לאחר שהנושא הוכנס ברגע האחרון לסדר היום, וחרף אזהרות חריפות- חברי הממשלה אישרו אתמול (שני) בצהריים את ביטול מדיניות אפס תוספת סיכון במפרץ אילת. המשמעות- חברת קצא"א תוכל להגדיל באופן משמעותי מאוד, לפי ההערכות פי 10, את כמות הנפט המועברת במפרץ אילת ובצינור שלה, שנמשך בין אילת ואשקלון, וידוע כמפגע סביבתי שנוטה לדליפות. מוקדם יותר השנה אירעה דליפה מהצינור ליד מצפה רמון.
הסכנה ממנה חוששים רבים היא שהגברת מעבר הנפט במפרץ תגדיל את הסיכוי לדליפות. אלו עשויות לפגוע בחי והצומח במפרץ, בתושבי העיר אילת, ובמקרה של דליפה מאסיבית- שכבר כמעט קרתה לפני שנתיים- גם לגרום אסון של ממש לעיר.
בנוסף, הביטול, שמגיע לאחר מספר נסיונות קודמים של הממשלה לבטל את המדיניות שנעצרו, מעלה חשש להיווצרות תקדים, שיאפשר לממשלה לעקוף את פקידי המשרד בתחומים נוספים.
"היום זו אילת" אמרה שרת הסביבה עידית סילמן רק אתמול, בישיבת חירום שכינס המשרד יחד עם מגוון ארגוני סביבה "מחר זה כל מקום אחר בארץ. גם ככה זה קשה לנו מאוד להגן על הסביבה בכל התחומים שבהם רוצים לפגוע בה". בישיבת החירום, שכונסה בחופזה בזום משנודע על החלטת הממשלה המסתמנת, התריעו כל המשתתפים מההשלכות החמורות שעלולות להיות להחלטה.
"לא מזמן, כטבם פגע 500 מטר ממתקן של קצא"א." אמר שם פיליפ אוורד, מנכ"ל עיריית אילת "בפעם שעברה שכטבם פגע בבית ספר, הייתה מיכלית בנמל קצא"א. היא נמלטה. מישהו יכול לדמיין מה היה לו הייתה נפגעת? איזה מחדל? המשמעות של טון אחד של נפט, אלפית מהכמות שמתוכננת לעבור, היא חיסול מפרץ אילת".
מדיניות 'אפס תוספת סיכון במפרץ אילת' גובשה בימי השרה הקודמת, תמר זנדברג. המדיניות מכירה בנזק הרב שנגרם או עלול להגרם כבר היום למפרץ אילת כתוצאה מהזיהום בו, הן בתחום עולם החי והן בחששות מאסון בקנה מידה רחב שיפגע גם בתושבי העיר, ושואפת להמנע מהרחבתו בכל מחיר. הכלי העיקרי שעומד לרשות המשרד במאבק זה הוא היתר הפליטות- היתר שהמשרד אחראי עליו דרך הממונה על הרעלים, שמגדיר לכל חברה בישראל אילו סוגי רעלים, וכמה מכל אחד מהם, היא רשאית לפלוט. בהיעדר אישור להרחיב את היתר הפליטה, קצא"א, או כל חברה אחרת, אינה רשאית להגביר את השימוש בנמל עבור חומרים מסוכנים.
לא ידוע מה היו ההסכמות בין ראש הממשלה והשרה סילמן, אולם העברת ההחלטה, שפוגעת במדיניות שנחשבת כה ליבתית למשרד, מהווה סיום כואב לחודשים של מאבק.
קצא"א: "החלטת הממשלה להסיר את המגבלות שהוטלו על פעילות קצא"א באילת תשיב ותבטיח את הביטחון האנרגטי למדינת ישראל, בשגרה ובחירום. אימוץ החלטת הוועדה המקצועית הבין-משרדית בראשות אמיר ברקן, שקבעה חד משמעית כי יש לאפשר לנמל קצא״א באילת לפעול באופן מלא היא החלטה נכונה ומחויבת המציאות, בוודאי על רקע מלחמת חרבות ברזל. כידוע, הוועדה התבססה על חוות הדעת המקצועיות שהוגשו על ידי משרדי האנרגיה, הביטחון, האוצר, החוץ, המל״ל ורשות החברות הממשלתיות."
מטה המאבק נגד הגדלת שינוע הנפט: "החלטת הממשלה, המאפשרת לחברת קצא"א, להגדיל את כמות שינוע הנפט שלה, למיליוני טון נפט ולעשרות מכליות בשנה, במפרץ אילת ובחופי הים התיכון – היא אסון ידוע מראש. ראש המל"ל לשעבר, אלוף (במיל׳) גיורא איילנד, מזהיר שהגדלת שינוע הנפט במפרץ אילת, תהווה סיכון ביטחוני ומדיני, עשרות ראשי רשויות ומועצות אזוריות מתריעים, איגוד ההתפלה מרים דגל אדום, רופאים לבריאות הציבור מתנגדים בתוקף, מאות מדעני סביבה ואקולוגים, מזהירים מפני נזקים בלתי הפיכים לשונית האלמוגים, לתיירות ולכלכלת העיר אילת… מטה המאבק, ימשיך לפעול נגד הגדלת כמויות שינוע הנפט, בכל האמצעים העומדים לרשותו, בשיתוף ראשי הרשויות בדרום, המשרד להגנת הסביבה והציבור, כדי לבלום את האיומים של חברת קצא״א, על עתיד תושבי אילת, אשקלון, הנגב והדרום כולו".