דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רעב

בעולם / "העולם מתמודד עם המשבר ההומניטרי הכי גדול מאז 1945"

עוד אמר תת מזכ"ל האו"ם לעניינים הומניטריים סטיבן אובראיין בדבריו מול מועצת הביטחון כי "יותר מ-20 מיליון בני אדם בארבע מדינות שונות ניצבים בפני מחסור חמור במזון, שעלול להוביל לרעב | אוברייאן דרש מאמצים גלובליים על מנת לפתור את המשבר במהרה: "אנחנו צריכים 4.4 מיליארד דולר עד לחודש יולי"

רעב ובצורת בסומליה, פברואר 2017 (צילום: AP Photo/Farah Abdi Warsameh).
רעב ובצורת בסומליה, פברואר 2017 (צילום: AP Photo/Farah Abdi Warsameh).

"על מנת להיות ברור, אנחנו יכולים למנוע רעב, למרות הסכנות אנחנו צריכים את המימון הגבוה עכשיו" אמר תת-מזכ"ל האו"ם לעניינים הומניטריים, סטיבן אובראיין, אתמול (שישי) בפני מועצת הביטחון. אובראיין התיייחס בדבריו למשבר ההומניטרי החמור המתקיים במספר מדינות כיום. עוד אמר אובריין כי "העולם מתמודד עם המשבר ההומניטרי הכי גדול מאז 1945" והוסיף כי "יותר מ-20 מיליון בני אדם בארבע מדינות שונות ניצבים בפני מחסור חמור במזון, שעלול להוביל לרעב".

לדבריו של אוברייאן, נדרשים מאמצים גלובליים משותפים ומתואמים אחרת "אנשים פשוט ירעבו למוות ורבים אחרים יסבלו ממחלות וימותו מהן". לאחר ההצהרות אובראיין דיבר באופן אופרטיבי ואמר כי "אנחנו צריכים 4.4 מיליארד דולר עד לחודש יולי. ללא הזרמה מסיבית של כספים, התפתחות הילדים תעוכב בשל תת-תזונה חמורה והם לא יוכלו ללכת לבית הספר. ההישגים של הפיתוח הכלכלי יימחקו והתקווה תאבד".

200 ילדים מתים מרעב בצפון ניגריה מדי יום (צילום: AP).
200 ילדים מתים מרעב בצפון ניגריה מדי יום (צילום: AP).

במהלך נאומו התייחס לתימן ואמר כי בה המשבר ההומניטרי הגדול ביותר וכי 18.8 מיליון בני אדם המהווים שני שלישים מהאוכלוסייה זקוקים לסיוע, ויותר משבעה מיליון בני אדם רעבים ולא יודעים מהיכן תגיע הארוחה הבאה שלהם. "זו עלייה של שלושה מיליון  אנשים מאז ינואר", אמר. עוד אמר אוברייאן כי בחודשיים האחרונים בלבד יותר מ-48 אלף איש נמלטו ממנה.

לפני מספר חודשים ביקר אוברייאן בתימן ופגש מנהיגים בכירים מטעם הממשלה והמורדים השיעים החות'ים, השולטים בבירה צנעא. שני הצדדים הבטיחו לאפשר גישה לסיוע הומניטרי. "עם זאת, כל הצדדים בסכסוך מונעים באופן שרירותי גישה לסיוע שכזה, והופכים את הסוגיה ההומניטרית לפוליטית", ציין אובראיין והוסיף כי אם התנהגותם לא תשתנה "הם יהיו חייבים לתת דין וחשבון על הרעב הבלתי הנמנע, מקרי המוות המיותרים והסבל שהם יגרמו להם".

אובראיין אמר כי 2.1 מיליארד דולר דרושים בשנת 2017 כדי לספק ל-12 מיליון תימנים "סיוע מציל חיים והגנה", אך רק שישה אחוזים מהסכום התקבלו עד כה. הוא הודיע כי מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש, יעמוד בראש ועידת סיוע לתימן שתתקיים ב-25 באפריל בז'נבה שבשוויץ.

עוד הוא התייחס לרעב בדרום סודן שכזכור הוכרז באופן רישמי לפני כשלושה שבועות ואמר כי הרעב הוא "מעשה ידי אדם" והוסיף כי "צדדי הסכסוך הם צדדי הרעב, הם אלה שלא מתערבים כדי להפסיק את האלימות".

רעב בדרום סודן, אוקטובר 2016 (Kate Holt/UNICEF via AP).
רעב בדרום סודן, אוקטובר 2016 (Kate Holt/UNICEF via AP).

כאמור, האו"ם וארגוני המזון מגדירים רעב, בין היתר, כמצב שבו יותר מ-30 אחוזים מהילדים מתחת לגיל חמש סובלים מתת-תזונה חמורה ושיעורי התמותה עומדים על לפחות שניים מתוך עשרת אלפים איש.

בסומליה שגם בה ביקר אוברייאן, יותר ממחצית האוכלוסייה המהווה כ-6.2 מיליון בני אדם, זקוקים לסיוע הומניטרי והגנה "בנוסף ל-2.9 מיליון אנשים שנמצאים בסכנת רעב וצריכים סיוע מיידי כדי לשמור על קיום חייהם" עוד ציין אוברייאן כי "מה ששמעתי בביקור שלי בסומליה זה אסון. נשים וילדים הולכים במשך שבועות כדי למצוא מים ומזון הם איבדו את החיות שלהם ומקורות המים שלהם ולא נשאר להם איך לשרוד, במצב שהכל אבד, הם עוברים למרכזי הערים."

בסיום דבריו הדגיש כי "כדי להיות ברור, אנחנו יכולים למנוע רעב, למרות הסכנות אנחנו צריכים את המימון הגבוה עכשיו".

מועצת הביטחון היא גוף בין-לאומי שעל פי הגדרתו, תפקידו העיקרי הוא לקיים את השלום ואת הביטחון בעולם. במועצה חברות חמשת המעצמות הגדולות בעולם: ארה"ב, רוסיה, סין, צרפת ובריטניה. לפני מספר חודשים התקבלה במועצה החלטה 2334 שקבעה כי התנחלויות הישראליות בכל השטחים שנכבשו בשנת 1967 אינן חוקיות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!