דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

סדר יום חדש

הם בדרך כלל מועלים לרשת פעם או פעמיים ביום, לפעמים גם יותר, אורכם נע בין דקה לדקותיים, מלווים בכיתוב לבן, לוגו בצד, כתוביות וגם האשטג. דה פקטו, בשנה האחרונה רובנו נחשפנו אליהם בצורה כזו או אחרת; הכוונה לסרטוני הווידאו של תאגיד השידור החדש. מאז שהחל לפעול דף פייסבוק תחת המותג 'כאן' בחודש מאי האחרון, 344 סרטונים פורסמו בו עד לרגע כתיבת שורות אלה. ללא ספק מדובר על מאסה מכובדת של תוכן וויזואלי שהוסרטה במסדרונות התאגיד. מאסה ששואפת לספק לגולשים זווית רבות על ענייני דיומא.

בארגון המדובר, סרטוני הווידאו מהווים עוגן מרכזי להפצת מסרים שמתכתבים עם גלי האקטואליה. יתרונותיו של הווידאו ידועים לכל, הם מאפשרים לתת פרשנות ולהעלות על סדר היום הציבורי נושאים רבים. ועל כן התאגיד אינו היחיד שעושה שימוש באפיק המדובר. גופים רבים הבינו כי חיבור קצבי בין אסקפיזם, אקטואליה, פוליטיקה וחדשות יעיל ביותר. קשה לשים את האצבע על המועד המדויק, שקובע מתי זה הפך למצרך נחוץ, אבל איכשהוא, בלי שנשים לב או נייחס לכך חשיבות מיוחדת, הסרטונים הקצרים הפכו לחלק בלתי נפרד מרוטינת הגלישה ברשת ובהקשר ישיר גם לדרך בה אנחנו צורכים את מנת החדשות היומית שלנו.

צריך להזכיר, תהליך מואץ זה החל כבר לפני מספר שנים וממשיך לתפוס תאוצה ככל שהקדמה מאפשרת. מה שתורם לכך כמובן זאת העובדה שהטכנולוגיה העכשווית בערוצי הסושיאל הפופולריים, תומכת ומאפשרת טעינה וצפייה איכותית, ומצד שני עלויות ההפקה של התוכן זניחות יחסית.

למען האמת עניין זה אינו חדש- כבר בסוף שנת 2014, פורמט הסרטונים כבש את העולם. כאשר למעלה ממיליארד סרטונים הועלו ושותפו בפייסבוק לבד מדי יום. אם לשפוט לפי הלך הרוח העכשווי, נדמה כי כמות זו לבטח הוכפלה, ואולי אף שולשה בארץ ובעולם. זאת פחות משלוש שנים מאז אותו דיווח.

לא די בכך- אימוץ הסרטונים והפופולריות שלהם, מסמל יותר מכל את השינוי התרבותי שעברנו כצרכני מידע. מצריכת תוכן שרובו טקסטואלי, עמוק, התוכן הפך יותר וויזואלי, ואם כבר וויזואלי כאמור אז עדיף ווידאו קצבי.

בניגוד לעבר- השוני עכשיו, הוא שטרנד הסרטונים מתעתד להתחבר עם המדיה המסורתית בצורה כמעט טבעית. רק השבוע, רשת פייסבוק הודיעה על השקת אפליקציה ייעודית שתעביר תוכן ממנה לממירי הטלוויזיה. מדובר על יישומון שיאפשר לצפות בתוכן הווידאו מהפיד האישי ישירות על גבי הטלוויזיה.

על פי הדיווחים האחרונים, האפליקציה החדשה תאפשר למשתמשי הקצה לראות סרטונים ששיתפו חברים גופים, ארגוני מדיה, אישי ציבור, פוליטיקאים או חברות מסחריות שאחריהם עוקבים. וכמובן גם שידורי לייב שנעשים בממלכת צוקרברג בפייסבוק יועברו ישירות למסך הטלוויזיה של המשתמש, בכך למעשה ייווצר ציר חדש של תוכן.

צעד זה של פייסבוק והרצון לחבר בין העולמות, מלווה כמובן בהשפעות כלכליות בעיקר בתחום הפרסום. הוא גם מעיד על שינוי שעובר מרחב התקשורת. אבל יותר מכל ואם להיות לרגע לחולמים, צעד זה של פייסבוק צפוי לסמל תחילתו של עידן שמטיב דווקא עם קבוצות אוכלוסייה או נושאים שאינם קיבלו עד כה ביטוי וייצוג מספק, ואחרים שסבלו מייצוג בלתי הולם, שלילי ומקובע בתקשורת הישנה.

כידוע, הספרות המחקרית ובדיקות עכשוויות מוכיחות כל תקופה על קבוצות שסובלות מכך, לדוגמא- האזרחים הוותיקים, הפריפריה, קבוצות עולים, עדות ותרבויות מסוימות וכדומה. נורמה זו יכולה להשתנות עכשיו כשלגופים מטעם תהיה היכולת להפיק ולשדר תכנים ומסרים רלוונטיים לקבל רחב יותר. במילים אחרות, גם בלי שיתכוון לכך צוקרברג, הוא פשוט יצר הזדמנות מעניינת לייצוג שוויוני או כזה ששואף לכך. היכולת להעביר את התוכן לקהל עצום באפיק הפייסבוק-טלוויזיה יוצרת פתח חדש לבעלי עניין לעלות על במה ולהשמיע קול, ללא פילטרים, עורכים או מתווכחים שיחליטו על הנרטיב. והנה לכם סדר יום חדש.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!