דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ב' באייר תשפ"ה 30.04.25
22.7°תל אביב
  • 19.8°ירושלים
  • 22.7°תל אביב
  • 23.8°חיפה
  • 22.1°אשדוד
  • 22.0°באר שבע
  • 31.6°אילת
  • 29.7°טבריה
  • 25.5°צפת
  • 23.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

צמצום עומסים, הוזלת עלויות והפעלת רציפים נוספים: הרפורמה באסדרת הנמלים נחתמה

הסכמות הרפורמה מאפשרות הפעלת רציפים נוספים בנמלים חיפה ואשדוד, ומובילות להאצת קצב העבודה והפחתת העומסים | אלא שדווקא בנמל אילת, המתמודד עם הסיטואציה המורכבת מכולן, לא נעשתה אסדרה משמעותית בהסכם | שרת התחבורה מירי רגב: "המהפכה בתשתיות התחבורה הימית תורמת לחיזוק הכלכלה"

נמל חיפה (צילום: דוד טברסקי)
נמל חיפה (צילום: דוד טברסקי)
אמיתי פרץ
אמיתי פרץ
כתב תשתיות וסביבה
צרו קשר עם המערכת:

הרפורמה באסדרת הנמלים, שעתידה לאפשר הפעלת רציפים נוספים ולהאיץ את קצב העבודה בנמלי ישראל, נחתמה אמש (ראשון) במעמד ראש הממשלה ושרי התחבורה, האוצר והשת"פ האזורי. הרפורמה תאפשר את הפעלתם של שני הרציפים 7 ו-8 בנמל המפרץ שבחיפה, ואת הפעלתו של רציף 28 בנמל הדרום שבאשדוד.

הפעלת הרציפים החדשים צפויה לאפשר עבודה יעילה ומהירה יותר של הנמלים השונים, הורדת עומסים על הרציפים הקיימים והוזלת עלויות. העומסים על נמלי הים של ישראל התגברו בחלקה האחרון של המלחמה, כאשר חברות רבות חזרו לסחור בה. מוקדם יותר החודש ביטלה איטליה את ההגבלות הבטיחותיות האחרונות שהיו בתוקף על השיט לישראל.

הרציפים החדשים צפויים להתמודד עם החזרה לפעולה בנמלים השונים, להוציא נמל אילת, שעודנו נמצא בתפוסה נמוכה מאוד בשל מתקפות החות'ים. מצב זה הוביל בחודש יוני את מנכ"ל נמל אילת, גדעון גולבר, להפציר בממשלה להשקיע כספים כדי למנוע פגיעה מהותית בנמל ובעובדיו.

הרציפים החדשים היו אמורים להיכנס לפעולה רק ב-2031, כחלק מההסכמות אליהן הגיעה המדינה עם הנמלים השונים במסגרת הרפורמה הגדולה בנמלי ישראל. השהיית הפעלתם של הנמלים נועדה לאפשר לנמלים הישנים להסתגל לתחרות עם הנמלים החדשים.

נמל אילת (צילום: יהודה בן איטח/פלאש90)
נמל אילת (צילום: יהודה בן איטח/פלאש90)

אולם, על פי גורמים בענף, ועדי העובדים השונים הביעו תמיכתם בהפעלה מוקדמת של הנמלים, זאת בשל הבנת העומס המוטל כיום על הענף וחשיבותו הלאומית לשיקומה הכלכלי של המדינה. נראה כי ועדי העובדים מאמינים שהנמלים הותיקים חסונים כיום ושביחד עם הכלים המתאימים שניתנים להם באסדרה, ניתן להיכנס כבר עתה לשלב תחרותי יותר בענף.

בצד מתן הרציפים לנמל המפרץ ולנמל הדרום, אושרה גם הקצאת שטחים נוספים לנמל חיפה לצרכים לוגיסטיים ומסחריים, והקלות והתאמות רגולטוריות בפעילות הנמל, בכדי לספק לו את האמצעים הנדרשים למתן שירות מיטבי. גם בנמל אשדוד, תאפשר האסדרה הרשאה לשימוש בשטח בהיקף של 40 דונם, באזור רציף 25, למשך כ-6 שנים. למרבה הצער, דווקא בנמל אילת, שמתמודד עם הסיטואציה המורכבת מכולן, לא נעשתה אסדרה משמעותית בהסכם.

שרת התחבורה, מירי רגב: "המלחמה לימדה אותנו עד כמה קריטי שמדינת ישראל תחזיק בידיה את נכסיה האסטרטגיים וביניהם נמל לאומי כדי שגם בזמני חירום יהיה לנו גב יציב ומוכן לפעולה. לכן החלטתי כי נמל אשדוד ימשיך לשמש כנמל הלאומי שלנו, סמל לחוסן לאומי ויכולת להמשיך לתפקד בכל מצב. אני מחויבת להמשיך בחיזוק התחרותיות והיעילות בנמלים, אך מבלי לוותר על העצמאות והביטחון הלאומי שלנו. אני מבקשת להודות למנכ"ל משרדי משה בן-זקן, למשרד האוצר, לשר האוצר וצוותו, לשר דודי אמסלם וצוותו, ליו"ר ועדת כלכלה דוד ביטן, להסתדרות הכללית ולהסתדרות הלאומית, ליו"ר חנ"י ולרספ"ן על שנה מאתגרת שבסיומה הבאנו בשורה אדירה לתושבי ישראל".

שרת התחבורה מירי רגב (צילום: חיים גולדברג/פלאש 90)
שרת התחבורה מירי רגב (צילום: חיים גולדברג/פלאש 90)

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ': "רק תחרות תביא להקלה ביוקר המחיה. אנחנו עושים היום צעד חשוב נוסף ברפורמת התחרות בנמלים שהוביל השר ישראל כץ בתפקידו כשר תחבורה, במטרה ליעל את עבודת הנמלים, להגדיל את התחרות, להוזיל את עלויות היבוא והיצוא ואת המחירים לאזרחי ישראל. אנחנו פותחים רציפים נוספים, מסירים מגבלות שהוטלו על פעילות הנמלים החדשים, ומאפשרים למעשה לכל הנמלים להתחרות על כל סוגי המטענים. בכך אנחנו מחייבים אותם להיות זולים יותר ויעילים יותר ולהוריד את יוקר המחיה של אזרחי ישראל".

מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים משה בן זקן: "99% מכלל הייבוא לישראל, שהיקפו מסתכם ב-330 מיליארד שקלים בשנה, עובר דרך נמלי הים שלנו. מכאן שכל שיפור וייעול בפעילות, כמו גם כל עיכוב בשינוע, משפיעים ישירות על עלות מוצרי הייבוא, ומגולגלים בסופו של דבר לכיסו של הצרכן. לכן שמה לה שרת התחבורה מירי רגב למטרה לחזק את התחרותיות ואת היעילות של נמלי הים בכל הדרכים. לשם כך אנו משקיעים מיליארדים בשיפור דרכי הגישה לנמלים, הן בתשתיות הכבישים והן במסילות ומסופי מטענים המתחברים ישירות לנמלים. בשם אותה מטרה אנו משיקים היום את האסדרה המשופרת, המעניקה לנמלים כלים מתקדמים לשיפור והרחבת השירות בכל אחד מהם, ולהתחרות בתנאים הוגנים ושוויוניים תוך הצעת שירות ומחירים טובים יותר".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!