דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
28.4°תל אביב
  • 26.6°ירושלים
  • 28.4°תל אביב
  • 31.4°חיפה
  • 29.2°אשדוד
  • 31.3°באר שבע
  • 34.0°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 28.6°צפת
  • 30.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מאבק המנופאים

מאבק המנופאים / בטיחות בעבודה: מאות מנופאים שבתו אתמול במחאה על תנאיהם

לאחר שבשנה האחרונה נחשפו תנאי העבודה המסוכנים בהם הם עובדים, אתמול (ה') התקיימה שביתה ראשונה | ניסנקורן הגיע לתמוך בשובתים: "אנחנו רוצים שתחזרו מהעבודה בשלום"

כנס המנופאים בהסתדרות במסגרת המאבק להסדרת הענף. פברואר 2017(צילום: באדיבות דוברות ההסתדרות).
כנס המנופאים בהסתדרות במסגרת המאבק להסדרת הענף. פברואר 2017(צילום: באדיבות דוברות ההסתדרות).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

"מדינת ישראל הפקירה את הבטיחות בענף הבנייה. חייבים להילחם באדישות הזו", אמר יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, שהגיע לתמוך במנופאים ששבתו אתמול (חמישי) שביתת אזהרה בת יום אחד. "אנו רוצים שהמעסיקים יכבדו אתכם, כמו שהם מכבדים את עצמם. כמו שהם יוצאים מהבית ויודעים שהם חוזרים הביתה בשלום, אנו רוצים שגם אתם תוכלו לדעת שתוכלו לחזור הביתה בשלום. זה יום סימבולי וחשוב. אתם נלחמים היום לא רק בשבילכם, אתם נלחמים על ענף הבנייה כולו ועל הצביון החברתי של מדינת ישראל".

לדברי ניסנקורן, על אף שהושגו הבנות בתחום הכלכלי של הסכם המנופאים, המו"מ תקוע ביחס להסכם הבטיחות הכללי בענף, שההסתדרות קושרת אותם זה בזה. "העובדים רוצים להרוויח בכבוד אבל רוצים גם לשרוד ולהיות בריאים. המאבק היום הוא על הבטיחות. באתי לפה לחזק אתכם וגם להעביר מסר על כך שאנו מתנהגים באחריות. אנו מתחילים ביום אזהרה אחד אבל אנחנו לא נוותר. צריך לגמור עם זה, ועכשיו."

אבי ניסנקורן בכנס המנופאים (צילום: באדיבות דוברות ההסתדרות).
אבי ניסנקורן בכנס המנופאים (צילום: באדיבות דוברות ההסתדרות).

על אף האיומים שהושמעו אתמול מצד מעסיקים, נרשמה היום הצלחה אדירה, וכ-500 מנופאים הגיעו לכנס החירום הארצי שנערך בתל אביב, כמחצית מהמנופאים בעלי הרישיון בישראל. העובדים אשר הגיעו לכינוס, חתמו על הטפסים המאפשרים להם קבלת שכר על יום השביתה, מקרן השביתה של ההסתדרות. במהלך הכנס עמדו כלל הנוכחים דקה דומיה לזכר ההרוגים בענף הבניין.

במקביל לשביתה, נקטו ההסתדרות וארגון מפעילי עגורן צריח במבצע אכיפה לאיתור מנופאים ללא רישיון, הממלאים את מקום המנופאים השובתים. פרטי המקרים שאותרו הועברו לרשויות האכיפה.

"שביתה זה אמצעי ולא מטרה"

"אני זוכר לפני שנה כשהתחלנו להחתים להסתדרות היו מי שאמר 'עזבו זה לא ילך לכם'. תסתכלו מסביבכם" אמרו נציגי ועד הפעולה דן ורשבסקי וחאתם נטשה, כשהם מצביעים על הקהל הגדול. "שואלים אותנו בתקשורת על מה אנחנו שובתים. מי פה עובד דרך חברת כוח אדם שמפירה את כל הזכויות שלו? מי מקבל משכורות במעטפות? מי עובד למעלה מ-12 שעות? את מי החליפו כיוון ששמר על הבטיחות באתר? מי ביקשו ממנו יום ביומו לעבור על החוק?" המשיכו בעברית, רוסית וערבית. לאחר כל שאלה הונפו מאות ידיים באוויר.

חתימה על טפסי קרן השביתה (צילום: דבר ראשון).
חתימה על טפסי קרן השביתה (צילום: דבר ראשון).

"הנזק לענף הבניין הוא במיליונים היום, ואני רואה את זה פה באולם. אבל אף אחד לא יכול לבוא אלינו בטענות, עשינו את הכל כדי להמנע מהיום הזה," אמר יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והעץ, איציק מויאל. "שביתה זה אמצעי ולא מטרה. אנחנו לא רוצים לעשות נזק ואנחנו מתנהגים בצורה אחראית. סכסוך העבודה היה על שכר, תנאי עבודה – ובטיחות, ויו"ר ההסתדרות הבהיר לי שאין הסכם אחד בלי השני, ולכן אנחנו נמצאים פה היום – זו יריית אזהרה ראשונה, ואני מקווה שהמעסיקים ומשרדי הממשלה השונים יבינו".

מנכ"ל אגף הכלכלה בהסתדרות, שי בירן, הסביר את האתגרים במהלך המו"מ על תנאי העסקתם של המנופאים. "הנורמה בענף שלכם הפכה להיות נורמה של ניצול. לוקחים חברת כוח אדם, ומחליפים אותה כל כמה חודשים. היא לא דואגת לכם, לא שומרת עליכם, ולא מתדרכת אתכם. היא רק מכונה להפקת תלוש, היא מקבלת כסף על שעות מנוף מהקבלן, שלא מתעניין כמה שעות אתם עובדים ובאיזה תנאים. היא מקבלת כסף ומדפיסה תלוש – רק מה, התלוש פיקטיבי. אפילו את זה היא לא עושה כמו שצריך". לדבריו של בירן, התלושים הם על פי שכר מינימום, ורק חצי מהשכר מופיע בהם. באופן הזה לדוגמא, המנופאים אינם מקבלים בפועל ימי חופשה, מחלה, ודמי הבראה.

"הדרך שלנו לנסות ולהתמודד עם זה היא לייצר צו הרחבה, שבא ואומר שנחתום על הסכם שיקבל תוקף של חוק שיחול על כולם, גם על חברות כוח אדם, וחברות שאינן מאוגדות בהסתדרות. השכר יעלה בצורה משמעותית, ותקבלו תלושים אמיתיים, של שכר שיהיה יותר קרוב ל-50 ש"ח לשעה. ומי שזה לא יופיע בתלוש שלו, יוכל לתבוע את המעביד. כהסתדרות נצא למהלך אכיפה נרחב כדי לעזור לכם למצות את הזכויות שלכם לאחר פרסום צו ההרחבה".

כנס המנופאים (צילום: באדיבות דוברות ההסתדרות).
כנס המנופאים (צילום: באדיבות דוברות ההסתדרות).

זה המשפחות שלנו מתחת, הילדים שלנו מתחת.

באשר להסכם הבטיחות הכללי בענף אמר בירן כי ההסתדרות דורשת שיהיה בקבינה של המנוף מטף, ומכשיר קשר תקין. כמו כן, היא תובעת מינוי ממוני בטיחות שיסייעו למנהלי העבודה באכיפת תקנות הבטיחות באתרים. "המטרה שלנו היא לתגבר את פונקציית הבטיחות, לדאוג שיהיו דו"חות בטיחות ועוד ממוני בטיחות כדי שיהיה עוד מישהו באתר שרואה ומביא לידיעת הממונים, בצורה כתובה, את ליקויי הבטיחות שכולם היום מעלימים מהם עין. לגבי השכר הגענו להסכמות, על הסכומים, על צו ההרחבה, על הגדלת קרן ההשתלמות. אבל בעניין הבטיחות – עדיין לא קיבלנו כלום. בעניין התנאים הפיזיים – קיבלנו בינתיים מטף בקבינה".

דובר הארגון, רועי ויינשטיין, הגיע באיחור קל מבית החולים לאחר שאמש, במזל טוב, נולדה לו בת. הוא התקבל בהתלהבות רבה ובברכות, "אנחנו לא מנוף, אנחנו מנופאים. זה המשפחות שלנו מתחת, הילדים שלנו מתחת. הילדה הזו שתצטרך לשאול אחר כך למה היא לא קיבלה משכורת", אמר והניף את ידו עם צמיד בית החולים. "ההסתדרות לקחה פה צעד מאוד אמיץ, הם הבינו שהמערכת שלהם לא מבינה את התנאים שלנו, והם עובדים יום ולילה כדי לשנות אותה, אנחנו יודעים כי אנחנו איתם יום ולילה. אין פה אף אחד ששומר עליכם, לא משרד העבודה ולא המשטרה, יש רק מנופאים. אבל מסתבר מהשנה האחרונה שזה כל מה שצריך – ערימה של מנופאים שחושבים ועובדים ביחד, והשינוי יקרה. הדבר היחיד שהשתנה השנה הזאת הוא ששום מנופאי לא יהיה שוב פעם לבד בקבינה יותר!".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!