
מרכז חוסן קהילתי חדש יוקם באום אל-פחם כדי לתת מענה בחירום ובשגרה לחברה הערבית. המרכז מיועד לספק שירותי חוסן קהילתי ותמיכה לכ-220 אלף תושבים מ-13 יישובים במגזר הערבי: אום אל-פחם, באקה אל-גרביה, בסמ"ה, מעלה עירון, זמרר, ג'ת, ג'סר א-זרקא, פוריידיס, עארה-ערערה, מייס, אום אל-קוטוף ואל-עריאן.
מרכז החוסן שיוקם בתחילת 2025 יכשיר, יקדם ויעצים את הרשויות והקהילה הערבית בהיערכות לחירום, ילווה ויטפל באירועי חירום אזרחיים וביטחוניים ויעניק סיוע מקצועי בניהול אירועי חירום ומענים פסיכוסוציאליים בזמני משבר ובתהליכי השיקום. מערך העובדים הסוציאליים בערים וביישובים הערביים יורחב, ויוקצה תקציב לתוכניות לטיפול והתמודדות עם תופעת האלימות במשפחה בחברה הערבית.
עיריית אום אל-פחם תקים את המרכז בשיתוף אשכול רשויות מישור החוף, הקואליציה הישראלית לטראומה, משרד הרווחה והביטחון החברתי והמשרד לשוויון חברתי. במרכז עתידות לפעול תוכניות מחזקות קהילה ותוכניות העוסקות בחילוץ מעוני ומיצוי זכויות. נוסף על כך, יושם דגש על תחומי נוער, נוער קצה, נוער בסיכון וצעירים, לצד חיזוק העבודה הקהילתית.
תמיר מילרד, מנכ"ל אשכול רשויות מישור החוף: "אני מברך על הצטרפות אום אל-פחם לאשכול. שיתוף הפעולה עם ראש העיר וצוות העירייה מההתחלה מניב פרות בכל התחומים שאנו עוסקים בהם: בריאות, תחבורה, תעסוקה, אנרגיה, תשתיות, רווחה, בני נוער וכמובן מיגור אלימות ונושאים חברתיים אחרים. מרכז החוסן החדש ייתן מענה קהילתי-אזורי לקידום רווחת תושבי האשכול מהחברה הערבית שמשוועת לעזרה, וכולי תקווה שזו רק תחילת הדרך המשותפת שלנו לעוד מרכזים ופרויקטים נוספים יחד".
ד״ר סמיר מחאמיד, ראש עיריית אום אל-פחם: "מה שמאפיין את היישוב הזה הוא שיש פה המון נתינה. העיר אום אל-פחם מאוד צעירה, 40% מתושבי העיר מתחת לגיל 19. לכן לקחתי על עצמי בקדנציה הזו את תיק החינוך, כדי לטפל במיוחד באוכלוסייה הזו. יש לנו המון אתגרים שמרכז החוסן יטפל בהם, ובראש ובראשונה מיגור האלימות בחברה הערבית.
"בנינו תוכנית למיגור אלימות, גייסנו כספים על ידי פילנתרופיה כדי להוציא לפועל את התוכניות שלנו. עשינו איגום משאבים וכעת אנחנו מצליחים להגיע ל-2,000 ילדים בתוכניות שבנינו, מתוך ידיעה ודאית המבוססת נתונים ש-40% מהנוער שלנו בעיר הוא נוער בסיכון. החלטנו להפעיל מוקד עירייה שעובד 24/7 כדי לתת שירות טוב יותר לתושב וגם לעובדים שלנו. אין ספק שהקמת מרכז החוסן הקהילתי אצלנו ביחד עם אשכול רשויות מישור החוף יביא לקידום רווחת התושבים, לחיזוק החוסן הקהילתי בשגרה ובחירום, לשיתוף פעולה ולפיתוח אזורי".
טליה לבנון, מנכ"לית הקואליציה הישראלית לטראומה: "אני מברכת על שיתוף הפעולה המשמעותי בין משרד הרווחה, המשרד לשוויון חברתי, ראשי הרשויות והקואליציה הישראלית לטראומה, שהוביל להקמת מרכז החוסן הראשון בחברה הערבית. המרכז מהווה מענה לצרכים המורכבים שנוצרים כתוצאה ממעגלי הפגיעה הרחבים של תופעת האלימות, ובמקביל בונה מעגלי תמיכה המחזקים את הקהילה כולה. המהלך מבטא את המחויבות של כל השותפים לעמוד לצד כל קהילה ומגזר בישראל הזקוקים לתמיכה. אנו רואים בהקמת המרכז הזדמנות לחזק את החוסן הקהילתי ולהעניק כלים להתמודדות עם משברים, מתוך אמונה שביחד נוכל לבנות עתיד בטוח ויציב יותר."


