
הסתדרות המורים הכריזה על סכסוך עבודה בכל גני הילדים לבני 6-3 ברחבי הארץ, בטענה שמשרד החינוך ביטל את 'רפורמת הסייעת השנייה' בגני הילדים – טענה שהמשרד מכחיש בתוקף. בהסתדרות המעוף, שמייצגת את תומכות החינוך, טוענים שלא ידוע להם על החלטה כזו. בתוך שבועיים תוכל הסתדרות המורים לנקוט צעדים ארגוניים נוספים.
'רפורמת הסייעת השנייה' מחייבת העסקה של סייעת שנייה בגנים לבני 4-3 עם יותר מ-30 ילדים. היא יצאה לדרך ב-2015, ומאז אסר המשרד לפתוח גן לבני 4-3 עם 30 ילדים או יותר שאינו עומד בתנאי של תומכת חינוך שנייה. אך לטענת הסתדרות המורים, בשנת 2021 קבע המשרד מדיניות הפוכה ש"קוברת את הרפורמה". לדברי הסתדרות המורים הם פנו למשרד החינוך בנושא, אך "המשרד ממשיך להתעלם מיישום התקן שהוא עצמו קבע".
מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דויד: "מצער מאוד שמשרד החינוך מבטל כלאחר יד רפורמה חשובה שהושגה בעמל רב, ושמטרתה לשפר את החינוך לגיל הרך ולסייע לגננות במשימות החינוכיות. לא ניתן לרמוס אלפי גננות". יו"ר האגף לגיל הרך בהסתדרות המורים, ענת דדון: "המצב בגני הילדים מחייב סייעת שנייה. הגננות קורסות תחת הנטל. אנחנו מקווים שמשרד החינוך יתעשת ויעשה את הדבר הנכון".
במשרד החינוך אמרו בתגובה: "בניגוד לטענות שהועלו, מחויבות משרד החינוך למימוש והצלחת רפורמת הסייעת השנייה בגני הילדים נותרה מוחלטת וללא שינוי. הצגת התמונה באופן אחר, אינה עולה בקנה אחד עם המציאות. המשרד יגיב לטענות הספציפיות בערוצים המקצועיים הרלוונטיים".
יו״ר הסתדרות המעוף עו"ד גיל בר טל אשר אמון על ייצוג תומכות החינוך, הגיב להכרזת הסכסוך והודיע שלא ידוע לו על פגיעה בהתנהלות הסייעות. לדבריו, "הודעתה של בן דוד רחוקה שנות אור מהמציאות. אין ולא תהיה פגיעה ברפורמת סייעת שנייה. אם רשות מקומית תנסה לפגוע במעמד הסייעות או להטיל עליהן עומס עבודה, היא תמצא את ההסתדרות במלוא עוצמתה. לא היה כל שינוי בהנחיות משרד החינוך".
במרכז השלטון המקומי, המאגד את הרשויות המקומיות שהן המעסיקות של תומכות החינוך, קראו להידברות למציאות פיתרון. "מרכז השלטון המקומי, רואה חשיבות עליונה בשמירה על רמת החינוך ואיכות הטיפול בילדינו. השלטון המקומי הוא זה שהוביל את הרפורמה להכנסת סייעת שנייה לגני הילדים ולא יסכים לכל פגיעה בחינוך ילדינו. אנו רואים בצעדים שנעשו בשנים האחרונות במסגרת “רפורמת הסייעת השנייה” הישג משמעותי, הן מבחינת שיפור תנאי העבודה בגני הילדים והן מבחינת איכות הטיפול החינוכי בילדים בגיל הרך.
"אנו קוראים למשרד החינוך ולכלל הגורמים הרלוונטיים לשבת יחד עם נציגי הסתדרות המורים, משרד האוצר ונציגי השלטון המקומי, ולפעול למציאת פתרון מוסכם לטובת כלל הצדדים – הגננות, הסייעות, ההורים ובעיקר הילדים. חינוך ילדי ישראל חייב לעמוד בראש סדר העדיפויות, ומרכז השלטון המקומי יפעל בכל האמצעים שברשותו כדי להבטיח את קיומה התקין של מערכת החינוך ושמירה על סטנדרטים הולמים בגנים בכל רחבי הארץ".