דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.0°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 21.4°חיפה
  • 18.4°אשדוד
  • 17.5°באר שבע
  • 24.5°אילת
  • 19.4°טבריה
  • 20.1°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ארה"ב

טכנולוגיה / הדילמה של חברות ההייטק בארה"ב: האם לקבל עזרה מויקיליקס?

המסמכים שחשפו ויקיליקס מתוך מחשבי ה-CIA מכילים נקודות פריצה שנחשפו בתוכנות שונות של היצרניות הגדולות אך נחשבים עדיין לחסויים | על החברות אחריות לתקן את החורים אך האם עזרה מויקיליקס היא לא חוקית?

מייסד "ויקיליקס" ג'וליאן אסאנג' (צילום: ASSOCIATED PRESS)
מייסד "ויקיליקס" ג'וליאן אסאנג' (צילום: ASSOCIATED PRESS)

ויקיליקס והעומד בראשה, ג'וליין אסאנג', פירסמו ביום שלישי האחרון הדלפה של 8,761 מסמכים שמקורה, ככל הנראה, במחשבי ה-CIA. בין המסמכים שפורסמו ניתן למצוא כלים שונים בהם השתמש הארגון כדי לפרוץ למערכות הפעלה ותוכנות שונות וכלים נוספים שאיפשרו לו לרגל אחרי טלפונים, מחשבים ואף טלוויזיות חכמות. עוד בין המסמכים המודלפים ניתן למצוא מסמכים אישיים של עובדי הארגון וחלקים ממחקרים שלהם. חלק מהמסמכים צונזרו.

אתמול (חמישי) אמר אסאנג' במסיבת עיתונאים מהשגרירות האקדוודורית בלונדון, שם הוא נמצא כמבקש מקלט, כי יציע לחברות המעוניינות בכך גישה בלעדית לכלי הפריצה השונים שהגיעו לידי ויקיליקס כדי לאפשר להם, על פי דבריו, "לפתח תיקונים … ולאפשר לאנשים להיות בטוחים." הצעה ששמה את החברות השונות כמו גוגל, אפל ומיקרוסופט בדילמה רצינית: איך להתמודד עם ויקיליקס, ארגון שלפי הרשויות בארה"ב מנסה לפגוע בבטחונה ומסכן את היכולת של קהילת המודיעין לשמור על אזרחיה כנגד איומי טרור.

לחברות הגדולות הללו יש אחריות לתקן את נקודות הפריצה בתוכנות שלהם, קודם כל עבור האנשים המשתמשים בהם. אם יקבלו לידיהן את המידע יוכלו לעשות בו שימוש כדי לתקן את החורים ואף למנוע אותן בעתיד. עם זאת, צפויה להן תסבוכת משפטית רצינית אם יסכימו לקבל את העזרה שמציעים בויקיליקס. הבית הלבן כבר הוציא אזהרה כי קבלת סיוע מויקיליקס עלול להיחשב לעבירה על החוק. בעבר אף נחשד כי קיים קשר בין ג'וליין אסאנג' לשלטונות ברוסיהץ

"פרסום בלתי חוקי של מסמכים סודיים לא הופך אותם ללא סודיים יותר" אמר סטיוארט בייקר, בכיר לשעבר במחלקה לביטחון המדינה בארה"ב ויועץ משפטי ל-NSA לסוכנות AP. "לעשות עסקים עם ויקיליקס ולקבל מסמכים מסווגים יש בו סיכון אמיתי לפחות לחוזים שלהם עם הממשלה ולעובדים שלהם שקיבלו סיווג ביטחוני."

במסיבת העיתונאים בחמישי אמר אסאנג' כי פנו אליו כמה חברות לבקש פרטים נוספים. "אחרי ששקלנו מהי הדרך הטובה ביותר להתקדם ואחרי שקיבלנו שיחות מחלק מאותן חברות, החלטנו לעבוד איתן ולתת להן גישה בלעדית לחלק מהחומר הטכני שבידנו כדי שיוכלו לפתח תיקונים ולדחוף אותם, כדי שאנשים יהיו מוגנים" אמר. עד כה לא ניתן להוכיח את הטענה שחברות אכן פנו לקבל את המידע ואף נראה לא סביר כי המחלקות המשפטיות בחברות הללו יאשרו פניה כזאת לויקיליקס כאשר עמדת המדינה בנושא עדיין לא ברורה.

חברת אפל טענה עד כה כי רוב הכלים שפורסמו כבר לא שמישים כי החברה תיקנה את החורים הללו בגרסה האחרונה של מערכת ההפעלה שלה. חברת מיקרוסופט טענה כי עד כה לא קיבלה פניה מאסאנג' בנושא וכי היא מעדיפה שמי שרוצה למסור דיווח יעשה זאת בדרכים המקובלות לדיווח מסוג זה או יפנה במייל למחלקה המתאימה בחברה. אך לא ברור כמה זמן החברות הללו יצליחו להתאפק מלראות מה לויקיליקס יש להציע, בעיקר כי לא נראה שה-CIA יעשו פניה לחברות למסור את המידע מרצונם.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!