
המקטע הראשון של מסילת הרכבת המזרחית הושלם, כך הודיעה חברת נתיבי ישראל (נת"י) בסוף השבוע. המקטע, באורך 6 קילומטרים, יחבר את תחנת הרכבת חדרה מערב לתחנה שהוקמה מחדש, חדרה מזרח, שתהיה נקודת ההתחלה של מסילת הרכבת המזרחית, ולמפעל 'אמבר' בהמשך המסילה. מפעל זה מייצר תערובות מזון למשק החי.
על פי נת"י, בניית המקטע הושלמה, והוא הועבר לרכבת ישראל ויוכל להתחיל לפעול לאלתר, אולם עד להשלמת יתר המסילה, ישמש המקטע להעברת רכבות מטען בלבד, ולא לנוסעים.
המשמעות צפויה להיות הפחתה ניכרת במספר המשאיות באזור, משום שהמפעל אמבר צורך כיום כמויות גדולות של סחורה, שתועבר באופן יעיל יותר ומזהם פחות בלי להכביד על הכבישים. יתר נתיב המסילה המזרחית מחולק בין נת"י לרכבת ישראל, על פי חלוקת משרד התחבורה.
החלק שבאחריות נת"י משתרע על פני 42 קילומטר, וכולל את המקטע שהושלם באזור חדרה, וכן את המסילות עד אזור כפר סבא, כולל שלוש תחנות חדשות: חדרה מזרח, השומרון-טייבה, וטירה-כוכב יאיר. גם באחיטוב הייתה אמורה לקום תחנת רכבת שתוכננה לשמש את עמק חפר, אך תקציבה בוטל.
על פי הודעת החברה, הנחת המסילות על פני כל התוואי שבאחריותה כבר הסתיימה, וכעת עוסקת החברה בהתאמות ובדיקות של המערכות השונות, בטרם תעביר את המסילה כולה לרכבת ישראל, על פי ההערכות, בקיץ 2025.
רכבת ישראל אחראית על 23 קילומטרים נוספים, החל מראש העין צפון, שם תתחבר המסילה למסילת השרון, דרך שתי תחנות חדשות שיוקמו, תחנת אלעד ותחנת התעופה, ועד לתחנת לוד הקיימת. משם, על פי תוכנית החומש של רכבת ישראל, תתחבר המסילה גם למסילת ירושלים, ובכך יתאפשר מסלול עוקף לגוש דן, שיאפשר נסיעה ישירה לירושלים וממנה לכל מישור החוף המזרחי, והפחתה חדה של מספר המשאיות וכלי הרכב בכבישים המזרחיים של הארץ, בעיקר בכביש 6.
על פי רכבת ישראל, השלמת הפרויקט צפויה בסוף 2026, אם כי לא הובהר אם הפרויקט יופעל כולו רק עם סיום המקטע הדרומי, או שיהיה ניתן להפעיל את המקטע הצפוני בנפרד כבר בסוף 2025.
מוטי לוין, מנהל אגף ביצוע תשתיות רכבת בנת"י: "מדובר באבן דרך ראשונה ומשמעותית בפרויקט לאומי אסטרטגי. מיזם המסילה המזרחית מקודם על פי לוחות הזמנים שנקבעו, ואנו צופים את מסירתו לקראת הפעלה לרכבת ישראל בקיץ 2025. אני גאה להוביל מיזם אסטרטגי המהווה מנוע צמיחה אדיר לכלכלת ישראל ואבן יסוד בשיפור תשתיות התחבורה בישראל".