דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דנמרק

בעולם / הבנק המרכזי בדנמרק מגן על המטבע המקומי - הכתר, ומתערב בשוק המט"ח

הבנק המרכזי יתערב באופן "בלתי צפוי" בשוק המט"ח במטרה לעצור את ייסוף הכתר, המטבע המקומי | הבנק מעריך כי ספקולנטים התאגדו במטרה לרכוש כמות אדירה של מטבע דני, בנסיון להשפיע על הממשלה לבטל את ההסכם שלה עם גוש האירו | ומה בנק ישראל יכול ללמוד מכך

הכתר הדני (צילום: shutterstock)
הכתר הדני (צילום: shutterstock)
יונתן קירשנבאום

הבנקים המרכזיים של דנמרק הכריזו על התערבות בלתי צפויה בשוק המט"ח, כדי לעצור ייסוף גובר של מטבעותיה, כתוצאה מהשקעה מוגברת בהם. לפי הערכות הבנק המרכזי של דנמרק, מדובר בהשקעה ספקולטיבית המבוססת על הימור שממשלת דנמרק תבטל את הצמדת ערך הכתר ליורו. כדי להרתיע השקעות ספקולטיביות כאלו, החליט הבנק המרכזי להכניס, "קצת פעילות בלתי צפויה למשק" כפי שאמר נרביג פדרסן, דובר הבנק המרכזי. "אי אפשר לצפות מהבנק פשוט לפעול תמיד באותו האופן", הוסיף פדרסון.

מאז תחילת חודש מרץ בשנה שעברה נמצא הכתר הדני במגמת ייסוף מול היורו, עם תנודתיות גבוהה. משמעות מגמה זו היא פגיעה חמורה בתעשייה הדנית, המבוססת ייצוא ובעיקר לגוש היורו. ייסוף הכתר פוגע במגזר התעשייתי בדנמרק, והתנודתיות הגבוהה מייצרת אי וודאות בטווח הקצר.

ההצמדה ליורו

על אף היותה של דנמרק חברה באיחוד האירופי, היא איננה חברה בגוש היורו. משמעות הדבר היא שלדנמרק מטבע עצמאי הנקרא ה"כתר" (Kroneׂ), אך היא חתומה על הסכם עם גוש היורו במסגרתו היא מתחייבת להצמיד את הכתר ליורו בטווח של 2.25%. כך, דנמרק מתחייבת לעשות את הצעדים המוניטריים הנדרשים כדי לדאוג שהמטבע שלה לא עולה או יורד מערך היורו ב-2.25%.

הסכם כזה חיובי לדנמרק, בעיקר בזכות היתרון שהוא מאפשר לתעשייה והייצוא הדניים. ההסכם מעניק לעסקים הדניים וודאות לגבי המשך כדאיות הייצוא, היות והוא מבטיח כי הכתר לא ייסף מעל לערך מסוים. כך, בעלי עסקים דניים עשויים להרגיש בטוחים יותר להרחיב את עסקיהם, ולהציע לשוק מקומות עבודה נוספים, בהתאמה.

כעת, נראה שהסכם זה עומד בפני סימון שאלה. לפני שנתיים ביטלה שוויץ הסכם דומה עם גוש היורו, ונראה כי ספקולנטים מהמרים כי דנמרק עלולה להיכנע ללחץ ולבטל גם היא את ההסכם. כך, בחודשים האחרונים נמצא הכתר במגמת ייסוף קיצוני, בעקבות השקעה מאסיבית של הון זר (בעיקר יורו) בשוק ההון שלה. ייסוף זה פוגע, כמובן, בייצוא הדני- ובעקבות כך בעובדים המועסקים בה.

הבנק המרכזי של דנמרק הודיע כי לא יאפשר לתרחיש כזה לקרות, אך כדי למנוע את ייסוף הכתר מעל הטווח המוסכם עליו להשקיע בקנייה אדירה של יורו. זאת על מנת לאזן את כמות הכתר הנמצא בשוק לעומת היורו. "יש לנו כמות בלתי מוגבלת מהמטבע שלנו" אמר לארס רוד, נשיא הבנק המרכזי הדני, "אנחנו נעשה כל מה שנוכל כדי לשמור על ההצמדה ליורו".

השקעה בשוק ההון כנשק פוליטי?

נוכח ההשקעה האדירה של יורו בשוק הדני, סבורים רבים כי מתקיימת "מתקפה ספקולטיבית" על דנמרק. המושג מתאר התאגדות של בעלי עניין, שמתאמים השקעות בהיקפים אדירים לצורך קידום מטרות פוליטיות, או רווח טווח קצר. כך, אם ברצונם של משקיעים מסויימים ליצור אפקט כלשהו בשוק שיפעל לטובתם, הם יתאמו השקעות באופן כזה שיתקבל אפקט זה.

נניח כי קבוצת ספקולנטים, שעניינם הוא רווח מהיר מהשקעה קצרת טווח, מזהה שוק עם פוטנציאל רווח גבוה. קבוצה זו עשויה לתאם זמן משותף, בו ישקיעו מיליוני דולרים בקניית המטבע הנסחר באותו השוק. השקעה מאסיבית ופתאומית כזו תקפיץ את ערך המטבע המקומי, ואף תעודד משקיעים נוספים לבצע השקעה דומה, ובכך לייסף עוד יותר את המטבע. כשהמטבע יגיע לנקודה אותה המשקיעים תופשים כשיא, ימכרו במשותף את המטבע המקומי אותו קנו, כמובן ברווח היות והוא שווה יותר. תהליך זה מלווה לעיתים בצניחה וקריסה של המטבע המקומי.

שיטה זו יכולה לשמש גם להשגת יעדים פוליטיים, כפי שככל הנראה מתרחש בדנמרק. הספקולנטים מתנגדים למדיניות של הצמדת מטבע, היות והוא מגביל את הרווח אותו הם עשויים להשיג מהשקעה, ויש יסוד סביר להניח כי המשקיעים מעוניינים בשבירת ההסכם עם גוש היורו כדי לאפשר לכתר ייסוף בלתי מוגבל.

נראה כי המשקיעים מהמרים שהבנק המרכזי בדנמרק יכנע ללחציהם. זאת בעקבות המחירים הנדרשים מהבנק כדי לעמוד בפני מתקפה זו. על מנת להשאיר את הכתר בתוך הטווח המוסכם על הבנק להשקיע ברכישה מאסיבית של יורו, וההימור עשוי להיות שמחיר זה יהיה יקר מדי.

התערבות בלתי צפויה בשוק המט"ח – כלי למניעת ספקולציה

עם זאת, בבנק הדני טוענים כי יאבקו בספקולציה, ולא יוותרו על ההצמדה. "תתרחקו" אמר רוד "נגרום לכתר הדני להיות יעד השקעה בלתי אטרקטיבי".

הבנק הכריז כי יפתח במדיניות רכישת מט"ח באופן לא צפוי, ובלתי ניתן לחיזוי. משמעות הדבר הוא שבנק המרכזי ירכוש כמויות גדולות של יורו, ללא הודעה מראש וללא תבנית הניתנת לחיזוי. ובעקבות כל רכישה יחלש הכתר מול היורו. ההיגיון מאחורי מדיניות זו היא שחוסר וודאות לגבי שוק ההון תרתיע משקיעים המעוניינים ברווח לטווח קצר מהשקעה בשוק. זאת מכיוון שהמשקיע מסתכן בירידה בערך הכתר דווקא בזמן שהשקיע הון ברכישה, ואין לו אפשרות לחזות האם מצב זה יתרחש או לא.

עצם הצהרת מדיניות התערבות בלתי צפויה עשויה להיות צעד משמעותי בהרתעת הספקולנטים. על הבנק המרכזי לבצע יחסית מעט רכישות בפועל, כדי לייצר חוסר וודאות בקרב המשקיעים, היות ואין דרך לדעת בוודאות מתי תתקיים רכישה בפועל.

מה בנק ישראל יכול ללמוד מזה?

אמנם בישראל לא התקיימה מתקפה ספקולטיבית בעלת מטרות פוליטיות, אך התרחש זינוק בערך השקל בשבועות האחרונים, בעקבות השקעות זרות. כזכור, בתגובה לכך ביצע בנק ישראל רכישה מאסיבית של מט"ח – מהלך שהוכיח עצמו כאפקטיבי לטווח הקצר. השקל אכן נחלש לאחר הרכישה, אך ממשיך את מגמת הייסוף מאז.

במידה ובנק ישראל יכריז על מדיניות הדומה לזו של הדני, עשויה לקטון מידת ההשקעה הספקולטיבית בשקל, דבר שיטיב עם המגזר התעשייתי, העובדים, והמשק הישראלי בכלל. כדי למנוע מסיטואציות כאלו לקרות בעתיד, על בנק ישראל להצהיר כי, בדומה לדנמרק, הוא יתערב באופן לא צפוי בשוק המט"ח להורדת ערכו של השקל במקרה הצורך.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!