דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דיור

פינוי-בינוי / תושבי ליפתא הגיעו להסכמה על גובה הפיצויים שיוענקו להם

זאת אחרי למעלה מעשור של מאבק | ח"כ דוד אמסלם (הליכוד), שמלווה את התושבים: "הסכם היסטורי שמאפשר לתושבי ליפתא לזקוף קומה ולומר בגאווה: מאז ומתמיד היינו חלוצים וכך נישאר לנצח!"

ליפתא (צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90).
ליפתא (צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90).
דוד טברסקי

ח"כ דוד אמסלם (הליכוד) דיווח, ביום חמישי האחרון, על פריצת דרך המגעים להסדר פיצויים עם תושבי שכונת ליפתא, שעומדת בפני פרויקט פינוי-בינוי. "אתמול השגנו את ההסכם הראשון, הסכם היסטורי שמאפשר לתושבי ליפתא לזקוף קומה ולומר בגאווה: מאז ומתמיד היינו חלוצים וכך נישאר לנצח!" כתב אמסלם בדף הפייסבוק שלו. ח"כ אמסלם מלווה, בשנים האחרונות, מאבקים של תושבי שכונות ותיקות שמעמדם לא הוסדר מול המדינה, ותושביהם מועדים לפינוי או פונו כבר, ביניהן גבעת עמל, כפר שלם, שכונת הארגזים ועוד.

תושבי השכונה נאבקים מול המדינה, כבר מעל לעשור, כדי שתכיר במעמדם כתושבים חוקיים של המקום ולא כפולשים. בשנתיים האחרונות, שלחה עיריית ירושלים מכתבי התרעה לתושבים, לפיהם פינוים מתקרב.

"הצלחנו להגיע להסכמה בין משרד האוצר המדינה, עיריית ירושלים והתושבים על כך שהתושבים יקבלו פיצוי הולם על הפינוי" סיפר אמסלם לדבר ראשון, "מדובר במשפחות ותיקות שנאבקות על רכושן החוקי, כשהמדינה מתייחסת אליהם בתור פולשים. זו התייחסות גזענית שצריכה לבייש את כולנו."

בחודשים האחרונים הושג הסכם פשרה בין הצדדים, על פיצוי בשיעור של כ-70% מהערך אותו קבע שמאי המדינה לכל משפחה. בנוסף לכך יקבלו פיצוי על עוגמת הנפש שנגרמה להם עקב המאבק ארוך השנים. "מדובר בסכום מכובד שהמשפחות הסכימו עליו" אמר אמסלם, "הפיצוי יאפשר למשפחות לרכוש מגורים מכובדים, בלי להיכנס לחובות ולקחת משכנתה".

יוני יוחנן, מוביל מאבק תושבי ליפתא בשנים האחרונות, אמר לדבר ראשון כי "הגענו להסדר פשרה והכירו בזכויות שלנו". יוחנן הוסיף כי "נקבל תמורה הולמת. אמנם לא את מלוא הסכום, אבל אלו גם לא הסכומים הנלעגים שהציעו לנו בהתחלה וזה יאפשר לנו לקנות דירה במקום אחר". לדבריו, יפנו המשפחות את בתיהן על ה-15 ביולי השנה.

קיצור תולדות ליפתא

במהלך שנות החמישים, שיכנה מדינת ישראל 300 משפחות עולים בליפתא, שכונה קטנה בכניסה לירושלים, שבעבר עמד בשטחה כפר ערבי שננטש במלחמת העצמאות.

תנאי המחיה, בשנותיה הראשונות של השכונה,היו קשים מאוד. מצבם של הבתים הנטושים היה רע והם לא חוברו לתשתיות מים, חשמל, וסניטציה. רחל ינאית בן-צבי, אשת הנשיא השני יצחק בן צבי, פעלה לשיפור תנאי המחיה של התושבים, אך המדינה ורשויות הקליטה השונות, לא פעלו להסדרת מעמדם המשפטי של המשפחות בנוגע לשטח עד היום.

במסגרת הליכי פינוי – בינוי בשנות השבעים, פינתה המדינה כ-285 מהמשפחות בשכונה והעניקה להן מגורים חלופיים בגבולות העיר. 13 המשפחות שנותרו בשכונה, מתגוררות בה עד היום.

בתחילת שנות האלפיים, פתח מנהל מקרקעי ישראל את בתהליך ייעוד הקרקע להקמת שכונת יוקרה. ב-2007 נשלחו לתושבי ליפתא תביעה מהמנהל, בגין היותם פולשים לדירות. מאז, ניהלו התושבים מאבק נגד המדינה ועיריית ירושלים, בדרישה שיוכרו כתושבים חוקיים. החל מחודש מאי 2015 החלו תושבי ליפתא לקבל מכתבים מעיריית ירושלים, בהם נקבע כי הם פולשים, ובתיהם מפריעים להרחבת כביש מספר 1. מה שהביא להחרפת המאבק שניהלו התושבים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!