דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סוריה

סוריה / יוניצ"ף: מאות ילדים נרצחו בסוריה ב-2016, 1.7 מיליון מחוץ לבי"ס

בחלוף שש שנים ללחימה במדינה מזהירים ארגוני הסיוע מההשלכות החמורות שלה על ילדים - גיוס כפוי לכוחות הלוחמים, חוסר מסגרות חינוכיות ונזקים נפשיים חמורים לטווח הארוך

ילד בן שנתיים ואמו מאידליב, סוריה (צילום: סוכנות הידיעות AP).
ילד בן שנתיים ואמו מאידליב, סוריה (צילום: סוכנות הידיעות AP).

השנה האחרונה בסוריה היתה הרעה ביותר לדור הצעיר במדינה, עם לפחות 652 ילדים שנרצחו ב-2016, כך הודיעה היום (שני) קרן החירום הבינלאומית של האו"ם לילדים – יוניצ"ף (UNICEF).

בתי ספר, בתי חולים, מגרשי משחקים, פארקים ובתים הותקפו ללא הפסקה על ידי הממשלה הסורית, הכוחות המתנגדים לה ובעלי בריתם בשני הצדדים, תוך התעלמות מדיני המלחמה והמשפט הבינלאומי. ביוניצ"ף מציינים כי לפחות 255 ילדים נהרגו בתוך או ליד בתי ספר. 1.7 מיליון ילדים בסוריה לא לומדים כרגע בבתי ספר. אחד מכל שלושה בתי ספר בסוריה הוא בלתי ניתן לשימוש, חלק מבתי הספר עקב השתלטות קבוצות חמושות עליהם. 2.3 מיליון ילדים סוריים עזבו את סוריה ונמצאים כפליטים במדינות אחרות במזרח התיכון.

נתוני יוניצ"ף מתפרסמים שש שנים לתחילת ההתקוממות העממית נגד שלטונו של נשיא סוריה בשאר אסד. ההתקוממות, שהיתה חלק מתנועת "האביב הערבי" ברחבי המזרח התיכון, הפכה במהרה למלחמת אזרחים עקובה מדם.

ילדים היו הקורבנות הראשונים מקריסת המדינה הסורית וממלחמת האזרחים בה: ב-15 במרץ 2011 החלו הפגנות כנגד הממשלה בדמשק, בירת סוריה. שלושה ימים לאחר מכן, תושבי העיר הדרומית דרעא הפגינו בדרישה לשחרורם של שלושה תלמידים צעירים שנעצרו על ריסוס כתובות נגד המשטר על קירות בית הספר שלהם, שאף עונו במהלך מעצרם.

דו"ח יוניצ"ף מזהיר כי עבור הדור הצעיר של סוריה, מנגנוני הסיוע והטיפול רפואי נשחקים במהירות, ומובילים את הילדים לעבדות, לנישואים מוקמים ולארגוני הלחימה. עשרות ילדים גוססים ממחלות שניתן היה למנוע.

דו"ח שפורסם בשבוע שעבר על ידי ארגון הבינלאומי "הצילו את הילדים" מציין כי צעירים סוריים מראים סימנים של "לחץ מרעיל" שיכולים להוביל לבעיות בריאותיות, התמכרויות והפרעות נפשיות בהמשך החיים.

ביוניצ"ף מציינים גם כי השימוש בילדים חיילים בסוריה נמצא בעלייה. לפחות 851 ילדים גויסו בשנה האחרונה על ידי הכוחות החמושים בסוריה בשנה האחרונה (2016) – יותר מכפליים מאשר בשנה שלפניה.

ילדים לאורך המדינה נמצאים בסיכון לנזק חמור שעלול להיגרם ממשחק במוקשי קרקע ופצצות מצרר. מבצעים להסרת מוקשים באזורים שבשליטת האופוזיציה לא הצליחו בשל חסימת כניסתם של מומחים לאזורים אלו.

במקביל, מועצת הפליטים של נורבגיה הודיעה כי 13.5 מיליון סורים נזקקים לסיוע בתנאים קשים ומחמירים, כשבעה מיליון מתוכם הם פליטים בסוריה עצמה, וחמישה מיליון נוספים נמצאים בארצות בהם התנאים קשים ביותר. הארגון הוסיף כי שני הצדדים משתמשים במצור ובהרעבה כנשק במלחמה. מעל חמישה מיליון אנשים נצורים באזורים בהם מתנהלת לחימה, מתוכם כמעט מיליון נמצאים באזורים נצורים ללא גישה לסיוע הומניטרי קבוע.

"כלל הצדדים המעורבים בלחימה בסוריה חסמו בשנה האחרונה אספקה של סיוע רפואי חיוני ומיליונים נעשו עניים יותר, רעבים יותר ומבודדים יותר מסיוע ומשאר העולם", אמר מנהל המזרח התיכון במועצת הפליטים, קרסטן האנסן. "אנחנו מצטרפים לקהילת ארגוני הסיוע ההומניטריים בציון הדרך המביש הזה, לזעוק את זעקתם של מיליוני אזרחים שחיים במעגל הייאוש", נאמר בהודעת הארגון.

דו"ח של הרשת הסורית לזכויות אדם העלה כי בשש שנות הלחימה נהרגו כ-207 אלף בני אדם. מדו"ח שפורסם בינואר עולה כי כוחות משטרו של אסד אחראים למותם של 76% מההרוגים.

ילדים רבים מסוריה מגיעים לאשפוז וטיפול קצר טווח בתי חולים ישראליים בצפון. בימים אלו מתנהל מאבק בין בתי החולים למשרדי האוצר והבריאות על תקצוב הטיפול בחולים מסוריה. בדצמבר האחרון ביקר כתב "דבר ראשון" עמר כהן בבית החולים "זיו" בצפת, המטפל גם הוא בפצועים סורים. ד"ר אורנה דלי גוטפריד, המטפלת בילדים חולי סכרת, סיפרה על טיפול בילדה סורית בת שמונה מאיזור קוניטרה שהגיעה לבית החולים במצב אנוש: "נור היא ילדה אינטיליגנטית מאוד, וגם אמא שלה. הן קלטו איך לעבוד עם המכשירים. העברנו אותן קורס מזורז, ובסוף שלחנו אותן עם אספקה של תרופות לשנה. צריך להבין, אסור שידעו שם שהיא הייתה פה. הורדנו מהתרופות והמכשירים כל סימן שהם הגיעו מישראל. כשהיא תגיע אחר-כך לבית חולים בסוריה להמשך טיפול, היא תצטרך למצוא דרך להסביר להם איך יש לה תרופות והיא מטופלת".

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!