דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון י"ח בשבט תשפ"ה 16.02.25
12.7°תל אביב
  • 9.8°ירושלים
  • 12.7°תל אביב
  • 12.3°חיפה
  • 12.8°אשדוד
  • 11.1°באר שבע
  • 13.7°אילת
  • 15.6°טבריה
  • 8.1°צפת
  • 14.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמה בישראל

בשל חוסר מענה על מאות עררים: תושבי שדרות עתרו נגד משרד התיירות

התושבים שהגישו את הערר טוענים כי נשללה מהם הזכות למענק אכלוס בסך כ-6,000 ש"ח בחודש, בעקבות דיווח שגוי על כך שהתפנו למלונות | האגודה לזכויות האזרח: "למשרד התיירות ניתנה סמכות ברורה לטפל במפונים, שיתעשת ויעשה זאת" | משרד התחבורה: "העתירה טרם התקבלה במשרדנו"

הכניסה לעיר שדרות (צילום: דוד טברסקי)
הכניסה לעיר שדרות (צילום: דוד טברסקי)
דוד טברסקי

תושבי שדרות עתרו היום (ראשון) לבג"ץ נגד משרד התיירות, ביחד עם האגודה לזכויות האזרח, בטענה לחוסר מענה על מאות עררים תקועים שהגישו לוועדת הערעור של המשרד. לטענתם, נשללה מהם הזכות למענק אכלוס בעקבות דיווח שגוי על כך שהם התפנו למלונות כשבפועל משפחותיהם התפנו אליהם בעוד שהם עצמם לא, מתוקף תפקידם, או שהיו במילואים.

אי ההכרה בזכותם למענק, מנעה מהם תשלום חודשי של עד 6,000 שקלים בחודש מצד המדינה לאורך כל חודשי הפינוי, בעוד אצל אחרים, הדיווח השגוי נספר כקבלת מענק ללא זכות, והפך לחוב בביטוח הלאומי.

לפי בדיקת האגודה לזכויות האזרח, חלק מהעררים שהוגשו בסוף 2023 לא קיבלו מענה, יותר משנה לאחר הגשתם. גם כאשר היו מוצגות בהם ראיות מובהקות לכך שהמפונים לא שהו במלון בו נטען שהם שהו בו, וזאת בגלל שירות מילואים, תפקיד חירום או פינוי יזום מטעם העבודה. לטענת האגודה, מכיוון שמשרד התיירות לא פרסם את הקריטריונים להכרעה בעררים או הנחיות בדבר המסמכים שצריך להגיש כדי לתמוך בהם, קשה להבין את הסיבה לסחבת, פרט לאי טיפול מכוון של המשרד בעניין.

באגודה הסבירו שכבר בחודשי המלחמה הראשונים התברר הפוטנציאל הגדול לאי סדר, לאחר שבתי מלון דיווחו על שהות מפונים שעזבו אותם, אך שום תיקון מערכתי לא נעשה מאז. גם כאשר היה ידוע שהמלונות ניהלו מעל 2,400 רישומים שגויים בנוגע למפונים שלא שהו בהם, ונדרשת התערבות משמעותית מצד המדינה.

טל חסין, עו"ד מהאגודה לזכויות האזרח: "במקום לפרסם קריטריונים להכרעה בעררים, לבחון אותם ולקבל החלטה, משרד התיירות מפנה אותם לבתי המלון כדי לשכנע אותם לשנות את הדיווח השגוי, זה אבסורד. לבתי מלון אין שום אינטרס להודות שהם טעו ולהחזיר למדינה כסף, ומשרד התיירות אינו גננת שמפשרת בין הצדדים. ניתנה לו סמכות ברורה לטפל במפונים, שיתעשת ויעשה זאת".

בין הדוגמאות שהובאו בכתב התביעה, נמצא סיפורו של אופיר אסולין, סגן רמ"ט חירום בעיריית שדרות שמאז תחילת המלחמה לא עזב את העיר אך נרשם בשוגג כאורח במלון יחד עם משפחתו ובגלל זה לא קיבל מענק אכלוס. את הערעור על מצבו הגיש כבר לפני שנה ולא קיבל מענה.  סיפור דומה נרשם אצל משרת מילואים ניר גדקר, בן העיר, שמעולם לא פינה את עצמו למלון באילת אליו פונתה משפחתו, אך נרשם כמפונה בטעות, וכבר שנה מחכה שהסטטוס שלו ישתנה.

אסנת קקון, תושבת העיר שמטפלת באנשים עם מוגבלויות לא עזבה את העיר כלל, אך המלון שבעלה פונה אליו רשם אותה כמפונה יחד איתו ולמרות שלא שהתה בו לילה אחד נמנעו ממנה גם מענק האכלוס וגם מענק עידוד החזרה לעבודה, לו היו זכאים כלל המפונים שלא היו במלונות.

מנהלת התוכנית 'עיר מקדמת זכויות' בשדרות, עו"ס תהילה אייאסו, צוטטה מכתב התביעה: "תושבי העיר שפנו לסיוענו מתקשרים אלי שוב ושוב, כדי להבין מדוע עד היום הם לא קיבלו מענה לעררים שהגישו ואת כספי המענק שלהם הם ממתינים". לדבריה, לא המלונות ולא משרד התיירות פעלו בנושא באופן מיטיב וענייני, חרף שידור התחושה לפונים שהעניינים נמצאים בטיפול "הסיטואציה הזאת מגבירה את תחושת חוסר האונים, הבלבול, ואובדן האמון במערכות המדינה שחווים תושבי שדרות מאז 7 לאוקטובר תחושתם היא ששוב מפקירים ונוטשים אותם".

במשרד התחבורה מסרו בתגובה לפרסום ב'דבר': "העתירה טרם התקבלה במשרדנו. לאחר שתתקבל, נלמד אותה ונשיב בהתאם".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!