דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

רוסיה / קללת הדיפלומטים הרוסים: שבעה מקרי מוות בארבעה חודשים

זה נשמע כמו עלילה של ספר מתח - אבל רצף מקרי המוות בתקופת זמן קצרה כל כך מעורר, לכל הפחות, תהיות | צירוף מקרים או תככים באפילה? כך או כך, נראה שמסוכן להיות דיפלומט רוסי כיום

ארונו של אנדריי קרלוב יוצא ממשרד החוץ הרוסי במוסקובה (צילום: Sergei Ilnitsky/Pool Photo via AP).
ארונו של אנדריי קרלוב יוצא ממשרד החוץ הרוסי במוסקובה (צילום: Sergei Ilnitsky/Pool Photo via AP).
אוריאל לוי

העובדה הבאה עשויה להישמע כאילו היא לקוחה מספר מתח על תקופת המלחמה הקרה: בארבעת החודשים האחרונים מתו, במפתיע, שבעה דיפלומטים רוסים ברחבי העולם. חלקם נרצחו, חלקם מתו בתאונות, אך במרבית המקרים טענה רוסיה כי מדובר במוות טבעי כתוצאה מהתקף לב. לצידם, נרצח גם בכיר בממשל הרוסי החשוד כי שיתף פעולה עם סוכן בריטי לשעבר, כנגד דונלד טראמפ.

ייתכן כי מדובר כאן בצירוף מקרים מצער, אך ייתכן שמדובר גם בהתנקשויות, סיכולים פוליטיים או מלחמה בין מעצמות שונות, המתרחשת מאחורי הקלעים. במיוחד לאור העובדה שדיפלומטים משמשים, לעתים, כסוכני ביון או כמפעילים של סוכנים כאלה. כך או כך – לפי הנתונים היבשים, מסוכן להיות דיפלומט רוסי בימינו.

 נפילה מהגג או התקף לב?

בבוקר ה-8 בנובמבר, יום הבחירות בארה"ב, נמצאה גופתו של הדיפלומט סרגיי קריבוב בן ה-63, למרגלות הקונסוליה הרוסית בניו יורק. בדוח פנימי של השגרירות, שפורסם מיד, נטען כי הוא נפל מגג הקונסוליה ונפגע בראשו. אלא שעובדי הקונסוליה טענו, בשיחה עם ה-BBC, כי היה זה התקף לב שהביא למותו. משטרת ניו-יורק מיהרה לסגור את התיק, ולא חשפה פרטים נוספים. תפקידו של סרגיי קריבוב בשגרירות לא ברור עדיין, ומקורות שונים ייחסו לו תפקידים שונים בקונסוליה: ברשת ספוטניק הרוסית נטען שהיה קצין שירות קונסולרי, בעוד בדוח שפורסם בניו-יורק פוסט נטען שהיה מאבטח בלבד. העיתונאית אלי ווטקינס פרסמה באתר באזפיד תחקיר מקיף על "מקרה המוות המוזר של העיתונאי הרוסי שראשו נמחץ ביום הבחירות".

שאלות שנותרו פתוחות: כיצד נהרג? אם אכן נפל מהגג, מדוע בכלל עלה לגג בשעת בוקר מוקדמת זו? מדוע הדיווחים של הקונסוליה שונו? ולאור הטענות למעורבותה של רוסיה בבחירות בארה"ב: האם מותו קשור לבחירות שאירעו באותו היום?

ירי באנקרה, ירי במוסקבה

פרטיו של המקרה הבא מעורפלים הרבה פחות, שכן הוא זכה לתיעוד נדיר. ב-19 בדצמבר 2016, נרצח שגריר רוסיה בטורקיה אנדריי קרלוב בן ה-62 ביריות מתנקש טורקי. סביר להניח שהרצח קשור למעורבותה של רוסיה במלחמה בסוריה, שכן הרוצח צעק בעת הירי: "זו נקמה על חלב, אתם רוצחים אותנו, אני הורג אותך".

המתנקש הטורקי בחייו של קרלוב, ככל הנראה צעק בעת הירי: "זו נקמה על חלב, אתם רוצחים אותנו, אני הורג אותך" (צילום: AP)
המתנקש הטורקי בחייו של קרלוב, ככל הנראה צעק בעת הירי: "זו נקמה על חלב, אתם רוצחים אותנו, אני הורג אותך" (צילום: AP)

שאלה שנותרה פתוחה: מי שלח את המתנקש? זרוע אל-קאעידה בסוריה, ג'בהת א-נוסרה, שנחשדה בהתנקשות, הודיעה כי למרות תמיכתה ברצח שגרירים רוסיים, היא לא אחראית למעשה. העיתונאי הטורקי עבדוללה בוזקוט טען כי המטיף האסלאמי שהסית את הרוצח הוא נורטין יילדיז, המקורב לנשיא ארדואן.

באותו היום בו נרצח קרלוב, נמצא ירוי בראשו בדירתו במוסקבה הדיפלומט הרוסי פטר פולשיקוב, בן 56, איש מחלקת דרום אמריקה במשרד החוץ הרוסי. כל שידוע על מקרה הרצח הזה הוא שהאקדח נמצא מתחת לכיור בדירתו של הדיפלומט. גורמים רשמיים טוענים כי נסיבות מותו עדיין נבדקות.

שאלה שנותרה פתוחה: האם רצח הדיפלומט במוסקבה קשור לרצח השגריר באנקרה באותו היום?

יום אחד, שני מקרי מוות

רומן סקרילינקוב היה מפקד הקונסוליה הרוסית בעיר אוסקמן שבמזרח קזחסטן. ב-26 בדצמבר 2016, למחרת חג המולד, מצא אותו נהגו ללא רוח חיים בדירה שכורה בעיר. דובר השגרירות הרוסית באסטנה, בירת קזחסטן, מסר כי על גופתו לא נמצאו סימני אלימות וקבע כי הוא מת מהתקף לב.

באותו היום, נמצא אולג ארובינקין, לשעבר המשנה לראש הק.ג.ב,, ללא רוח חיים במושב האחורי של מכונית הפאר שלו במוסקבה. בתחקיר שהתפרסם בטלגרף הבריטי נטען כי ארובינקין, בן ה-61, היה מי שסייע לקריסטופר סטיל, סוכן בריטי לשעבר, לחשוף את המסמכים שקובעים שמוסקבה מחזיקה בפרטים מביכים על נשיא ארה"ב דונאלד טראמפ.

ארובינקין היה יועצו הראשי של איגור סצ'ין, ראש ממשלת רוסיה לשעבר, וכיהן כסגן מנכ"ל חברת הנפט הרוסית רוסנפט. מהדיווחים בתקשורת עולה כי ארובינקין נרצח. אך בדומה למקרים אחרים, גם מותו הוגדר על ידי הרשויות כמקרה של התקף לב.

שאלות שנותרו פתוחות: מדוע הסתירו הרשויות ברוסיה את גורם המוות של ארובינקין? האם מותו של הדיפלומט בקזחסטן קשור לרצח אולג ארובינקין? האם מקרי הרצח האלה קשורים למידע המביך על נשיא ארה"ב שהתפרסם כשבועיים לאחר מכן? האם רצח ארובינקין, או מותו של סקרילינקוב קשורים באחד ממקרי הרצח שאירעו שבוע לפני כן באנקרה ובמוסקבה?

שורה של התקפי לב

ב-9 בינואר 2017, מת הקונסול הרוסי ביוון. אנדריי מלאנין, בן ה-55, נמצא ללא רוח חיים, בחדר האמבטיה בדירתו שבאתונה. הוא התגורר לבד בבית הגדול, ברחוב מאובטח היטב. מי שמצא אותו היה עובד הקונסוליה, שהגיע לדירה אחרי שמלאנין לא הגיע לעבודה ולא ענה לטלפונים. משטרת יוון מסרה כי על הגופה לא נמצאו סימני אלימות, ונראה כי נסיבות המוות היו טבעיות.

ב-27 בינואר 2017, מת שגריר רוסיה בהודו, אלכסנדר קאדאקין בן ה-67. דיווחים בתקשורת טענו כי הוא מת לאחר הידרדרות מהירה במצבו הרפואי, וכי מקורות בהודו טענו שלא היה בקו הבריאות בשבועות שקדמו למותו. סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה כי סיבת המוות היא התקף לב, אך לא סופקו פרטים נוספים.

ב-20 בפברואר 2017, בניו-יורק, יום לפני יום הולדתו ה-65, מת באופן פתאומי שגריר רוסיה באו"ם, וויטלי צ׳ורקין. משרד החוץ הרוסי טען כי צ׳ורקין לקה בהתקף לב, פּוּנה לבית החולים בניו יורק ושם נקבע מותו.

התקפי לב אחרי גיל חמישים הם דבר שכיח. אבל רצף כזה של מקרים, בפרק זמן קצר כל כך, לצד מקרי רצח מובהקים ומקרים בהם סיבת המוות שונתה על ידי גורמים רשמיים, מעוררים תהיות.

יכול להיות שלפחות בחלק מהמקרים מדובר בהתנקשות, אך לא בטוח שנדע אי פעם מי אחראי לכך. למשטר הרוסי אויבים רבים מבית ומחוץ. יתכן שחלק ממקרי המוות קשורים במעורבותה של רוסיה במלחמות בסוריה ובאוקראינה. מנגד, יתכן כי מדינות אחרות המסוכסכות עם רוסיה – כגון ארה"ב, גרמניה, טורקיה, צרפת או בריטניה – אחראיות לכמה מההתנקשויות. אפשרות שלישית היא שהשלטון הרוסי או כוחות שונים שבאופוזיציה הם שהרגו דיפלומטים. ייתכן גם כי גורמים שונים שיתפו פעולה בחלק ממקרי הרצח. ככל הנראה, לא נדע לעולם מה בדיוק התרחש, אך דבר אחד ברור: לדיפלומטים הרוסים יש סיבה לדאגה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!