אתמול (שני) עתר ארגון 'קו לעובד', באמצעות עו"ד גדיר ניקולא ובשיתוף פעולה עם 'הסדנא לידע ציבורי', לבית המשפט המחוזי בלוד, בדרישה שיסופק לו מידע ממשטרת ישראל, על פי חוק חופש המידע, בנוגע לתיקי תאונות בענף הבניין משלוש השנים האחרונות. זאת לאחר שהמשטרה סירבה לספק לארגון את מלוא הנתונים באמצעות בקשת חופש מידע. ב'קו לעובד' מדגישים כי החשיבות בדבר קבלת המידע, קריטית גם בנסיון להתחקות אחר חברות הבניה אשר היו מעורבות בתאונות.
בתשובה לבקשה, טענה המשטרה כי פרטים מזהים ביחס לאירועים, כגון שמות החברות הקבלניות, שמות ההרוגים ונסיבות התאונות, חוסים תחת חוק הגנת הפרטיות, ולפיכך אינה יכולה להעבירם. כמו כן לטענת המשטרה הנתונים שנתבקשו מחייבים בדיקה פיזית של כלל תיקי החקירה, המהווה נטל בלתי סביר על המשטרה, נטל אשר יפגע בפעילותה השוטפת.
עם זאת, לתשובת המשטרה צורפו שתי טבלאות עם נתונים מספריים אודות תאונות קטלניות וקשות בענף על פי מחוזות, וכן תאונות עבודה שהוגדרו על ידי המשטרה כ'תאונות דרכים בתוך אתרי בניה'. ב'קו לעובד' הדגישו כי קיים פער בין נתונים אלו לבין הנתונים אשר פרסם מינהל הבטיחות שבמשרד העבודה והרווחה'. לדבריהם הפערים בין נתוני המשטרה לאלו של משרד העבודה, "מעלים חשש כבד כי לא כל קורבנות תאונות העבודה הקטלניות בשנים הרלוונטיות נספרו על ידי מינהל הבטיחות, גם כאשר לא לוקחים בחשבון תאונות שהתרחשו במחוז ש"י (שומרון ויהודה) שלטענת מינהל הבטיחות אין בסמכותו לאכוף כללי הבטיחות שם, וכן תאונות עבודה שהוגדרו ע"י המשיבה כתאונות דרכים, שספק אם נספרו באותן שנים על ידי מינהל הבטיחות".
כך לדוגמא, בעוד בשנת 2014 הוגשו 47 תיקים בגין גרימת מוות ברשלנות בענף הבניה, מתוכם 40 בתוך תחומי הקו הירוק – בדו"ח מינהל הבטיחות הופיע כי נהרגו בענף 31 עובדים בלבד.
יש לציין כי רק ביולי 2016 עבר החוק המחייב עצירת פעילות אתרי בניה בהם אירעה תאונה קשה או קטלנית למשך יומיים, והמורה למשטרה לדווח ל'משרד העבודה והרווחה' על תאונות אלו בהקדם האפשרי.
תגובת מינהל הבטיחות: בצד היותו של מינהל הבטיחות הרגולטור המרכזי לעניין בטיחות ובריאות העובדים, הרי שישנן תאונות החורגות מתחום סמכותו. כך למשל, במהלך שנת 2016, נפטרו עובדים כתוצאה מאירועים לבביים, קריסת מבנה ותאונות דרכים בשטח מקום העבודה – מאחר וקרו במהלך העבודה, קיימת חשיבות ציבורית במנייתם עם כלל מקרי המוות במקום העבודה אולם מדובר במקרים מצערים שאינם נכללים במישרין תחת מוטת השליטה והאחריות של המינהל, אלא תחת רגולטורים אחרים הרלוונטים לבטיחות מבנים, בטיחות תעבורתית וכדומה.
בכוונת 'קו לעובד' להציג את המידע לכשיסופק באתר הסדנא.