דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דיור מוגן

הגיל השלישי / דיירי "עד 120" בתל אביב יוצאים למאבק על איכות החיים שלהם

דיירי הבית לדיור מוגן גילו, להפתעתם, שבכוונת הרשת להוסיף שתי קומות למבנה | זאת בניגוד להתחיבות החברה, לפני עשור, שלא להוסיף קומות נוספות | לטענתם, אמר להם מנכ"ל חברת הפניקס, בעלת הרשת, כי מטרתו היא למקסם רווחים

מחאת דיירי "עד 120" בתל אביב(צילום: באדיבות המצולמים).
מחאת דיירי "עד 120" בתל אביב(צילום: באדיבות המצולמים).
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

300 דיירי "עד 120", בית לדיור מוגן בתל אביב, גילו להפתעתם לפני כחודשיים שבעלת המבנה, חברת הפניקס, מתכננת הוספה של שתי קומות לבניין בו הם גרים. צעד שיביא לכך שיגורו, הלכה למעשה, באתר בנייה. בשבוע שעבר יצאו הדיירים, בני 96-75, למאבק ציבורי שיימשך עד הדיון בערעור שהגישו בנושא ב-6.3.

דיירי המקום הם אנשים מבוגרים שעברו למקום בכדי שיהיה "מוגן",  שיהיו להם את כל התנאים כדי לחיות בנוחות בגילם, חלק מהדיירים נמצאים במצב בריאותי קשה, חלקם סיעודיים, חלקם עם מטפל צמוד המחשבה שהם יצטרכו לעבור למקום אחר הם בלתי נסבלת עבורם.

תחילתו של הסיפור לפני  כעשר שנים, כשעלתה היזמה להקמת הבניין. כדי להתמודד עם ההתנגדות שעלתה לבנייתו, התחייבה החברה – בפני עמותת רמת החייל הירוקה ולצוות ההיגוי של רובע צפון מזרח של עיריית תל אביב – כי במידה ותקבל היתר בניה, לא יתווספו לו קומות נוספות. הוועדה לתכנון ובנייה הוסיפה התחייבות זו להיתר הבנייה, שניתן בסופו של דבר. במסגרת מאבקם נגד היזמה הנוכחית, מצאו הדיירים את ההיתר בו מופיעה התחייבות של החברה שלא להוסיף קומות.

חווה תירוש, בת 75 שמתגוררת במקום שש שנים, מגדירה את עצמה כ"תינוקת של המקום", שכן היא הדיירת הצעירה ביותר. בשיחה עם דבר ראשון אמר תירוש כי היא חשה ש"נפלה בפח". "הרעיון של דיור מוגן הוא  שבגיל השלישי נוכל לחיות ברגיעה את שנותינו האחרונות" הסבירה, "לפני שנה התחיל פה סיפור, החברה מתכננת לבנות עוד שתי קומות. הבית לא בנוי לתוספת כזו של אנשים. תהיה פה אנדרלמוסיה שלמה, הבנייה תיקח שנתיים לפחות, השטחים הציבוריים בכלל לא יכולים להכיל כמות כזאת של אנשים. זה לא הבית שקניתי, זה לא מה שהבטיחו לי".

חווה תירוש (תמונה באדיבות המצולמת).
חווה תירוש (תמונה באדיבות המצולמת).

"אם תהיה כאן בנייה זו תהיה סכנת חיים" הוסיפה, "במקום דיור מוגן מאוכלס זה יהיה דיור מסוכן. זה פחד מוות אצל דיירים חולי אסטמה ורגישים לאבק. מתעלמים מסכנת חיי אדם בשביל הון. ובראשם יו"ר הפניקס, אייל לפידות , שהוא גם יו"ר דירקטוריון רשת עד 120".

זה עניין של כלכלה

דיור מוגן, חשוב להזכיר הוא עניין יקר. הדיירים משלמים לחברה פיקדון, שגובהו תלוי בגודל הדירה בה ישתכנו. אחד הדיירים במקום סיפר לדבר ראשון, כי שילם פקדון בגובה שני מיליון שקלים. סכום הפיקדון, יש לציין, נשחק בשיעור של 5%-3% ומופחת ממנו המע"מ. כך שדייר שעוזב את את הבית, יקבל בחזרה סכום נמוך ב-40% מהסכום אותו שילם. במקרה של דייר "עד 120", לדוגמה, יוחזרו לו 1.2 מיליון שקלים בלבד. במידה ודייר נפטר, הפיקדון מוחזר ליורשיו.

בנוסף לתשלום הפיקדון, מחויבים הדיירים בתשלום חודשי עבור אחזקה ושירותים נוספים. דיירי "עד 120" משלמים, מדי חודש, על חשמל, מים, ניקיון שבועי, ארנונה, חוגים, בריכת שחייה והרצאות. דייר הבית סיפר לדבר ראשון כי הוא משלם, מדי חודש, סך של 11,000 שקלים לחודש.

בהתחשב בהיקפי התשלומים, הוספה של 100 דיירים נוספים למבנה בתל אביב, תשיא רווח גבוה מאוד לחברה. ואכן, לטענת הדיירים, בשיחה שערכו עימו, טען לפידות שהמטרה שלו היא מקסום רווחים. חברת הפניקס, יש לציין, לא נמצאת בקשיים כלכליים, רק השבוע היא דיווחה על רווח מוערך של כ-760-660 מיליון שקלים ב-2016, וצפי לרווח של 400-300 מיליון שקלים ברבעון הרביעי של 2016.

"לא על חשבון החיים שלנו"

"הכניסו אותנו למצב מביך שקשישים גמלאים צריכים להיאבק לאסוף כספים לעורכי דין" טענה תירוש, "במקום לנוח בגיל 82 בעלי צריך להיאבק, למה זה מגיע לנו בגיל כזה? מסתבר שלדיירי דיור מוגן אין שום זכות במדינה. דיור מוגן זה דבר מאוד משתלם, הם רוצים את ביצי זהב שלנו".

"אין רשויות במדינה שהנושא הזה מעניין אותם" הוסיפה, "במיוחד עיריית תל אביב, שרק תרוויח מזה. "עד 120" הסתירו את ההתחייבות שלהם לא לבנות עוד קומות, זה פשוט דבר נוראי. פשוט בושה וחרפה".

במכתב שכתבו ללפידות, כתבו הדיירים:

"****סליחה שאנחנו עדיין חיים!*****

כפי שאתה יודע, אנחנו מתגוררים בבית הדיור "המוגן" עד 120 ברמת החייל תל-אביב, השייך לחברת הפניקס, בראשה אתה עומד. אנו קוראים לך לעצור לאלתר את תכניותיך לבנות 2 קומות נוספות מעל ראשינו. יש בינינו אנשים חולים מאוד וגם לא מעט סיעודיים. מרביתנו נעזרים במטפלים צמודים וכולנו יודעים שהסוף הקרוב. מדוע אם כך אתה מבקש להעמיס עלינו עוד סבל וייסורים בשנותינו האחרונות? האם כך היית רוצה שינהגו בך באחרית ימיך? האם כך היית רוצה שינהגו בהוריך?

אתה יודע היטב שחברת "עד 120", השייכת לחברת הפניקס, שבראשה אתה עומד, התחייבה בעבר, כתנאי לקבלת היתר בנייה לפני 11 שנים, שלא תבקש לבנות עוד קומות על בית הדיור המוגן. מדוע הוסתרה עובדה זו מהוועדה המקומית ומהוועדה המחוזית לתכנון ובנייה תל אביב, כשביקשתם להוסיף ולבנות עוד קומות? האם באמת חשבתם שלא נגלה זאת?

2 קומות נוספות!!! 3 שנים של בנייה!!!

לא על חשבון החיים שלנו!

התכניות שלך, אדון לפידות, לבנות שתי קומות נוספות מעל ראשינו יהפכו את הבית שלנו לאתר-בנייה ואת הדיור המוגן שלנו לדיור מסוכן!!! האבק הצפוי, הזוהמה, הרעש, ההפרעה לשגרת החיים – האם כך אמורים לחיות אנשים קשישים בשנותיהם האחרונות?

במקום לחיות חיים שלווים ושקטים בעשור התשיעי והעשירי לחיינו, אתה ובעלי המניות של הפניקס מבקשים במודע למרר את חיינו. ובשביל מה? בשביל עוד כמה מיליונים למאזן שלכם, שהוא עתיר הון ממילא?

גם אם אנחנו בני 80 ו 90, אנחנו עוד לא מתים!!!"

תגובות

מרשת "עד 120" נמסר בתגובה כי "הנהלת "עד 120" חרטה על דגלה לתת את השירות המקצועי והאיכותי ביותר עבור אוכלוסיית הגיל השלישי בישראל. הרחבת בית "עד  "120, בתל אביב , מהלך שדבר תכנונו הובא לידי הדיירים כבר בשלב חתימת ההסכם עמם, עוד לפני כניסתם להתגורר בבית, נועדה לענות על הצורך במתן שירות לאוכלוסיית הגיל השלישי שהולכת וגדלה. כדי להמשיך ולספק לדיירינו את תנאי המגורים האיכותיים והנעימים ביותר, החברה תפעל ככל שיידרש כדי למזער את אי-הנוחות והמטרדים שעלולים להיגרם בתקופת הבנייה וזאת תוך שיח רצוף ופתוח עם הדיירים".

מעיריית תל אביב נמסר בתגובה כי "בניגוד לנטען, התחייבות החברה משנת 2006 לא ניתנה לעירייה אלא לתושבים. בשנת 2012 אושרה תכנית בסמכות הועדה המחוזית אשר התירה תוספת קומות לבניין, כאשר כבר בשלב אישור התכנית הועלתה הטענה ונדחתה אל מול הצורך התכנוני בתוספת יחידות לדיור מוגן. נדגיש כי הוועדה המקומית דנה בהתנגדויות והתנתה את הוצאת היתר הבנייה, בהצגת האמצעים הנדרשים למניעת מטרדי הרעש והלכלוך בזמן ביצוע העבודות, זאת מתוך הבנה מלאה למצוקת הדיירים והרצון להקל עליהם. הנושא נמצא בדיונים מול ועדת הערר".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!