דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מצרים

בעולם / המצרים יצאו שוב לרחובות, הפעם בגלל שינוי בסבסוד הלחם

הממשלה ביקשה לקצץ בסיבסוד, ההמונים מחו | שר האספקה עלי מושלהי, אמר כי הוא "מתנצל בפני כל אזרח מצרי שלא הצליח לקבל את הלחם שלו היום" | מסתמן כי הסיבסוד יושב לרמתו הקודמת

סוחר מצרי עם לחמים, בזמן המחאה נגד ביטול הסובסידיה על הלחם, מרץ 2017 (צילום: AP Photo /Amr Nabil).
סוחר מצרי עם לחמים, בזמן המחאה נגד ביטול הסובסידיה על הלחם, מרץ 2017 (צילום: AP Photo /Amr Nabil).
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

במחאה על שינויים שמבצעת הממשלה במכסות הלחם המסובסד, התקיימו השבוע הפגנות במצרים. ההפגנות הן ביטוי למצב המתוח המתקיים במדינה בעקבות המשבר הכלכלי אליו נקלעה. המשבר הוביל בין היתר לצמצום סובסידיות ממשלתיות בתחומים שונים.

ההתעוררות של האזרחים בשטח החלה לפני שבוע, כשמאות מצרים יצאו לרחובות במחוזות שונים, בעקבות דיווחים על החלטת הממשלה להפחית את מכסות הלחם המסובסד – מחמש כיכרות לשלוש כיכרות לאדם ביום.

ביום הראשון להפגנות אמר שר האספקה עלי מושלהי, לעיתון 'אל-שורוק' כי הוא "מתנצל בפני כל אזרח מצרי שלא הצליח לקבל את הלחם שלו היום" ואף הבטיח כי "משבר הלחם ייפתר תוך 48 שעות בכל המחוזות".

הפחד מכך שהקיצוץ יהפוך לקבוע הוציא אלפי מצרים לרחובות במרכז אלכסנדריה, מניא, פרברי קהיר, אל-גיזה, דסוק ומקומות נוספים.

מצריים מקיימת מערכת בה כל משפחה מקבלת כרטיס חכם איתו היא יכולה לקנות חמש כיכרות לחם לנפש ליום והממשלה משלמת למאפיות סובסידיה פר כיכר. מאפיות מקבלות "כרטיסי זהב", דרכם ניתן למכור לחם ליחידים שאין להם כרטיס חכם, בדרך כלל אלו המחכים לכרטיסים או שאיבדו אותם.

שחיתות בחיטה

שיטת הסובסדיות ללחם המונהגת במצרים מאז שנת 2015 נועדה להתמודד עם השחיתות בתחום. עד 2015 נהוג היה לתת קמח מסובסד למאפיות והתגמול היה מועברן להן לפי כמות הלחם הנמכר, שמתועדות בכרטיס החכם.

משבר הלחם הוא תוצאה ישירה של החלטת שר האספקה להפחית מהכמות שמאפייה יכולה למכור, מ- 1,000 עד 4,000 כיכרות ביום, ל-500 ביום, ולדרוש מהמאפיות לנהל רישום ולדווח על כמות הלחם המסובסד שניתן למי שזכאי.

הממשלה טוענת כי חיתוך הסובסודיות הוא מלחמה נגד השחיתות בתחום החיטה. 'האיג'יפט אינדיפנדד' דיווח כי בשרקיה, שירותי הביטחון עצרו אופה בשל 'פעילות לא חוקית' של ניצול 19 טון של חיטה מסובסדת, והחרימו 169 שקים של חיטה.

על פי הפרסום בעיתון 'אל ארם', ביום רביעי קרא הנשיא א-סיסי להרחיב את תוכניות הרווחה של מצריים כדי להבטיח שהעניים יקבלו את הצרכים הבסיסיים שלהם.

לקראת סוף השבוע ירדו הגבלות המכסות וגורם רשמי במשרד האספקה אמר ל'אראם און-ליין' ביום רביעי כי המשרד מחלק 100,000 כרטיסים אלקטרוניים לאזרחים בשמונה מחוזות.

אך ההמון עדיין תוסס. למרות שנראה כי המשבר קרוב כביכול לפיתרון, דווח אתמול (שני) ב'איג'פט אינדיפנדד' כי המשבר ברחבי מצרים ממשיך, כאשר מאות אזרחים עומדים בתורים ארוכים מחוץ למאפיות. במחוז א-דקלייה בו מעל לשישה מיליון אזרחיות ואזרחים, עמדו שעות בתור על מנת לקבל את מנת הלחם המסובסד שלהם. איברהים אל-קאיט, סגן שר האספקה של המחוז, הכחיש שיש מחסור, "המשבר נגמר אבל האזרחים הם אלו היוצרים את המשבר עם יצירת התורים הארוכים מחוץ למאפיות".

האינפלציה במצריים עקפה החודש את ה-30% והגיעה לשיא של 30.2%. מצרים נוקטת במאמצים רבים על מנת לעמוד בתנאי ההלוואה של קרן המטבע העולמית בסך 12 מיליארד דולר על מנת לצאת מהמשבר במטבע אליו נכנסה ב-2012.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!