דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אלאור אזריה

פרשת אזריה / עו"ד שפטל: הצעת הפרקליטות בנוגע להגשת הערעור - "סחיטה באיומים"

עו"ד יורם שפטל, המייצג את החייל היורה מחברון, ביקר בחריפות את הפרקליטות הצבאית ואת מצ"ח במסיבת עיתונאים שכינס | עורכי הדין שייצגו את אזריה במשפט הודיעו כי הם מתנגדים לדבריו של שפטל והתפטרו מתפקידם

אביו של אזריה, צ'ארלי ועו"ד יורם שפטל במסיבת העיתונאים בה הציגו את הערעור. צילום: פלאש 90
אביו של אזריה, צ'ארלי ועו"ד יורם שפטל במסיבת העיתונאים בה הציגו את הערעור. צילום: פלאש 90
מיכל רוטנברג
מיכל רוטנברג
כתבת צבא וחברה
צרו קשר עם המערכת:

לאחר שהגיש אתמול (רביעי) ערעור לבית המשפט הצבאי, כינס עו"ד יורם שפטל המייצג את אלאור אזריה, החייל היורה מחברון, מסיבת עיתונאים, בבית העיתונאים בת"א.

לדבריו, סנגוריו הקודמים של אזריה נפגשו עם הפרקליט הצבאי, תא"ל שרון אפק וזה אמר כי אם לא יגישו ערעור גם התביעה הצבאית לא תגיש ערעור. שפטל ביקר בחריפות את ההצעה, כינה אותה "סחיטה באיומים" והוסיף כי "פרקליט צבאי צריך להגיש ערעור לפי שיקוליו בנוגע להאם העונש שניתן בבית המשפט קל מידי".

בהמשך דבריו הסביר את ליבת הערעור – הקביעה החד משמעית כי אזריה אמר מיד לאחר הירי למ"פ ולרב"ט מ' כי ירה במחבל מכיוון שדקר את חברו וניסה להרוג אותו, ולכן מגיע לו למות. על פי שפטל "ממצא זה מופרך לחלוטין" ו"סותר את הראיות הקיימות בתיק".

שפטל הסביר כי מדובר בתוצאה של "חקירת מנהרה" על ידי מצ"ח, והזכיר את הזיכוי של ניסים חדד באותו עניין. "חקירת מנהרה" הוא כינוי לחקירה שבה מהרגע הראשון מסומן מי האשם והחקירה כולה מכוונת לא על מנת להגיע לאמת אלא על מנת לנסות ולהפליל את אותו אדם שכביכול אשם.

צ׳ארלי אזריה, אביו של החייל אלאור אזריה (צילום: פלאש 90).
צ׳ארלי אזריה, אביו של החייל אלאור אזריה (צילום: פלאש 90).

סימוכין לכך הציג שפטל בכך שלדבריו רב"ט מ' שהעיד נגד אזריה הובל לחקירה כשהוא אזוק וכאשר הוא בעצמו הואשם בשותפות בביצוע הירי בכך שידע שאלאור מתכוון לירות ולא עשה דבר על מנת לעצור אותו. לאחר שאכן העיד "את מה שהם רצו לשמוע" אמר שפטל, החשד הוסר.

טענה נוספת הושמעה כנגד חייל שלישי, סמ"ר א' שהעיד גם הוא כי שמע את אלאור צועק לאחר הירי שהוא דקר את המחבל כי ירה בחברו, על כך אמר שפטל "יש סרטון שמתעד בשמע את מה שקרה לאחר הירי ואין שום צעקה של אלאור או צעקה בכלל, למעט כשהמ"פ שאל מי ירה, הוא אמר "אני". שפטל הוסיף כי "ההודעה השקרית של סמר א' סותרת 13 סרטונים."

סוגייה נוספת מתייחסת למ"פ, תום נעמן שכאמור העיד גם הוא כנגד אזריה. לדבריו של שפטל "המ"פ העיד שתיחקר את אלאור אחרי הירי ואלאור אומר שירה במחבל כי זז. כל התשובות הללו ניתנות בשאלה פתוחה, לא כששמים לו בפה את התשובות, מיד לאחר מכן מפנים את המ"פ לתגובת הרב"ט ואז המ"פ משנה את גירסתו" והוסיף כי " שנים לא נתקלתי בתפירה כל כך גסה. זהו שיבוש הליכי חקירה באמצעות שאלות שהתשובה מגולמת בה."

שפטל תקף בחריפות את התביעה הצבאית ואמר כי היא "צמאה לדמו של אזריה", על פי דבריו "פעמיים במהלך המשפט בית הדין פנה לצדדים וביקש מהם ללכת להליך של גישור ולהגיע להסכמות והסנגוריה הסכימה מייד. מי דחה את ההצעות על הסף?"

מישהו רוצה לתת חנינה?

שפטל התייחס בדבריו גם לאפשרות ללכת למסלול החנינה ולא להגיש ערעור, על כך אמר כי אף גורם לא הגיע באופן רשמי והציע הצעה אופרטיבית, לדבריו "אנחנו פתוחים לכל הצעה של גורם מוסמך אבל שום הצעה לא באה, אם תהיה הצעה משמעותית של המתקה נשקול מחדש". שפטל הזכיר את החנינה של אברהם שלום מפרשת קו 300 ואמר כי "אם היה אפשר לחון אותו בזמן חקירה ודאי שאפשר לחון אותו ללא כל קשר למצבו המשפטי."

אלאור אזריה בשימוע בבית הדין הצבאי ביפו. יולי 2016 צילום: פלאש 90
אלאור אזריה בשימוע בבית הדין הצבאי ביפו. יולי 2016 צילום: פלאש 90

אם זה היה הבן שלך היית מוותר?

מיד לאחר דבריו של עו"ד יורם שפטל עלה לשאת דברים אביו של אלאור אזריה, צ'ארלי, שפתח את דבריו במילות תודה לתומכים במשפחה "זה המשפט של כל חיילי צה"ל. מהתחלה הבנתי שתופרים לבן שלי תיק ואני אמרתי את זה בבית הדין. לקרוא את הפרוטוקולים ולשמוע את העדויות. לא צריך להיות חוקר משטרה כדי להבין את זה."

אזריה התייחס לקולות השונים שלטענתו "מנסים להפחיד את המשפחה, אבל המאבק שלי ממשיך כי זה מאבק של כל הורה והורה ועל זה אני לא אוותר." עוד הוא התייחס למערכת המשפט ואמר ש"בתור אדם ששירת את החוק יש לי עדיין אמון במערכת המשפט, מקווה שהמערכת לא תאכזב אותי כי תמיד הצדק היה בראש כל מעשי וכל שירותי במסגרת החוק."

בסוף דבריו הגיב לשאלה האם הוא לא חושש שהתביעה תגיש ערעור ושעל בנו ייגזר עונש חמור יותר. תשובתו היתה כי "אלאור חף מפשע. אני מבקש שתפתחו את העיניים, מחר יאשימו טייסי צה"ל ששולחים פצצה של טון. על העונש שגזר בית המשפט על בנו אמר אזריה כי "על סעיף הריגה שנה וחצי זה עונש קל. ברגע שהבן שלי לא ביצע את העבירה – יום אחד זה לא קל."

הפרקליטות הצבאית הגיבה לדברים ומסרה כי היא "דוחה על הסף את דברי עורך הדין יורם שפטל. אין כוונה להתייחס לתוכנה של פגישה שהתקיימה ביוזמת עורכי הדין אילן כץ ואייל בסרגליק ולהצעות שהועלו על ידם במסגרתה. הפרקליטות הצבאית ממשיכה לפעול באופן ענייני. ההחלטה אם להגיש ערעור טרם התקבלה, ותתקבל בימים הקרובים".

עורכי הדין אייל בסרגליק, אילן כץ וכרמית שחיבר הודיעו בשעות הצהריים של יום רביעי על החלטתם להתפטר מייצוגו של אזריה. לדבריהם "אנו, שליווינו את אלאור לאורך שנה בדיוק, עשינו לילות כימים בחברות אישית ובמוטיבציה אינסופית עבור אלאור ומשפחתו והשגנו עבורם תוצאה עונשית פנטסטית ובלתי אפשרית בתיק של רצח שהפך להיות הריגה עם סרטון.

"הגם שאנו סבורים שהכרעת הדין שגויה ומנותקת מהראיות, ולכן גם כתבנו 50 עמודי ערעור – מהערעור שהוגש שהועבר לעורך דין שפטל, סברנו שהגענו למיצוי מקסימלי בערכאה זו ושיש לפנות בשלב הזה לאפיקים נוספים אלטרנטיביים לטובת החייל שאותם אף הצענו למשפחה ולאלאור לעשות ללא עלות ובהתנדבות על מנת שלא תהיה כל תלות כלכלית בגורם כלשהו. המשפחה ואלאור סבורים ובצדק מבחינתם שהמתווה הנכון הוא ערעור. נעמוד לרשותם בכל דבר שיצטרכו בהמשך."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!