
בצעד חריג, ממשלת ישראל תשלם חוב של הרשות הפלסטינית לחברת החשמל על סך 1.2 מיליארד שקלים, מכספים שקוזזו מהרשות. כך הוחלט אתמול (ראשון) בקבינט המדיני ביטחוני.
הרשות הפלסטינית תשלם את החוב באמצעות כספים שייעדה לעזה והוחרמו בידי ישראל. המהלך עלול להגדיל את המשבר הכלכלי שלה. החדשות הטובות עבור האזרח הפלסטיני הן שהמהלך יכול להפחית את הפסקות החשמל היזומות. עבור האזרח הישראלי, הסדרת החוב יכולה אולי לתרום לחיזוק דירוג האשראי של חברת החשמל ולכן גם להפחתת ריביות, כך שאולי תשפיע על מחיר החשמל ב-2026.
איך נוצר החוב?
על פי חברת החשמל, החוב הצטבר לאחר שנים בהן הרשות הפלסטינית וחברת החשמל המזרח ירושלמית (חמ"י) אינן מצליחות לעמוד בתשלומיהן לחברת החשמל. אך למרות זאת חברת החשמל, בתורה, לא ניתקה את הרשות מהתשתיות. אם היה מתבצע מהלך כזה, הוא היה עלול ליצור תקרית בסדר גודל בין-לאומי.
חברת החשמל היא זו שמייצרת ומעבירה את החשמל לאזורי יהודה ושומרון ולמזרח ירושלים, אך היא אינה מתעסקת בגבייה מהן ישירות, ואינה אחראית על רשת ההובלה בתוך שטחיהן. לפי חברת החשמל, החובות של הרשות הפלסטינית וחמ"י החלו להצטבר עוד ב-2012, ובשנת 2016 כבר עמדו על 2 מיליארד שקלים. באותה שנה נחתם הסכם בין המדינה לרשות הפלסטינית בו היא התחייבה לשלם את החוב, אולם לא עמדה בו, והחוב הוסיף לגדול ולהצטבר. גם חמ"י חתמה הסכם דומה עם חברת החשמל ב-2020, וגם היא כשלה מלעמוד בו.
כתוצאה מכך נקטה חברת החשמל סדרה של צעדים משפטיים, חלקם כוללים גם השבתות מקומיות, במהלכן קיזזה וגבתה בהדרגה חובות, כך שערב ההחלטה על חיסולו, קטן החוב לכ-1.2 מיליארד שקלים.

חברת החשמל היא הגוף העיקרי המספק חשמל לרשות הפלסטינית ולמזרח ירושלים. על פי דו"ח של מכון מתווים למדיניות חוץ משנת 2022, כ-94% מהחשמל מגיע לרשות מישראל, והיתר מגיע מחוות סולאריות קטנות, או מאזור יריחו בירדן. בעבר, חברות אזוריות ניהלו את החשמל ביהודה ושומרון, אולם ב-2013 כלל החברות אוחדו תחת חברת החשמל של הרשות, למעט חמ"י במזרח ירושלים, שנותרה עצמאית.
למרות איחוד החברות, תשתיות החשמל ביהודה ושומרון ישנות ופגיעות באופן יחסי, מה שגורם לחוסר יעילות ואף בזבוז בחשמל. גם התשתיות במזרח ירושלים במצב ירוד, אך מצבן טוב יותר מאשר ביהודה ושומרון. לפי הדוח של מכון מתווים, תושבי הרשות הפלסטינית משלמים 30-40% יותר מתושבי ישראל על חשמל, שלמעשה נרכש מיד שלישית.
גם אמינותו של החשמל ברשות נמוכה, והפסקות חשמל הן מצב נפוץ. מצב זה נגרם הן בשל התשתיות המוזנחות, והן בשל הפסקות החשמל היזומות של חברת החשמל. אלו, ככל הנראה, יוכלו עתה להיפסק, ובתקווה שהחוב של הרשות לא ישוב ויתפח.
גורמים בחברת החשמל לא ידעו להסביר מדוע לא מצליחות חברות החשמל הפלסטיניות לעמוד בחובותיהן, אולם על פי מתאם פעולות הממשלה בשטחים, נראה שעיקר הסיבות ל לבעיה הוא חוסר יכולתה של הרשות לגבות תשלום על החשמל, בדומה לקושי הכללי שלה לגבות מיסים. ניתן להניח גם שהתשתית הירודה מייקרת את פעילותן, ונראה שאינן מצליחות להתייעל בכך. הרשות הפלסטינית נמצאת במצב כלכלי קשה מזה שנים, ומצבה החמיר בעקבות חילוטי הכספים של שר האוצר בצלאל סמוטריץ'.
הכספים מתוכם ישולם החוב הם כספי הרשות שיועדו לעזה, ומאוכסנים ברובם בקרן החוב הנורבגית. הקרן הוקמה כפשרה בין ישראל למדינות העולם בתחילת המלחמה. הכספים, שהרשות מעבירה כל חודש לפקידיה בעזה, על אף שאינה שולטת בה מאז עלה חמאס לשלטון ב-2008, מהווים נדבך חשוב בכלכלת הרצועה. היות שישראל, לפי הסכם אוסלו, היא זו שאוספת את מיסי יהודה ושומרון ואז מעבירה אותם לרשות, עם פרוץ מלחמת חרבות ברזל דרש שר האוצר בצלאל סמוטריץ' לקזז את הסכום מכספי הרשות ולהחרימו.
מאז, הצטבר הכסף, שעל פי חלק מהדיווחים הגיע לסכום של כ-9-11 מיליארד שקלים, בקרן. שר האוצר סמוטריץ' כבר הביע מוקדם יותר החודש רצון לעשות בו שימוש בכדי להסדיר את חובות הרשות לחברת החשמל ולחברות הדלקים השונות, שגם הן הספקים העיקריים של הרשות בתחומן.