דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

אלימות במערכת הבריאות / אלפי עובדות ועובדי מערכת הבריאות בעצרות אבל ומחאה - "אפס סובלנות לאלימות"

מצפון ועד דרום, עמדו הבוקר (ד') אחיות, רופאות, אחים ורופאים, בדקת דומיה לזכרה של טובה קררו ז"ל שנרצחה אתמול בחולון ע"י מטופל | לצד הכאב, נכח הזעם והחשש, "המדינה גדלה, הצרכים הולכים וגדלים, ולא נותנים את הצרכים הרפואיים בהתאמה" אמר ד"ר שלום נויפלד מנהל לוגיסטי בבי"ח וולפסון

  • עצרות הזדהות בעקבות הרצח שארע אמש, בו קיפחה חייה האחות טובה קררו ז״ל בבתי החולים של הדסה בהר הצופים ובעין כרם (צילום: דוברות הדסה).
    עצרות הזדהות בעקבות הרצח שארע אמש, בו קיפחה חייה האחות טובה קררו ז״ל בבתי החולים של הדסה בהר הצופים ובעין כרם (צילום: דוברות הדסה).
  • עשרות עובדי רמב''ם השתתפו בעצרת לזכרה של האחות טובה קררו, שנרצחה על ידי מטופל (צילום: דוברות רמב"ם)
    עשרות עובדי רמב''ם השתתפו בעצרת לזכרה של האחות טובה קררו, שנרצחה על ידי מטופל (צילום: דוברות רמב"ם)
  • עובדות בית חולים מאיר (צילום: דוברות בית החולים בית מאיר).
    עובדות בית חולים מאיר (צילום: דוברות בית החולים בית מאיר).
  • דקת דומייה בעצרת הזדהות של העובדים כנגד אלימות כלפי עובדי סקטור הבריאות במרכז הרפואי זיו בצפת. (צילום: דוברות מרכז הרפואי זיו בצפת ).
    דקת דומייה בעצרת הזדהות של העובדים כנגד אלימות כלפי עובדי סקטור הבריאות במרכז הרפואי זיו בצפת. (צילום: דוברות מרכז הרפואי זיו בצפת ).
  • עצרות הזדהות בעקבות הרצח בו קיפחה חייה האחות טובה קררו ז״ל בבתי החולים של הדסה בהר הצופים ובעין כרם (צילום: דוברות הדסה).
    עצרות הזדהות בעקבות הרצח בו קיפחה חייה האחות טובה קררו ז״ל בבתי החולים של הדסה בהר הצופים ובעין כרם (צילום: דוברות הדסה).
אסף צבי
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

אלפי אחיות, רופאות, אחים, רופאים, וצוותים רפואיים בכל הארץ, עצרו הבוקר לשעתיים מעבודתם על מנת למחות, לזעוק, לבכות יחד ולדרוש טיפול של אפס סובלנות במקרי אלימות המופנים אליהם מדי יום.

בצפון,עשרות עובדי המרכז הרפואי פדה-פוריה הרכינו ראש הבוקר לזכרה של האחות טובה קררו, אשר נרצחה אתמול באכזריות בעת ביצוע עבודתה במרפאה. כ-350 עובדים במרכז הרפואי לגליל הפגינו בעקבות הרצח האכזרי, ועשרות מעובדי רמב"ם הקריה הרפואית השתתפו הבוקר בעצרת לזכרה. בעצרת, שנפתחה בדקה דומיה, לקחו חלק נציגי הנהלת בית החולים, ראשי הוועדים ועובדים מכל הסקטורים, אשר נשאו מסר ברור: "די לאלימות"! משתתפי העצרת נשאו שלטים עם מסרים שונים וכן ענדו סרט סגול כצבעי רמב"ם לאות סולידריות.

עובדי בית החולים הלל יפה (צילום: דוברות בית החולים הלל יפה).
עובדי בית החולים הלל יפה (צילום: דוברות בית החולים הלל יפה).

במרכז הרפואי זיו בצפת הצטרפו צוותי הרפואה והעובדים למחאה הכללית של בתי החולים בארץ ולעבודה במתכונת חירום, משעה שמונה ועד עשר בבוקר. כמו כן נערכה עצרת הזדהות של העובדים כנגד אלימות כלפי עובדי סקטור הבריאות, שנפתחה בדקה דומיה לזכרה של טובה קררו ז"ל ובקריאה "די לאלימות". ד"ר סלמאן זרקא, מנהל המרכז הרפואי זיו, אמר בעצרת שהתקיימה הבוקר בבית החולים, כי כלל העובדים, הוועדים והנהלת המרכז הרפואי זיו שולחים תנחומים למשפחתה של האחות טובה קררו ז"ל שנרצחה על משמרתה למען הציבור, לא יתכן כי שימוש באלימות כלפי עובדי ציבור לא יקבל מענה ופתרון הולם, כולל חקיקה ואמצעי אכיפה להגנה על הצוותים הרפואיים ופעילות הסברתית, ארצית, כוללת כנגד השימוש באלימות.

עובדי בית חולים פוריה בדקת דומייה לזכרה של טובה קררו (צילום: דוברת המרכז הרפואי פדה- פוריה).
עובדי בית חולים פוריה בדקת דומייה לזכרה של טובה קררו (צילום: דוברת המרכז הרפואי פדה- פוריה).

האחיות בבית חולים לוינשטיין מסרו שהן "אבלות יחד עם עובדי הכללית ומערכת הבריאות על ההתדרדרות במתן הערך הנעלה לחיי אדם בכלל ולנותני השירותים בפרט. משתתפות בצער המשפחה."

עובדי בית לוינשטיין (צילום: דוברות בית לוינשטיין).
עובדי בית לוינשטיין (צילום: דוברות בית לוינשטיין).

בבתי החולים של הדסה, בהר הצופים ובעין כרם נערכו הבוקר עצרות הזדהות בעקבות הרצח שארע אמש, בו קיפחה חייה האחות טובה קררו ז״ל. ״אנו מזועזעים מן הארוע שקרה אתמול״, אמר האח אכרם סייד אחמד. בשם כל האחים והאחיות כאן אני מביע את ההלם והשבר הגדול״. ״טובה קררו נרצחה בעת מילוי תפקידה״, אמר מנהל בית החולים הדסה עין כרם, פרופ׳ יורם וייס, לאחר הקראת פרק תהילים לעילוי נשמתה של טובה. ״על כולנו לזכור וללמוד כי אנו מגלים אפס סובלנות לאלימות מילולית ובוודאי שלזו הפיזית״.

עצרת הזדהות ומחאה כנגד אירועי האלימות במרכז הרפואי 'וולפסון' בחולון (צילום: דוברות המרכז הרופאי וולפסון).
עצרת הזדהות ומחאה כנגד אירועי האלימות במרכז הרפואי 'וולפסון' בחולון (צילום: דוברות המרכז הרופאי וולפסון).

וולפסון – הכאב והזעם

כמאתיים רופאים, אחיות ועובדים בבית החולים וולפסון קיימו היום (רביעי) אסיפת מחאה בעקבות מקרה הרצח של האחות טובה קררו ז"ל במרפאת קופת חולים בחולון. במסדרון שמוביל לאולם ההרצאות, עמדו בקבוצות קטנות רופאים ואחיות ששבתו מעבודתם, והחליפו חוויות ותחושות מהמקרה. הטקס התנהל בשקט יחסי, אך מידי פעם נקטעו הדוברים בקריאות ביניים נסערות מהקהל.

ד"ר זהבית זיו-נר, סגנית מנהל בית החולים וולפסון וחברה בוועדה למאבק באלימות בבית החולים, אמרה: "זה בוקר נורא, כולנו מזועזעים, כולנו באמת בוכים, ואין מילים לומר. כיו"ר ועדת אל-אלימות, אני רוצה להתייחס לפן אחר. כולם מדברים על זה שצריך להגביר את האבטחה בבתי החולים. אבל אי אפשר לשים שוטר בכל פתח של מחלקה, אי אפשר לשים שומר על כל חולה, ואי אפשר למלא את חדר המיון באנשי ביטחון במקום באחיות. הסדנאות שאנחנו עושים ללמד את הצוות, איך אולי לא להבעיר את הגפרור, עוזרות. אבל הן עוזרות עד שמגיע היום הנוראי, כפי שקרה אתמול. אני קוראת למערכת החוק והמשפט להתעורר, כי זו הבעיה שלנו. שמעתי הבוקר בחדשות שהמשטרה תחקור האם האיש שפך את החומר הדליק על האחות, או ליד האחות, וזה יהיה ההבדל בין הריגה לרצח לעוד איזשהם מונחים שיש במערכת המשפט", בשלב זה נקטעו דבריה בצעקות כעס מהקהל.

דקת דומייה בעצרת הזדהות של העובדים כנגד אלימות כלפי עובדי סקטור הבריאות במרכז הרפואי זיו בצפת. (צילום: דוברות מרכז הרפואי זיו בצפת ).
דקת דומייה בעצרת הזדהות של העובדים כנגד אלימות כלפי עובדי סקטור הבריאות במרכז הרפואי זיו בצפת. (צילום: דוברות מרכז הרפואי זיו בצפת ).

ד"ר זיו-נר הוסיפה כי "אנחנו כאן עוקבים אחרי כל אירועי האלימות שבהם המשטרה עוצרת את כל האלימים שפגעו בעובדי בריאות, ואין לנו יותר מעקב מה קרה להם, ואנחנו יודעים שלא קרה להם כלום. ולכן, כשאומרים 'אפס סובלנות' אנחנו צריכים להביא את כל המשאבים, שמערכת החוק לא תשלח אותם הביתה ושמערכת המשפט לא תקל בהם. אתמול היה רצח מתועב, רצח נוראי, ואם זה לא ימשיך לזעזע את האנשים שידעו מה הענישה, גם אנשים שאולי הם 'חלשי נפש' לא יקחו איתם חומר דליק כשהם הולכים בבוקר במרפאה, ולא יקחו מברג כי זה לא הדברים הרגילים שלוקחים איתנו. זו ההרתעה שאנחנו זקוקים לה".

לידיה ריחני, האחות הראשית של בית החולים, אמרה כי "אני עומדת פה בהתרגשות שלא הכרתי קודם. זה סוג אחר של התרגשות שמסמל משהו אחר, והלוואי שההתרגשות הזו לא היתה קיימת. אנחנו נמצאים במקום שנפל דבר במערכת הבריאות במדינת ישראל. אי אפשר לעבור על כך לסדר היום. אני יכולה להגיד בשם האחיות שהצוותים עומדים מול החולים ולא אחת קיים חשש רב לעמוד מולם, ומול המשפחות. גם נפגעים וגם נפגעות, ואנחנו קוראו לאפס סובלנות בנושא של האלימות."

רוזי גרינשפן, אחות טיפול נמרץ לב בבית החולים וולפסון, לשעבר יו"ר ועד האחיות בבית החולים (צילום: דבר ראשון)
רוזי גרינשפן, אחות טיפול נמרץ לב בבית החולים וולפסון, לשעבר יו"ר ועד האחיות בבית החולים (צילום: דבר ראשון)

ד"ר שלום נויפלד מנהל לוגיסטי: "ברמה המערכתית, מערכת הבריאות לא נותנת מענה לכל הצרכים של בית החולים, לא בכח אדם, לא במשאבים, כאילו אומרים לאנשים 'תסתדרו'. נותנים את המעט שצריך בשביל לחיות ולשרוד. המדינה גדלה, הצרכים הולכים וגדלים, ולא נותנים את הצרכים הרפואיים בהתאמה, וזה יוצר לחץ בלתי סביר עלינו, עובדי מערכת הבריאות, אותנו הם פוגשים ועלינו הם יכולים להוציא את העצבים. אנחנו לא נקבל את זה שבאה אחות, מטפלת, מזריקה והופכת ללפיד בוער". את דבריו קוטעת צעקה מהקהל -"עשרים דקות היא נשרפה חיה".

ד"ר מיכלא גייסט יו"ר ועד הרופאים, אמר כי "ברור לגמרי שאם כבאי בא לחלץ משפחה מבית בוער, לא סביר שהיושבים בבית יתקפו אותו. אם שוטר בא לחלץ מתאונה, לא סביר שיתקפו אותו. למה סביר שכשרופא בא לטפל בבני המשפחה תוקפים אותו? אני אומר סביר, כי אותו אדם שבא לתקוף לא בא על עונשו."

ד"ר זהבית זיו-נר, סגנית מנהל המרכז הרפואי וולפסון וראשת הוועדה לאל-אלימות בבית החולים (צילום: דבר ראשון)
ד"ר זהבית זיו-נר, סגנית מנהל המרכז הרפואי וולפסון וראשת הוועדה לאל-אלימות בבית החולים (צילום: דבר ראשון)

"היה מקרה אצלנו במחלקה לפני שנה שנכנס לחדר רופא אבא של יולדת עם מברג ביד וניסה לדקור אותו. לא היה לו שום קשר עם הרופא ומעולם לא פגש אותו. היה לו חשבון עם מחלקה אחרת ומחלקתנו נמצאת באותה קומה של מחלקת נשים, אז הוא בא לסגור חשבון. למזלי הרופא היה זריז ולא נפגע. לאחר מאמצים רבים התוקף קיבל 200 שקל קנס. אין ספק שזה הרתיע אותו מלחזור על המעשה" (הקהל צועק).

"אין ספק שיש אוזלת יד של מערכת האכיפה, ולעניות דעתי פסיקה לא מידתית של מערכת המשפט. הדברים צריכים להשתנות, מלמעלה הכנסת צריכה לעסוק בזה ולא לדבר. ברגע שהדברים יצאו לאור אנחנו מנסים הרבה פעמים לברר מה קרה עם התלונות. מטעמי חיסיון וטעמים חוקיים אנחנו לא יכולים לדעת. אפילו לא שמית. ברגע שתתברר אוזלת היד בצורה ברורה ומתועדת אולי יתחיל לחול השינוי."

עובדי בית החולים וולפסון בעצרת מחאה לזכרה של האחות שנרצחה טובה קררו ז"ל (צילום: דבר ראשון)
עובדי בית החולים וולפסון בעצרת מחאה לזכרה של האחות שנרצחה טובה קררו ז"ל (צילום: דבר ראשון)

"צריך לחנך את העם"

ענת כהן אבוהב, יו"ר ועד אחיות אמרה: "מספר אירועי האלימות כלפי עובדי מערכת הבריאות הולך וגדל וזו תופעה שמדאיגה לא רק את מערכת הבריאות, אלא את החברה בישראל בכלל. זה גם מה שקורה לאחות אחר כך, או לרופא אחרי שהוא מותקף, המחלקה לא מתפקדת ואף אחד לא חושב על זה. אנחנו יושבים יחד בוועדת אלימות ורואים שכל התיקים נסגרים מחוסר עניין לציבור ואנחנו החלטנו, בוועד האחיות אצלנו, לעשות מעשה ולתבוע באופו אישי את התוקפים ברגע שזה יקרה. יש שופט שפסק שכשמטופל קרא לאחות 'זונה' זה לא מחיייב פיצוי כי היא לא עבודת ציבור. אנחנו קוראים לשרת המשפטים ושר הבריאות אפס סובלנות – לא אלימות פיזית ולא אלימות מילולית. מרכינים ראש ומקווים שמקרים כאלה לא יישנו."

רוזי גרונשפן, אחות טיפול נמרץ לב ולשעבר יור ועדת האחיות בבית החולים: "אני כאחות זקוקה הרבה לעזרה מחדר המיון, אני מתקשרת והם לא עונים לי כי הם כל הזמן עמוסים בחולים. אני מתקשרת ושומעת אחות שמדברת בו זמנית עם חמישה אנשים מנסה להרגיע אותם. זה שצריך לחנך את העם, אין פה ספק. הבת שלי היא מורה, ומדברת כל הזמן על אירועי אלימות. אבל אנחנו לא אנשי חינוך. אנחנו מטפלים באנשים ולא ייתכן שכל הזמן נרגיש שאנחנו בשדה הקרב. האישה הזאת נשרפה 20 דקות בתוך חדר אטום. אנשים יכולים לתאר את זה, מה המשפחה מרגישה?" רוזי עצרה ופרצה בבכי על הבמה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!