דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משה גפני

כלכלה / מימשו את האיום: ועדת הכספים לא תדון בנושאים שקשורים לאוצר

הוועדה אמורה הייתה לדון היום (ג') בחוק מיסוי מקרקעין | לדרישת חברי הוועדה, הפסיק היו"ר משה גפני את הדיון | אחרי התייעצות עם חברי הכנסת, הודיע גפני כי הוועדה לא תדון בבקשות האוצר עד להגעה לסיכום חדש על אופן העבודה בין הצדדים

ועדת הכספים במהלך הצבעה על תקציב המדינה 2017-2018, 19 לדצמבר (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90).
ועדת הכספים במהלך הצבעה על תקציב המדינה 2017-2018, 19 לדצמבר (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90).

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה) הפסיק היום (שלישי) לזמן קצר, את דיוני הוועדה. זאת  בעקבות דרישתם של חברי הכנסת בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) ומיקי רוזנטל (המחנה הציוני), שלא לדון כלל ולא להעלות על סדר יומה של הוועדה נושאים ובקשות של משרד האוצר, ובהמשך להודעתם של חברי הוועדה אתמול. בתום התייעצות שערך גפני, בלשכתו, עם השניים, הוחלט שהוועדה תפסיק, באופן מידי, לדון בבקשות האוצר עד לבירור ולהגעה לסיכומים חדשים על אופן העבודה המשותפת של הוועדה והאוצר ובפרט, אגף התקציבים.

ח"כ מיקי רוזנטל. צילום ארכיון: פלאש 90
ח"כ מיקי רוזנטל. צילום ארכיון: פלאש 90

אחרי שני דיונים שקיימה הבוקר הוועדה, עלה נושא חוק בענייני מיסוי מקרקעין. אז הגישו לגפני שני חברי הכנסת, מכתב עליו חתמו עשרה חברי ועדה, בו הם דורשים שלא לעסוק בעניינים הקשורים לאוצר עד שהיחסים בין האוצר לוועדה יוסדרו באופן הראוי למשטר דמוקרטי עם הפרדת רשויות. " לא יתכן לשחק עם הוועדה – לאפשר לה לפעול במה שמוצא חן בעיני האוצר ומשרת את מטרותיו, ולשתק אותה באמצעות שביתה איטלקית במה שנוגע להעברות תקציביות", כתבו סמוטריץ' ורוזנטל.

השניים ציינו כי, למעט ח"כ רועי פולקמן (כולנו), בכוונתם להחתים את כל חברי הוועדה, מכל סיעות הבית, שכבר הביעו תמיכה במהלך וכי רק מסיבות טכניות עלה בידם עד כה להחתים עשרה חברים בלבד.

סמוטריץ' ורוזנטל אמרו כי אם בכל זאת יתקיימו דיונים בעניינים הקשורים לאוצר, הרי שהם יפילו אותם בין בהצבעות ובין באי הגעתם לוועדה, וכך יעשו חברי הוועדה האחרים שתומכים במהלך.

בתגובה, הודיע גפני על ההפסקה הקצרה בדיונים, כדי להגיע להסכמה עם חברי הכנסת, אך הוסיף כי בכוונתו להחזיר את מצב היחסים בין האוצר ובפרט אגף התקציבים לוועדה למצב אופטימלי תוך כבוד הדדי והכרה בסמכויות השונות של כל גורם.

כאמור, אחרי ההתייעצות שערך גפני עם חברי הכנסת, הוחלט כי, לעת עתה, דיוני הוועדה יימשכו אך יעסקו רק בנושאים שאינם קשורים במישרין לאוצר. "ביום שלישי הבא אזמן את ראשי אגף התקציבים, ואקיים דיון עם חברי הוועדה לפני כן, לגבי נוהל להעברות תקציביות שגם הוא יידון בישיבה עם ראשי אגף התקציבים" אמר גפני, "אני לא בעד שיימשך העימות אלא שנגיע לפתרון, אך נוצר מצב שיש מתח גדול בין אגף התקציבים והאוצר לוועדה ולכן נעתרתי לבקשת חברי הוועדה והפסקתי את הדיונים. אין ספק שאנשי האוצר עברו את הגבול בכל הנוגע ליחס בין האוצר לוועדה והפרו את ההסכמות וההבנות שהיו עד היום לגבי תחום הסמכות של ועדת הכספים והכנסת לבין תחומי הסמכות של האוצר כמשרד ממשלתי וכחלק מהרשות המבצעת"

גפני הוסיף כי "המצב הזה לא יימשך, ועל פקידי האוצר כולם להפנים שוועדת הכספים איננה חותמת גומי של האוצר ועליהם לכבד את עקרון הפרדת הרשויות ואת הסוברניות של הכנסת לקבל החלטות, לרבות בענייני תקציב, העברות תקציביות ונושאים אחרים שעל סדר היום של הכנסת ומדינת ישראל".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!