשרד הבריאות, כתנאי לקבלת רישיון להפעלתם. הפעלת המצלמות שיוצבו בחדרי הקשישים תותנה באישור משפחת הקשיש. במקביל נבחנת ההצעה להרחיב את הצעת החוק על סוגים נוספים של מוסדות בהם שוהים חסרי ישע.

הצעת החוק מבקשת להרחיב את ההגנה על הקשישים הסיעודיים באמצעות חובת התקנת מצלמות במחלקות הסיעודיות אשר יוכלו לשדר בזמן אמת למערך הפיקוח של משרד הבריאות ולהגביר את ההגנה עליהם. לא תהיה רשות לשדר או להעביר חומר מצולם לאף גורם חיצוני אחר מלבד משרד הבריאות, אלא למשטרת ישראל באישור בית המשפט לאחר שקם חשד להתעללות במקום מסוים.

בנוסף, על פי הצעת החוק יחויבו המחלקות הסיעודיות לסוגיהן להציב מצלמות כתנאי לקבלת רישיון להפעלתם. זאת במטרה למנוע מקרי אלימות פיזיים ונפשיים כאחד, אשר נחשפו לאחרונה. על פי ההצעה, כל מסגרת סיעודית תחויב להתקין מצלמות בין כתליה במשך כל שעות פעילותה, לרבות שעות הלילה, כך שבמקרה של חשד להתעללות או פגיעה יוכלו הרשויות להשתמש בחומר המצולם לצורך גיבוש תשתית ראייתית מספקת. יודגש כי על פי הצעת החוק יותקנו מצלמות בכל החדרים במחלקות והן יופעלו רק לאחר אישור המשפחה. במרחבים הציבוריים לא יידרש אישור מיוחד.

ח"כ יואב קיש אמר, "המציאות דורשת לחייב כל מסגרת סיעודית להתקין מצלמות ונפעל להשלמת החקיקה כבר במושב הכנסת הנוכחי. בכוונתי להרחיב את החקיקה על מנת להגן על כל חסרי ישע וביניהם כמובן נכים וקשישים." ח"כ רוברט אילטוב הוסיף כי "החלטנו להוביל מהלך אשר יעגן בחקיקה הצבת מצלמות בבתי אבות, על מנת למנוע מקרים כאלה בעתיד. מצערת אותי העובדה שאנו נאלצים להציב מצלמות על מנת למנוע מקרים כאלו, מקרים אשר לא אמורים לקרות מלכתחילה אך לצערי המהלך בלתי נמנע." ח"כ שולי מועלם רפאלי אמרה, "ישנם מקרים רבים שלא נחשפו לציבור או למשפחות משום שלא תועדו ועל כך מעידים גם עובדים בתחום הסיעוד. רישות בתי אבות במצלמות ישמשו הן כגורם מרתיע והן כאמצעי לבחינת התנהלות המטפלים בקשישים חסרי ישע."

"מערך האשפוז הסיעודי שפשוט קורס, ותופעות של הזנחה והפקרות הפכו לעניין שכיח בו". ח"כ איציק שמולי. צילום: פלאש 90.
"מערך האשפוז הסיעודי שפשוט קורס, ותופעות של הזנחה והפקרות הפכו לעניין שכיח בו". ח"כ איציק שמולי. צילום: פלאש 90.

הבוקר התקיים דיון בוועדה לביקורת המדינה בנושא, אולם לדיון בחרו להגיע רק שני ח"כים, ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) וח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני), זאת על אף שלל ההתבטאויות של חברי כנסת לאורך השבוע האחרון. בדיון אמר ח"כ שמולי כי "משרד הבריאות והמשטרה חייבים למצוא את המדליפים במערך הפיקוח הגריאטרי שהודיעו לבתי האבות על הביקורות הצפויות ולהעיף אותם מהעבודה – ישר לחקירה. אנו מבקשים גם ממבקר המדינה להיכנס לתמונה ולבדוק את כל מערך האשפוז הסיעודי שפשוט קורס, ותופעות של הזנחה והפקרות הפכו לעניין שכיח בו. הפתרון היחידי האפשרי הוא להעביר את חוק ביטוח סיעודי ממלכתי שהצעתי, ובמקביל להגביר את מערך הפיקוח וההגנה על הקשישים בבתי האבות."

משרד העבודה והרווחה ערך ביקורת פתע ב-129 בתי אבות

בהמשך לפרסומים על מצב בתי האבות, יצאו אתמול (רביעי) והבוקר (חמישי) מפקחי משרד העבודה והרווחה למבצע בזק ארצי במחלקות לתשושים, במטרה לאתר קשישים הסובלים מהזנחה והתעמרות. המבצע נערך ביוזמת שר העבודה והרווחה חיים כץ, ובמסגרתו ביקרו כ-130 מפקחים ב-129 בתי אבות ברחבי הארץ. השר כץ אמר הבוקר כי ״המראות האחרונים שנחשפנו אליהם הם איבוד צלם. יש לוודא שבמוסדות של משרד הרווחה יתנו שירות מקצועי ועם הרבה חמלה. הוריתי לבדוק בצורה מקיפה את רמת השירות שהרווחה מעניקה לקשישים. לצערי המדינה הפריטה את עצמה לדעת, ולכן חייבים לקיים מנגון פיקוח מסודר, עם מתודולוגיה ברורה ואפס סובלנות לפגיעה בחוסים".

שר הרווחה, חיים כץ. צילום: אבי חיון.
שר הרווחה, חיים כץ. צילום: אבי חיון.

במשרד העבודה והרווחה מסרו כי המבצע מתקיים בנוסף לפיקוח השגרתי, שנערך באופן שוטף בכל מחלקות העצמאים והתשושים שבפיקוח המשרד לכל אורך השנה. לכל ביקור הפיקוח הגיעו שני מפקחים שערכו סיור בקרה, ראיון עם ארבעה דיירים שנבחרו באקראי ושיחה עם איש הצוות הבכיר במשמרת. המפקחים שהגיעו לבתי האבות הפתיעו את הצוות המטפל והחלו לסקור, לתצפת ולתעד את הנעשה בבית האבות, הדינמיקה בין המטפלים לדיירים ואיכות הטיפול, המזון והתחזוקה במקום. בעזרת ממצאי הבדיקה, יוכל משרד העבודה והרווחה לתכנן את הפעולות הנדרשות למיגור תופעת ההתעמרות וההזנחה בבתי האבות.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!