דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
פנסיה

ביטחון פנסיוני / למה השינוי בהשתתפות הממשלה בפנסיה צריך לעניין את כולנו

בשבוע שעבר אישר שר האוצר תקנה המגדילה את שיעור אגרות החוב הממשלתיות בחיסכון הפנסיוני של האזרחים הותיקים, וכך מגדילה את הביטחון הפנסיוני שלהם. עתידם של שאר אזרחי ישראל, נותר לעת עתה תלוי מאד בתנודות שוק ההון

(צילום: חן לאופולד / פלאש 90).
(צילום: חן לאופולד / פלאש 90).
יונתן קירשנבאום

שר האוצר הודיע בשבוע שעבר כי יקבל את המלצות הצוות להגברת הוודאות בחיסכון הפנסיוני בראשות מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד. המלצות הצוות יגובו בתקנה אשר תביא למדיניות חדשה ביחס להנפקת אגרות חוב ממשלתיות עבור חוסכים מבוגרים.

"אג"ח מיועדות" הוא השם שניתן לאגרות חוב שהמדינה מנפיקה ומייעדת אותם לחוסכים לפנסיה. אגרות החוב הן מסלול חיסכון ללא סיכונים כמעט, עם תשואה מובטחת. אך השאלה היא כמובן למי מנפיקה המדינה אגרות חוב שכאלו. עפ"י המדיניות החדשה אותה מאמץ האוצר כיום, תשתנה הקצאת אג"ח המיועדות בהתאם לגיל החוסך. כך, במקום המצב הנוכחי בו כל החוסכים לפנסיה זוכים באג"ח מיועדות בהיקף של 30% מהכסף הנחסך, יקבלו חוסכים מבוגרים יותר אחוז גבוה יותר של מיועדות. פנסיונרים יהיו זכאים למיועדות בהיקף של 60% מהחיסכון, בעוד שחוסכים מעל גיל 50 ועד גיל פרישה יזכו ל-30%.

פנסיה בגיבוי המדינה

לאג"ח המיועדות לקרנות הפנסיה יש החזר של 4.86% ריבית כל שנה. משמעות הדבר הוא כי המדינה "קונה" כסף מקרנות הפנסיה, ומתחייבת להחזירו בתוספת ריבית קבועה של 4.86%. כך מממנת בפועל המדינה חלק מהפנסיה של אזרחיה.

שי באבד. צילום: דבר ראשון.
שי באבד. צילום: דבר ראשון.

אג"ח מיועדות נחשבות השקעה בטוחה מאוד של קרנות הפנסיה, היות והמדינה מתחייבת להחזיר אותה, באופן שאיננו תלוי בהתרחשות בשוק ההון. זאת בניגוד לכסף מקרן הפנסיה המושקע בשוק ההון, ועשוי להיות מופסד, או בעל החזר נמוך.

כיום, עפ"י חוק, 30% מההון של קרן פנסיה צריך להיות מושקע באג"ח מיועדות. התקנות אותם העביר שר האוצר בשבוע שעבר אינן משנות את כמות הכסף מקרן הפנסיה המושקעת, אלא רק את הרכב ההשקעה.

פנסיה בשוק החופשי 

עם זאת, הרפורמה באה על רקע צמצום הולך וגובר באחוז ההון המושקע באג"ח מיועדות לאורך השנים האחרונות. כך, ירד אחוז ההון המושקע באג"ח מיועדות מ-93% ל-70% בשנת 1995, ושוב ל-60% ב-2003. משמעות ירידה זו היא עלייה בחוסר הוודאות של הפנסיונרים, היות ואחוז גבוה יותר מכספם מושקע באפיקים פחות בטוחים. כך, צמצום היקפי אג"ח מיועדות מהווה בפועל קיצוץ בהוצאות הממשלתיות לטובת אזרחיה, והעמדת חלק גדול יותר מהפנסיות שלנו בסיכון.

בנוסף לירידה בהיקף האג"ח המיועדות, חלה ירידה בשנים האחרונות באחוז ההחזר על אג"ח זה, שעמד בעבר על 5%. ירידה זו מצטרפת לירידה בהחזר בעקבות השקעה של כספי הפנסיה באפיקים שונים בשוק ההון המחזירים רווח פחות. כך, קטנה הפנסיה באופן כללי.

שר האוצר אמר על הרפורמה כי "הרפורמה תשמור על הפנסיונרים מפני זעזועים אפשריים בשווקים, תעניק וודאות ויציבות לקצבת הפנסיה שלהם וצפויה להגדיל את החיסכון הפנסיוני לעת פרישה. מדובר במהלך היסטורי שנובע מרצוננו העז לאפשר לכל אזרח להזדקן בכבוד".

הגדלת שיעור האג"ח המיועדות בחסכונותיהם של מבוגרים היא כלי חשוב בשמירה על יציבות בפנסיות של אזרחי ישראל. עם זאת, אין ברפורמה הגדלה של אחוז האג"ח מיועדות הכוללות, ובכך אין המדינה מרחיבה את הוודאות לכלל אזרחיה. אזרחי ישראל הצעירים נשארים חשופים לסכנות בשוק ההון, ובעלי החזר נמוך יותר על הפרשתם לפנסיה. דבר זה עלול להוביל לתוצאות קשות בתווך הארוך, ולפגוע ביכולתם של אזרחי מדינת ישראל להזדקן בכבוד.

הרחבת אג"ח מיועדות מתנגשת עם מדיניות צמצום החוב אותה מנהלות ממשלות ישראל בעשורים האחרונים. הנפקת אגרות חוב משמעותה גיוס חוב שמדינת ישראל איננה רשאית לסחור בו, ומחויבת להחזירו בריבית גבוהה. יתכן כי הגדלת אחוז האג"ח מיועדות יפגע בניסיונות הממשלה לצמצם את החוב, אך לא ניתן עדיין לקבוע באיזה שיעור.

שר האוצר הוסיף כי הרפורמות יבוצעו "לצד המשך בדיקה שנתית של ההשלכות על גמישות ניהול החוב הממשלתי". יש לקוות כי משפט זה לא מסמן ניסיון עתידי לבצע קיצוץ נוסף באג"ח מיועדות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!