
מאות אלפי מפגינים הציפו אתמול (שישי) את רחובות הערים ביוון כחלק משביתה כללית במגזר הפרטי והציבורי לציון יום השנה השני לתאונת הרכבת שגבתה את חייהם של עשרות בני אדם בצפון יוון.
את המאבק מובילות משפחות ההרוגים לצד איגודים מקצועיים שהשביתו בין היתר את שדות התעופה. השובתים מוחים על ניסיון הממשלה להאשים באירוע את הגורם האנושי, תוך התחמקות מנטילת אחריות לייבוש התקציבי שמנע התקנת מערכות בטיחות מתאימות שעשויות היו למנוע את התאונה.
תאונת הרכבת הקשה ביותר שארעה בהיסטוריה של יוון, קרתה ב-28 בפברואר 2023 בעמק טמפה, שבצפון תסאליה, 375 קילומטרים צפונית לאתונה. רכבת נוסעים התנגשה חזיתית ברכבת משא. התאונה גבתה את חייהם של 57 נוסעים, רובם סטודנטים צעירים, ולמעלה מ-80 נוסעים נפצעו.

ערב השביתה פורסם דו"ח ועדת החקירה על התאונה מטעם רשות החקירות והבטיחות היוונית ברכבות ובאוויר, שמצאה כי ניתוב לא נכון מצד מנהל תחנת הרכבת שלח את רכבת הנוסעים למסילה עליה נסעה רכבת המשא. החוקרים הדגישו כי נמצא שהכשרת העובדים הייתה לקויה וכן נמצא מחסור בצוות ובמערכות בקרת בטיחות אוטומטיות שעשויות היו למנוע את האסון – זאת כתוצאה מחוסרים כרוניים בהשקעה ציבורית במהלך המשבר הפיננסי בשנים 2010-2018.
"תאונה לא מתרחשת במקרה", אמר מנהל הרשות כריסטוס פאפאדימיטריו לסוכנות הידיעות AP. "ישנם גורמים מצטברים שתורמים לתאונה, כי גם בני אדם נוטים לעשות טעויות". לדבריו, למערכת הרכבות היוונית לא היו בשנת 2023, וגם היום אין לה, את מערכות הבטיחות הדרושות כך שגם אם אדם אחד או שניים יחדיו יטעו, כפי שקרה במקרה בטמפה כשנהג הרכבת ומנהל התחנה טעו, יהיו מנגנונים נוספים שיימנעו תאונה.

"התחושה היא שהפוליטיקאים נמנעים מלבדוק מה באמת קרה שם", אמר השבוע אנדראס, נהג מונית המתגורר באתונה, ל'דבר'. "כל כך הרבה אנשים נהרגו ואף אחד לא לקח אחריות. זה מקומם, והציבור לא יכול לקבל את זה. כל מי שאני מכיר צפוי להשתתף בשביתה". כבר בשבועות האחרונים לקראת יום השנה, נכתבו שמותיהם של ההרוגים וגילם על רחבת קבר החייל האלמוני שמול הפרלמנט היווני באותיות אדומות ומדממות.
הבוקר התכנסו בכיכר סינטגמה שמול הפרלמנט עשרות אלפים, כשבמקביל הפגינו ההמונים בעוד למעלה מ-300 ערים נוספות ברחבי יוון. המפגינים צעקו "אתם סופרים רווחים, אנחנו סופרים מתים", נשאו בלונים שחורים וכרזות אנטי-ממשלתיות. למעלה מ-5,000 שוטרים נפרסו באזור על מנת למנוע הפרות סדר.
"לא רוצים להתאבל על מתים, שקמים לעבודה ולא יודעים אם יחזרו"
קוסטאס ריינצופולוס, עובד עיריית אתונה, אמר לסוכנות AP כי התרסקות הרכבת מדגישה את החשיבות של דרישות העובדים לאורך שנים ארוכות לתנאי עבודה בטוחים יותר, וציין כי אחד עשר מההרוגים באסון היו עובדי הרכבת. "מדי יום אנחנו דורשים לדעת את האמת על מה שקרה, וממשיכים לתבוע אמצעים בטיחות טובים יותר במקומות העבודה. זו אחת הסיבות העיקריות שהנושא נשאר על סדר היום. אנחנו לא רוצים להתאבל על עוד מתים, שקמים בבוקר ללכת לעבודה ולא יודעים אם יחזרו".
השביתה הקיפה חלק ניכר ממערכת התחבורה הציבורית, בתי הספר, שירותי העיריות ואף חלקים ממערכת הבריאות וחנויות רבות נותרו סגורות אף הן. אמנים רבים ביטלו את הופעותיהם. בכנסיות האורתודוקסיות באתונה התקיימו טקסים לזכר הקורבנות, שכללו סטודנטים רבים באוניברסיטה. "היום הזה הוא יום של זיכרון, כבוד והתבוננות", אמרה עמותה המייצגת את משפחות ההרוגים באסון. "הוא מוקדש לאלה שאבדו, למשפחות האבלות ולרדיפה אחר צדק שנותרה בלתי ממוצה".

מריה קריסטיאנו, רופאת ילדים בת 52, ששכלה באסון את בתה מריה-תומאי בת ה-21, ודמות בולטת בקמפיין, הודתה השבוע פומבית לאיגודים המקצועיים ולארגוני החברה האזרחית שהצטרפו להפגנות, לרבות רופאים מבתי החולים הציבוריים, מורים ואפילו עורכי דין ושופטים במערכת המשפט שהודיעו שיקיימו דקת דומיה בבתי המשפט היום. "הלוואי ויכולתי לתת לכל אחד מכם חיבוק חם" כתבה בפוסט ברשתות החברתיות.
אסון הרכבת מעיב מבחינה פוליטית על ממשלתו השמרנית של ראש הממשלה קיריאקוס מיצוטקיס. על אף שהשמרנים ביוון שומרים על ייתרון חזק בסקרים, חוסר שביעות הרצון בציבור על הטיפול באסון טמפה מביא לתמיכה הולכת וגוברת במפלגות אנטי-ממסדיות בשמאל ובימין, המאשימות את הממשלה בטיוח אחריותה לאירוע ומנהיגי האופוזיציה שוקלים האם להגיש הצעת אי-אמון בממשלה. מיצוטקיס הבטיח להמשיך לעבוד לשיפור בטיחות הרכבות, והוסיף: "כל יווני משתתף באבל הזה, מאוחד תחת הדרישה המשותפת לאמת".