דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
28.4°תל אביב
  • 26.6°ירושלים
  • 28.4°תל אביב
  • 31.4°חיפה
  • 29.2°אשדוד
  • 31.3°באר שבע
  • 34.0°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 28.6°צפת
  • 30.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך

מזרח ירושלים / שביתות בתי"ס במזרח ירושלים: "ההורים מתוסכלים, זה יכול להתפוצץ"

בביה"ס אלנכובה הופסקו הלימודים בטענה לקשר עם חמאס, בכפר עקב טוען משרד החינוך לבעיות כספיות והתושבים מלינים על הזנחה ובבית חנינה חסר תקן למאבטח בכניסה. "המדינה דוחפת את בתי הספר הפרטיים בחזרה לרשות הפלסטינית"

בית ספר במזרח ירושלים (צילום ארכיון: אוראל כהן/ פלאש 90).
בית ספר במזרח ירושלים (צילום ארכיון: אוראל כהן/ פלאש 90).
דוד טברסקי

בשבועיים האחרונים מתקיימות שביתות בשלוש מוסדות חינוך במזרח ירושלים. מאחורי כל אחד מבתי הספר השובתים קיים סיפור מורכב, דרכם ניתן ללמוד על מציאות החיים מלאת הקונפליקטים במזרח העיר. בעוד במשרד החינוך ובעירייה תולים את האחריות לשיבושים בבתי הספר, מזהיר יו"ר ארגון ההורים בירושלים כי הקשיים החוזרים ונשנים בקשר של הרשויות עם מערכת החינוך במזרח העיר, עלול להוביל להיפרדותם של בתי הספר ממערכת החינוך הישראלית.

בשכונת צור באהר נסגר לפני כשבועיים בית הספר היסודי אלנוכבה בהוראת משרד החינוך, בטענה שהוא קשור לחמאס. בינתיים 230 תלמידי בית הספר בבית או ברחוב וכחלק מצעדי המחאה, הם יצאו ללמוד במהלך היומיים האחרונים על הכביש מול בית הספר אבן רושד בצור באהר. "לא מסכימים להעביר את הילדים למקומות אחרים וגם ככה אין מקומות"  מספר לואי בקיראת , מנהל בית הספר. "עורך הדין שלנו ביקש להקים ועדת ערער אבל משרד החינוך מתעקש שלא להקים ". לדבריו, הצו נשלח לבית הספר בנובמבר, וזאת למרות שהוא עבר את כל הבדיקות להן נדרש, כולל הבדיקות הביטחוניות. בהודעה שיצאה ממשרד החינוך נמסר שהשרים בנט וארדן, ביחד עם משטרת ישראל והשב"כ סגרו את הבית ספר מכיוון שלטענתם מאחורי הקמתו עומדים אנשי חמאס. משר החינוך בנט נמסר כי "ממידע אשר הגיע למשרד החינוך נמצא, כי בית הספר התכוון ללמד תכנים אשר חותרים תחת הריבונות של מדינת ישראל. לאחר עתירה של אנשי החברה שמחזיקה את בית הספר, בית המשפט המחוזי בחיזוק העליון קבע שהחברה פתחה את בית הספר מבלי שניתן לה רישיון, ובכך הפרה ופעלה בניגוד לנהלים".

מנהל בית הספר תקף את ההחלטה ואמר "יש משהו לא בסדר במשרד החינוך, יש שם אנשים שלא מעוניינים שהבית ספר יהיה קיים. זה בית ספר מוצלח שמעניק חינוך מעולה לילדים, הכל לפי הספר. אין שום הסתות או שום דבר מהשטויות שדיברו עליהם. הגיע אלינו אחד המבקרים הראשיים של משרד החינוך, מר ואחיד מוסא, והוא עשה את הבדיקה הפדגוגית של בית הספר והוא הוציא הודעה חיובית לתת אישורים במהירות לבית הספר".

"במשרד החינוך לא סיפרו במה מדובר, אמרו שזה מידע מודיעיני וסגרו" מספר אחמד אבו עיד חבר הנהלת ארגון ההורים בירושלים המרכז את הפעילות במזרח העיר. "לבחורים שהקימו את הבית ספר אין קשר עם חמאס, הם חברה בע"מ והם הקימו את בית הספר עצמאית והוכיחו לכל הצדדים שהכל תקין, ההתנהלות של משרד החינוך היא ערטילאית מאוד וזה פוגע קודם כל בתלמידים".

השבתה נוספת קוראת בכפר בעקבות כוונה לסגור בית ספר של רשת דאר אלמארפה. יש לציין שכפר עקב היא שכונה בצפונה של ירושלים הנמצאת מהצד השני של גדר ההפרדה, ולאורך השנים עלתה פעמים רבות ביקורת לפיה עיריית ירושלים אינה מספקת שירותים ראויים לכפר מחד, ולא מאפשרת לרשות הפלסטינית לדאוג לכפר מאידך, דבר אשר הביא את הכפר לטענת המבקרים למצב של הזנחה קשה ומתמשכת. אבו עיד מספר שלטענת רשם העמותות במשרד החינוך, טוען שיש אי סדרים חמורים בתשלום המשכורות של המורים מידי בעלי בית הספר ולכן הפסיק להעביר לבית הספר כסף.

"משרד החינוך ביטל את התיקון שתומך בבית ספר וקבע שהניהול בו לא תקין, ומעכשיו המדינה לא יכולה להעביר כסף. מדובר על בית ספר שמונה בין 3000 ל-4000 תלמידים מכיתה א' עד י"ב והוא כולל מגמה טכנולוגית עם בגרות ישראלית. מדובר בבית ספר הגדול ביותר בכפר עקב" , אמר אבו עיד "מצד אחד הם מבקרים את בית הספר ומצד שני חוסמים את התקציבים שלו, לא משתפים פעולה לא נותנים להתחיל עם עמותה חדשה מאפס. "על פי אבו עיד, המדינה מעבירה 70% מהתקצוב של שכר המורים לבית הספר על כן הבית ספר לא יכול להמשיך ללא תקצוב של המדינה "לפי דעתי, עוד מעט כל בתי הספר הפרטיים במזרח ירושלים, שהם חצי מבתי הספר, לא יקבלו רישיונות ממדינת ישראל והם יחזרו להיות תחת הרשות הפלסטינית, לשם המדינה דוחפת".

"המורים בצור באהר אומרים במפורש, תגידו לנו מה לא בסדר ונתקן, תגידו לנו מי פעיל חמאס ונוציא אותו – פשוט לא מקשיבים להם " מספר פז כהן , יו"ר ארגון ההורים בירושלים. "משרד החינוך אומר שהוא יסדר להם פתרון אבל אין תחליף. ילדים לומדים שם אנגלית ועברית ויש פרויקט עם עזריאלי, זה לא בית ספר מתבדל או איך שמנסים להציג אותו. בבתי ספר רגילים במזרח העיר לא לומדים עברית וההורים רוצים לתת את הכלים הכי טובים לילדיהם". בשנה האחרונה, כהן וארגון ההורים עומלים רבות על חיזוק שיתוף הפעולה עם הורי מזרח העיר, ועושים מאמצים כדי לחבור לוועדי ההורים באזור כדי לחזק את השותפות בין תושבי העיר. "קוראים לזה חברה אזרחית, זה נובע מהבנה שאנחנו חיים במדינה דמוקרטית מסודרת כמה שאפשר, למרות המתחים. תושבי מזרח העיר משתמשים בכלים הדמוקרטיים באופן מעורר הערכה, אבל אם המדינה לא נותנת לזה את הגיבוי ומראה שאכפת – זה בקלות מסלים את המצב" מספר כהן. "זה נבנה ממש בדם ויזע. עוזרים פה ועוזרים שם, והשקט המצויר פה הוא מדומה כי ההורים כל כך מתוסכלים שזה יכול להתפוצץ בקלות. ההורים מצליחים להוציא החוצה מבתי הספר גורמים פוליטיים מסיתים ולמקד את הפעילות בחינוך דרך שילוב תכניות ועשייה קהילתית ענפה. בזכות שיתופי הפעולה, יותר מפעם אחת ועדי הורים גילו מעורבות משמעותית בהרחקת האלימות וההסתה ואף דיווחו לנו שעצרו נערים לפני שיצאו לבצע פיגוע – זה תהליכים חשובים שצריך להכיר וחבל שהם יתמוססו".

גם בשכונת בית חנינה בית ספר יסודי מעורב מאיים בשביתה בגלל מחסור במאבטח שהובטח להם ע"י עיריית ירושלים ועדיין לא הוצב. "אנשים חושבים שעניין המאבטח זה רק ליהודים. אבל גם מזרח העיר יש הורים שלא רוצים שיכנסו גורמים פוליטיים או אלימים לתוך בתי הספר. ובשביל זה צריך מאבטח" מסביר פז.

ממשרד החינוך נמסר: "עיריית ירושלים נערכה לקליטה מידית של כל 150 תלמידי בית הספר  בצור באהר.  יודגש  שמשרד החינוך  סגר את בית הספר לאלתר בעקבות מידע שהתקבל מגורמי הביטחון, צעד שקיבל תוקף הן בבית המשפט המחוזי והן בעליון .

"משרד החינוך מתקצב באופן מלא את כל בתי  הספר בכפר עקב, מלבד בית ספר אחד שבו נמצאו אי סדרים וכשלים ניהוליים רבים, ביניהם נושא שכר המורים – שהגישו תביעות רבות נגד המוסד. כמו כן יצא דו"ח חמור של רשם העמותות, שהוביל לביטול אישור ניהול תקין של המוסד. חרף זאת, המשרד מעוניין לאפשר את המשך קיומו של בית הספר, ולצורך הוחלט על הקמת צוות ייעודי לבחינת פתרונות לנושא."

מעיריית ירושלים נמסר בהקשר לבית הספר בבית חנינה "משטרת ישראל היא זו שמקצה את תקני האבטחה למוסדות החינוך, וטרם העניקה תקן לבית הספר המדובר. בשנה שעברה הוצב מאבטח בבית הספר באישור מיוחד ואילו השנה לא התקבל כזה.

"נדגיש כי העירייה פועלת מול המשטרה לשם קבלת תקן האבטחה, ותפעל במידיות התאם להחלטותיה."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!