דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
18.2°תל אביב
  • 11.9°ירושלים
  • 18.2°תל אביב
  • 17.4°חיפה
  • 18.7°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 18.7°טבריה
  • 13.3°צפת
  • 17.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דאעש

בארץ / עלה לארץ, שירת בצה"ל, התאסלם וניסה להצטרף לשורות דאע"ש בסוריה

אתמול (ד') פורסם כי השב"כ עצרו אזרח ישראלי בחשד שיצר קשר עם פעילי ארגון המדינה האיסלמית | ולנטין מזלבסקי טוען כי רצה לממש את המצווה המוטלת על כל מוסלמי אמיתי, ולחיות תחת המדינה האיסלאמית, ולהתחזק באמונתו

ולנטין מזלבסקי בן ה-39 תושב הכפר שיבלי (צילום: דוברות המשטרה, Day Donaldson).
ולנטין מזלבסקי בן ה-39 תושב הכפר שיבלי (צילום: דוברות המשטרה, Day Donaldson).
מיכל רוטנברג
מיכל רוטנברג
כתבת צבא וחברה
צרו קשר עם המערכת:

אתמול (רביעי) הותר לפרסום כי ולנטין מזלבסקי (39) אזרח ישראלי, תושב הכפר שיבלי שנמצא דרום מזרחית להר תבור, נשוי ואב לחמישה ילדים, נעצר בתחילת פברואר בחשד שיצר קשר עם פעילי אירגון המדינה האיסלאמית- דאע"ש.

מזלבסקי עלה לישראל בשנת 1996 מבלארוס והתאסלם בשנת 2000, תוך כדי שירותו הצבאי ולאחר שהכיר את בת זוגו, תושבת שיבלי.

מתקפת דאע״ש מצפון לאל-באב, סוריה (Thiqa News Agency, via AP)
מתקפת דאע״ש מצפון לאל-באב, סוריה (Thiqa News Agency, via AP)

בין 'אבו חדייפה' ל'אבו עבדאללה'

לאחר חקירה מאומצת של שב"כ וימ"ר צפון, התגלה כי מספר חודשים לפני מעצרו, גילה הנאשם עניין הולך וגובר בדאע"ש, מזלבסקי נהג לצפות תדיר בסרטונים, שירים ודרשות של דאע"ש, וכן נהג לשמור ברשותו תכנים הקשורים לאירגון.

כמו כן, השתמש הנאשם ברשתות החברתיות כדי להיות בקשר עם פעילים ותומכי התנועה בישראל ובעולם, בין היתר, עמד הנאשם בקשר עם שיח' אסד אלתווחיד המכונה 'אבו חודייפה' אשר לחם בשורות הארגון בסוריה.

ביולי 2016 זומן מזלבסקי ל 'שיחת אזהרה' בה הובהר לו כי דאע"ש הוא אירגון בלתי חוקי, והוא הונחה להימנע מפעילות ביטחונית. למרות האזהרה, באוקטובר של אותה שנה תיכנן הנאשם להסתנן לסוריה ולהתגייס לאירגון.

על רקע החלטתו זו, קיים הנאשם קשר, במהלך חודש אוקטובר 2016 באמצעות אפקליקציית 'זילו' עם אדם המכונה 'אבו עבדאללה', אשר פרסם כי בכוונתו להתגייס לארגון ולהילחם בשורותיו. הנאשם ו'אבו עבדאללה' קבעו להיפגש בסוריה, להתגייס שם לארגון ולחבור לאבו חודייפה. תוכנית השניים לא יצאה לפועל עקב ניתוק הקשר ע"י 'אבו עבדאללה'.

הנאשם המשיך וניסה ליצור קשר עם פעילים נוספים ויצר קשר עם פעיל נוסף, פעיל האירגון דאע"ש בסיני, אך ניסיון זה לא צלח גם כן.

'לחיות תחת המדינה האיסלאמית, ולהתחזק באמונתו'

ניסיון נוסף נרשם בחודש ינואר 2017 או בסמוך לכך, כאשר הנאשם פרסם באפליקצייה להעברת הודעות, 'טלגרם', בקבוצה בשם 'ח'ליפאת' עליה נמנים תומכי ופעילי דאע"ש ממוצא רוסי, כי בכוונתו להצטרף לשורות הארגון. בעקבות הפרסום, נוצר קשר בין הנאשם לבין פעיל דאע"ש המכונה 'ע"א רחמאן'. הנ"ל הנחה את הנאשם להגיע לטורקיה ולעדכן אותו עם הגיעו לשם על מנת שהוא יסייע לו לעבור לסוריה ויצייד אותו באישור שיאפשר גיוסו לארגון ("תזכיה").

בהמשך לקשר הנ"ל, רכש הנאשם במשרד נסיעות בדבוריה כרטיס טיסה לכיוון אחד לטורקיה והצטייד בסכום של 1,000 דולר. הנאשם לא שיתף את מקורביו אודות כוונתו לצאת את הארץ. בחקירתו הודה הנאשם כי אכן תכנן לצאת לטורקיה בכדי להצטרף לכוחות דאע"ש בסוריה, אולם רק בכדי לממש את המצווה המוטלת על כל  מוסלמי אמיתי, 'לחיות תחת המדינה האיסלאמית, ולהתחזק באמונתו'.

כתב אישום חמור

בהודעת השב"כ על כתב האישום נכתב כי "למותר לציין כי חבירה והצטרפות של אזרחים ישראליים לארגונים שהוכרזו כהתאחדות בלתי מותרת, קל וחומר לאירגוני מחבלים, מהווה איום ממשי לביטחון המדינה. קשרים מסוג זה עלולים להוביל לסיוע לארגוני טרור בהיבטים שונים ובהם אף לביצוע פיגועים בישראל כנגד אזרחים ישראלים. שירותי הביטחון בישראל, ובכללם משטרת ישראל, ימשיכו לפעול בכל מקום למיגור התארגנויות אלו ולשמירה על ביטחון אזרחי ישראל."

עוד נמסר מהשב"כ כי ארגון המדינה האיסלאמית מפיץ תמונה מעוותת, שלפיה תחת שלטון המדינה האיסלאמית, מתאפשרים חיים טובים ומכובדים, ולחלופין שהמצטרפים ללחימה בשורות הארגון יזכו בהרפתקה דתית וצבאית. לעומת זאת, מחקירות של ישראלים ששבו מסוריה ומעיראק מצטיירת תמונה הפוכה, המלמדת על תנאי מחייה קשים ותחת סיכון מתמיד.

היום הגישה פרקליטות מחוז צפון בביהמ"ש המחוזי בנצרת כתב אישום חמור נגד מזלבסקי בגין עבירות של מגע עם סוכן חוץ, ניסיון יציאה למדינת אויב שלא כדין ושיבוש מהלכי משפט. כמו כן הפרקליטות ביקשה מבית המשפט להורות על מעצרו של הנאשם עד לתום ההליכים המשפטיים נגדו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!