דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בארץ

חקיקה / "חוק המואזין" אושר בקריאה טרומית, המתנגדים: הצעת חוק גזענית

אחרי מספר דחיות, אושר אתמול (ד') החוק שאוסר הפעלת כריזה בבתי תפילה במהלך הלילה | ח"כ מרדכי יוגב, מיוזמי ההצעה: "חוק חברתי" | ח"כ יהודה גליק: "גורמים פוליטיים מוסיפים נפט למדורת חוסר האמון בין הציבור המוסלמי ליהודי"

מסגד ביפו (צילום: אסתר רוביאן / פלאש 90).
מסגד ביפו (צילום: אסתר רוביאן / פלאש 90).
שי ניר

הצעת החוק המכונה "חוק המואזין", אותה מקדמים יו"ר הקואליציה ח"כ דוד ביטן (הליכוד), וחברי הכנסת מרדכי יוגב (הבית היהודי) ורוברט אילטוב (ישראל ביתנו) עברה אתמול (רביעי) בקריאה טרומית, ברוב של 55  תומכים מול 48 מתנגדים. הצעת החוק אוסרת להפעיל כריזה בבתי תפילה מהשעה 23:00 ועד לשעה 07:00 בבוקר למחרת. הקנס כל הפרת החוק יעמוד על 10,000 שקלים.

מחאה ברהט נגד חוק המואזין (קרדיט: Panet.co.il)
מחאה ברהט נגד חוק המואזין (קרדיט: Panet.co.il)

"חוק המואזין הוא שיא חדש במופעים הלאומיים והגזעניים מבית היוצר של הימין הקיצוני נגד הציבור הערבי", אמר ח"כ יוסף ג׳בארין (הרשימה המשותפת) לפני ההצבעה. הוא הוסיף כי מדובר ב"מופעים שמכתיבים מדיניות גזענית של נישול, דחיקה, הצרה וכיתור לכל סממן שהוא ערבי. ערבים ויהודים צריכים להתלכד כדי למנוע את האסון שאליו מוביל נתניהו את כולנו".

על אף שבדברי ההסבר של נוסח החוק נכתב "מרעש שנגרם ממערכות כריזה בבתי תפילה", ניתן להבין מתשובתו במליאה של יוגב  לקריאות ביניים של ח"כ יעל גרמן (יש עתיד), כי החוק מכוון בעיקר למערכות הכריזה של מסגדים. "אני מאוד מעריך אותך, אבל את גרה בהרצליה ושם לא סובלים מהרעש הנגרם מהמואזין", אמר.

הדיון בהצעת החוק היה סוער, ונקטע פעמים רבות בקריאות ביניים. יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה אמר במהלכו כי מדובר ב"רדיפה נגד הציבור הערבי, נגד הנוכחות הערבית במרחב ונגד השפה הערבית" והוסיף כי "קול המואזין היה חלק מהמרחב הזה הרבה לפני הגזענים ויישאר אחריהם. קול המואזין הוא חלק מהטבע ומהמרחב, וחלק מהקולות של המולדת שלנו, שאין לנו אחרת מלבדה, וכך הוא יישאר".

אחרי ההצבעה, בירך אילטוב על אישורה של ההצעה בקריאה טרומית, והוסיף כי "אחרי מאבק ממושך, שנמשך משנת 2011, בקרוב מאוד נסדיר את סוגיית מערכות הכריזה במסגדים ומאות אלפי אזרחים בישראל סוף סוף יוכלו לחזור לשגרת חיים נורמלית".

יוגב בירך גם הוא על אישור ההצעה, והוסיף כי "אין בכוונתנו לפגוע בחופש הדת אלא להביא למניעת פגיעה בשנתם של כלל אזרחי ישראל" . לדבריו, "החוק הוא חוק חברתי ונמשיך בקידומו תוך שיתוף פעולה מלא, על מנת לא לפגוע בחופש הדת מחד ומאידך לא להפריע לשנתם של אזרחי ישראל."

ח"כ יהודה גליק (הליכוד), מהמתנגדים לחוק,  בחר שלא להצביע עם הקואליציה. "ישנם פתרונות חלופיים שלא דורשים כיפופי ידיים וכפייה באמצעות חקיקה" הסביר, "צר לי שגורמים פוליטיים מוסיפים נפט למדורת חוסר האמון בין הציבור המוסלמי ליהודי במדינת ישראל על מנת להרוויח קולות בקלפי".

גליק כיוון בדבריו לשדולה לחיזוק הקשרים בין יהודים ומוסלמים, אותה הקים יחד עם ח"כ זוהיר בהלול (המחנה הציוני), במטרה לטפל בסוגיה באמצעות הידברות, הסכמה ובאופן נקודתי היכן שדרושה הסכמה. עוד אמר גליק כי "אף אחת מהאוכלוסיות לא עומדת להיעלם מהארץ הזו. מוטב היה שהבעיה היתה נפתרת בהסכמה בין הצדדים כפי שהוכח שאפשרי בעכו חיפה וערים נוספות".

סיור ח"כ גליק וח"כ בהלול ברמלה (צילום: יח"צ).
סיור ח"כ גליק וח"כ בהלול ברמלה (צילום: יח"צ).

ח"כ בהלול אמר, מעל דוכן הכנסת, כי "זוהי מלחמה בין נאורים לחשוכים" והוסיף כי "אם יש פה מי שחושב שמדובר במלחמה בין יהודים לערבים, הוא טועה! זו מלחמה בין נאורים לחשוכים, בין שפיות לגזענות. החוק הזה הוא אות קין על בניין שפעם אחר פעם מכריז מלחמה נגד המיעוט הערבי במדינה."

ח"כ עמר בר-לב (המחנה הציוני) מתח גם הוא ביקורת על החוק, ואמר כי "עוד חוק מבזה שעבר במשמרתה של קואליציה קיצונית וגזענית. החוק לא נועד לדבר מלבד הסתה והעמקת השסע החברתי. הרי ברור שלא יבוא לכדי אכיפה בדיוק כפי שהחוק הקיים אינו נאכף, וחוק זה רק יתסיס ויבעיר את השטח. ממשלת השנאה של נתניהו מחריפה את ההסתה וההשתקה במקום לפעול לבניית גשרים ודיאלוג."

יו"ר סיעת מרצ, ח"כ אילן גילאון, אמר כי מדובר ב"חוק של אצבע בעין שקם מתוך מניעים גזעניים, ונועד לספק את מאווייהם הלאומניים של חברי הכנסת מהימין". גילאון הוסיף כי "מפגעי רעש הם דבר שיש לאכוף בצורה אוניברסלית ומטעמים של הגנת הסביבה והאזרח, ולא מטעמים פרטניים, גזעניים ולאומניים. בושה לממשלת ישראל ולכנסת ישראל שנגררה למקום הנמוך והמסוכן הזה על ידי קבוצת חברי כנסת מהלאומניים והמסוכנים בין חברי הבית".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!