אלפי סטודנטים משרתים כיום במילואים – חלק גדול מהמיעוט הקטן בחברה הישראלית שנושא על גבו את נטל הלחימה. במקרים רבים, הסטודנטים האלו במילואים מאז 7 באוקטובר ועד היום, כמעט ללא הפסקה. הלחץ המופעל עליהם במקביל בחזית הלחימה ובהתמודדות האקדמית הוא רב, ולעיתים בלתי סביר. כשסטודנטים אלו יחזרו סוף-סוף לספסל הלימודים, לאחר של ניתוק כמעט מוחלט מהחיים האזרחיים, הם צריכים לגלות שהם זוכים לרוח גבית אמיתית.
סוגיית הלימודים האקדמיים למשרתי מילואים מאלצת את המדינה ואת המוסדות האקדמיים להתמודד עם קונפליקטים לא פשוטים. לצד ההתאמות וההקלות על אוכלוסיית משרתי המילואים, השאיפה לשמור על האיכות האקדמית מחייבת להמשיך ולהקפיד על רמת לימוד גבוהה ועל הערכה קפדנית.
בגישור על המתח הזה יכולות לסייע שיטות חדשות של למידה והערכה. אפשרויות כמו למידה מקוונת, לימוד א-סינכרוני מהקלטות ולמידה היברידית High Flex, המשלבת בין שיטות למידה שונות בו-זמנית, יכולות לעזור לסטודנטים המילואימניקים לעמוד בקצב. כך גם שיטות הערכה חלופיות כמו מבחני בית, מבחני בית, מטלות אישיות ומרתוני קורסים הממוקדים בלמידת מקצוע ספציפי בעיתוי ספציפי. פתרונות אלו חייבים לעמוד בקריטריונים אקדמיים, בהתאם להקלות שאישרה המועצה להשכלה גבוהה (המל"ג), שהבינה את גודל השעה.
מוסדות אקדמיים המבקשים לכבד את תרומת המשרתים נדרשים להעניק להם תמיכה אקדמית, רגשית, ואף פיננסית. המרצים נדרשים לגלות יצירתיות וגמישות בהערכת הידע האקדמי הנדרש מסטודנטים שחוזרים משדה הקרב, ופעמים רבות עוד ישובו אליו במהרה. לא פחות חשובה היא התמיכה מצד המוסדות האקדמיים, ומצד המדינה, לקראת סיום הלימודים והכניסה לשוק העבודה.
בשנת הלימודים תשפ"ד נדרשנו כמכללה לפתרונות יצירתיים ומותאמים. ללא יישום פתרונות כאלו, האקדמיה תאבד מילואימניקים רבים, שאינם מסוגלים לשאת את המחירים הכפולים שנדרשים מהם.
איך מוסדות אקדמיים יכולים לעזור
- תיעדוף בבחירת קורסים ושעות למילואימניקים: אנו מאפשרים לסטודנטים ולסטודנטיות המשרתים במילואים לבחור ראשונים את הקורסים ושעות התרגול, כדי שיוכלו לתכנן את הלימודים בהתאם לזמינותם הצפויה.
- פטורים בהתאמה אישית: בהתאם להחלטות המל"ג, הפטורים יכולים להיות ממטלות ספציפיות וגם מקורסים שלמים, תוך הקפדה על השלמות מותאמות וראויות בהתאמה אישית אנו מסתמכים ברוב המקרים על מטלות עיקריות לצורך ציון סופי, ומאפשרים לסטודנטים שחזרו ממילואים להשלים את הקורס ללא עומס יתר. הצענו תחליפים למטלות מצטברות ואפשרנו מעין מבחני בית, שיאפשרו לסטודנטים להתמודד עם החומר הנלמד גם בזמן השהייה בשטחי כינוס מבצעיים. התחשבו במילואימניקים גם ביחס למועדי ולאופני ההגשה של המטלות והמבחנים.
- פתיחת מוקדי תמיכה ייעודיים וייעוץ אקדמי מותאם: במוקדים ייעודיים אלו איפשרנו לכל סטודנט שהתקשה להתמודד עם מאורעות השעה לקבל תמיכה מתאימה, ביניהם גם סטודנטים שיצאו, חזרו ושוב יצאו למילואים.
- הנגשת מענים גמישים: הקפדנו על הקלטת כל שיעור או פגישה ועל מתן גישה לשיעורים מוקלטים. דאגנו להסברים מוקלטים של מטלות, לפגישות אישיות מקוונות ולשעות קבלה גמישות.
- תמיכה נפשית ורגשית מותאמת: מעבר לתמיכה אקדמית וכלכלית, הצענו לסטודנטים המילואימניקים, לסטודנטים שחוו מאורעות נובה, לסטודנטים מפונים או כאלו שחוו מטר טילים בצפון הארץ, גישה קלה לשירותים פסיכולוגיים, לקבוצות תמיכה ולמסגרות חברתיות.
מה המדינה יכולה לעשות
- הענקת פטור מלא או מופחת בשכר הלימוד: סטודנטים שמשרתים מעל כמות מסוימת של ימי מילואים בשנה צריכים לקבל פטור חלקי או מלא בשכר הלימוד. זהו אחד האמצעים החיוניים שמעידים על הערכה אמיתית כלפי המאמץ וההקרבה שלהם ומונעים מהם להפסיד שנת לימודים יקרה.
- תמיכה כלכלית למשפחות המילואימניקים: כאשר שירות המילואים נמשך חודשים רבים, סטודנטים מאבדים את הכנסתם, והדבר משפיע ישירות על בני משפחתם. המדינה יכולה להציע מענקים או הטבות מס למשפחות המילואימניקים, כדי להבטיח יציבות כלכלית ולמנוע פגיעה נוספת מעבר להקרבה במסגרת השירות. גם המוסדות האקדמיים יכולים לתרום את חלקם.
- עידוד מעסיקים לתמוך למשרתים: חשוב שמקומות העבודה יציעו לעובדים המילואימניקים תמיכה כספית, למשל דרך מענקי הסתגלות לחזרה לעבודה ותוספות פנסיה ודחיית תשלומי הלוואות. הטבות ופטורים גם במקומות העבודה, לטובת השקעה הנדרשת בצמצום פערים בלימודים האקדמיים.
- עדיפות בקבלה לתארים מתקדמים והקלות בציוני קבלה: מתן העדפה בקבלה לתואר שני עבור מילואימניקים, כדי שהשירות שלהם לא יפגע בעתידם האקדמי.
ד"ר אלון הסגל הוא ראש התוכנית לתואר ראשון B.Sc. במערכות מידע ותואר שני M.A. בניהול טכנולוגיות מידע חדשניות במכללה האקדמית רמת גן.