דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חומוס

המלצת בילוי לשישי / עבור הגליליים "החומוסיה" בכרמיאל היא מוקד עליה לרגל

היא חבויה בין קופת חולים לאומית, חנויות לתיקון מכשירי חשמל וחלפן הכספים | על הקירות תמונות שמציעות הצצה נוסטלגית לכרמיאל של פעם | הכלל: תוספת חומוס ללא תשלום

החומוסיה, כרמיאל. (צילום: עין הטוב)
החומוסיה, כרמיאל. (צילום: עין הטוב)
תמיר הבר
תמיר הבר
מחנך, חבר בקבוצת פילון וחי בגליל. מבחירה
צרו קשר עם המערכת:

אם נתבקש לעצום את העיניים ולאמר מה הדבר הראשון שעולה בדמיוננו למשמע המילה "גליל", כנראה שנציין את המרחבים הירוקים, הנחלים הפתלתלים והפריחה המרהיבה ששוטפת את המירון באביב. אך עבור רובנו, הקונוטוציה הראשונה תהיה לא תמונה כי אם טעם – טעמו של החומוס הגלילי המפורסם במדינה כולה. ידוע לכל שביקור בגליל בלי צלחת חומוס, פיתות חמות וכמה כדורי פלאפל בצד אינו ביקור אמיתי. הגליל משופע בחומוסיות משובחות: מסעיד וסוהילה שבעיר העתיקה של עכו, דרך אבו אדהם בכפר יאסיף ועד למסעדת ראמי בכפר ראמה. כולנו נכחנו לפחות פעם אחת בויכוח סוער אודות החומוסיה הטובה ביותר, והגדילה לעשות הסדרה "לה פמיליה" בערוץ 10 שכללה ריב עקוב מטסטסטורון בנושא.

אבל בתוך מלחמת החומוסיות, יוצאת דופן חומוסיה אחת, שלמרבה ההפתעה שוכנת דווקא בכרמיאל, בירת בית הכרם.

בין קופת חולים לאומית, חנויות לתיקון מכשירי חשמל וחלפן הכספים, קל שלא לשים לב למקום של ניר פרידר, "החומוסיה". החומוסיה ממוקמת בין איזור התעשייה עמוס המסעדות ומרכזי הקניות, לשני הקניונים ו"השדרה", מעין מדרחוב בו נפתחות ונסגרות השכם והערב מסעדות שמתחרות ביניהן על חיכן וכיסן של תושבות העיר והאיזור. ועדיין, עבור גליליים בכלל וכרמיאלים בפרט, "החומוסיה" היא מוקד עליה לרגל.

ניר פרידר, כרמיאלי ותיק, החליט להפוך את "החומוסיה" למקום כרמיאלי במהותו. כבר משמו של המקום ניתן להבין שגדולתו בפשטותו. זה סוד קסמו של המקום – אין פה ניסיון יומרני לקנות את הלקוחות במנות מתוחכמות או עיצוב פנים צעקני. על הקירות תלויות תמונות מימיה הראשונים של העיר שמציעות הצצה נוסטלגית לכרמיאל של פעם. במיוחד תופסת את העין תמונה שבה מופיעים אנשי דת יהודים ומוסלמים בטקס הכרזת העיר, סימן לקיום המשותף ששרר באיזור מאז ועד ימינו, ושנדמה בשנים האחרונות שהשמירה עליו הפכה למשימה מאתגרת וחיונית מאין כמוה. מסגרות התמונות מעוטרות בתצלומי פספורט של עשרות מבקרים שפקדו את המקום לאורך השנים, מה שמגביר את תחושת הקהילה והשייכות.

התוספת ללא תשלום, צילום מ"החומוסיה". (צילום: עין הטוב)
התוספת ללא תשלום, צילום מ"החומוסיה". (צילום: עין הטוב)

בונוס אדיר למבקרים הוא המוזיקה שמתנגנת בחומוסיה. ניר הוא חובב רוק מושבע, וכשנבקר במקום נקבל ברמקולים מנות גדושות של פינק פלויד, הביטלס, ניל יאנג, לד זפלין ועוד רבים טובים. המוזיקה מחמיאה לאווירה הנינוחה והנעימה במקום וניכר שמבוגרים וצעירים כאחד נהנים ממנה.

התפריט יציע לנו מגוון מנות חומוס מפנקות – חומוס גרגירים, משאוושה, מחלוטה, חומוס פטריות (מומלץ במיוחד), חומוס פול, חומוס עם בשר, חומוס שקשוקה ואפילו לאבנה אסלית. ליד כל מנה נקבל ערימה מהבילה של פיתות וירקות טריים. לצד המנה העיקרית ניתן להזמין צ'יפס, פלאפל, מג'דרה וסלט ירקות. לקינוח נקבל קפה שחור מסורתי ובנוסף אליו ניתן להזמין כדור תמר בקוקוס. אם סיימנו  מנת החומוס שלנו וחשקה נפשנו בתוספת – אל דאגה. שלט על הקיר מכריז שהתוספת היא ללא תשלום, דבר שחוסך מבוכה ואי נעימות מפוקדי חומוסיות רבים. וזו בעצם מהותו של המקום בקליפת אגוז – "החומוסיה" היא מסוג המסעדות שיודעת שלקוח שבע הוא לקוח מרוצה. במחיר שווה לכל נפש נקבל מנה בריאה, מזינה ומשביעה שגורמת לנו לחזור פעם אחר פעם.

החומוס ב"חומוסיה" מציע שילוב אידיאלי של גרגירי חומוס וטחינה שמעורבבים יחד עד לקבלת מרקם קרמי מושלם. כל מנה מעוטרת בשמן זית ופטרוזיליה, והמהדרין יוסיפו לחגיגה ביצה להשלמת החוויה. מהביס הראשון קשה להתבלבל – החומוס פה הוא הטעים בגליל, זאת תודות לג'אבר שמנצח על החגיגה הקולינרית במטבח. אמנם מפתה לנגבו בעזרת הפיתות הטעימות, אך שועלי חומוס ותיקים כבר יודעים שבזבוז נפח קיבה על פיתה הוא מיותר ויעדיפו לנגב בעזרת חתיכת בצל. למתקדמות שבינינו הומצאה "שיטת הדני" – אכילת המנה ישירות מהצלחות אל הלוע ללא תיווך, מה שמאפשר מיקסום של צריכת החומוס.

בדף הפייסבוק של החומוסיה ניתן להתרשם שפרידר דואג לעובדיו לא פחות מללקוחותיו. לעיתים תכופות מפורסמות שם תמונות מימי כיף צוותיים בהם לוקחים חלק העובדות והעובדים, מבוגרים וצעירים, ערבים ויהודים כאחד. תענוג לראות בית עסק שלוקח אחריות חברתית ודואג לתנאים של העובדים בו מעבר לנדרש בחוק. זאת מבלי לציין את הארגונים והיחידות השונות להן מסייע ניר בהסעדה לימי גיבוש וכיף במחירים מיוחדים.

אקנח בסיפור אישי: בסוף 2016 חזרתי לכרמיאל אחרי מסע של חודשיים בשביל ישראל. חרשתי את מדינתנו מדן ועד אילת, צעדתי כ-1,000 ק"מ, ביקרתי בערים, כפרים, מושבים וקיבוצים, פגשתי את יופיה האנושי, הגאוגרפי והקולינרי של ישראל. געגועי לבית היו עזים, אך היה לי ברור ברגע שירדתי מקו 500 בתחנה המרכזית בכרמיאל מה היעד הראשון שלי – "החומוסיה". בתור גלילי בעשר השנים האחרונות וכרמיאלי בשמונה השנים האחרונות, ידעתי שלהיות שוב בבית משמעו להגיע למקום מוכר ונעים, בו יקבלו את פני בחיוך וידאגו שאצא שבע ומחויך: "החומוסיה – החומוס הכי טעים בכרמיאל".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!