דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אביגדור ליברמן

שירות משותף / ליברמן ללוינשטיין: התפטר או שאפסיק את פעילות המוסדות שבראשם אתה עומד

בעקבות דבריו הפוגעניים על נשים המשרתות בצה"ל הציב ליברמן לראש ישיבת ההסדר והמכינה הקדם צבאית "בני דוד- עלי" אולטימטום ברור | בנט בתגובה לליברמן: "אל תעשה פוליטיקה על הגב של לוחמי צה"ל. מכינת עלי לא תיסגר"

השר אביגדור ליברמן ויגאל לוינשטיין (מריים אלטסר/ פלאש 90, צילום מסך).
השר אביגדור ליברמן ויגאל לוינשטיין (מריים אלטסר/ פלאש 90, צילום מסך).
מיכל רוטנברג
מיכל רוטנברג
כתבת צבא וחברה
צרו קשר עם המערכת:

שר הביטחון אביגדור ליברמן שיגר אתמול (רביעי) מכתב ליגאל לוינשטיין, ראש ישיבת ההסדר והמכינה הקדם צבאית "בני דוד- עלי" ודרש ממנו להתפטר מתפקידו בעקבות התבטאויותיו כנגד גיוס נשים לצה"ל בשבוע שעבר. ליברמן הוסיף כי אם לא יעשה כן תיפסק ההכרה של משרד הביטחון בגופים אלו. שר החינוך, נפתלי בנט, ושר החקלאות, אורי אריאל, תקפו את ליברמן על החלטתו וקראו לו לחזור בו.

מכתבו של שר הביטחון הגיע על רקע דברים שאמר לוינשטיין בשבוע שעבר, עת הרצה לתלמידי ישיבות בנושא גיוס ושירות נשים בצה"ל. "שיגעו לנו את הילדות, מגייסים לנו אותן לצבא" אמר, "הן נכנסות יהודיות, הן לא יהיו יהודיות בקצה. לא במובן הגנטי, כל מערכת הערכים שלהן תשתבש, סדרי עדיפויות: בית, קריירה – ישגעו את כולן, אסור להסכים לזה."

שר הביטחון אביגדור ליברמן נואם בכנסת (צילום ארכיון: יונתן זינדל / פלאש 90).
שר הביטחון אביגדור ליברמן נואם בכנסת (צילום ארכיון: יונתן זינדל / פלאש 90).

בהמשך המכתב התייחס ליברמן לעובדה כי אמירותיו של לוינשטיין בשבוע שעבר כנגד נשים הן לא האמירות הפוגעניות הראשונות שאמר כלפי קבוצות שונות המשרתות בצה"ל: "התאכזבתי מאוד הן מהסגנון הבוטה והמזלזל של מי שנחשב לרב מכובד ומוערך והן בשל העובדה שדברים דומים נאמרו על ידך בעבר מספר פעמים גם לגבי קבוצות אחרות מקרב המשרתים בצה"ל ואפילו חזרת בך בטענה שדבריך הוצאו מהקשרם. לעניות דעתי, הדבר מעיד מחד על רצון מכוון להתגרות ולהתסיס ומאידך על אובדן שיקול דעת – אינני יודע מה הגרוע יותר מבין השניים".

עוד התייחס ליברמן למשמעות תפקידו של לוינשטיין בתור מחנכם של הדורות הבאים העתידים להיות לוחמי ומפקדי צה"ל: "מכינת עלי היא גוף מפואר ולבוגריה יש זכויות רבות בצה"ל ובהגנה על מדינת ישראל. דווקא בשל כך הדברים שאמרת והערכים שאתה מייצג כעת אינם יכולים להוות בסיס לחינוכם של תלמידי הישיבה והמכינה הזו."

כאמור, מי שאחראי על ההכרה במכינות ומממן חלק נכבד מפעילותן הוא משרד החינוך בשיתוף משרד הביטחון ולכן אי הכרתו של משרד הביטחון בגופים אלו תפגע באפשרויות הסטטוטוריות המתבטאות בעיקר בתקצוב.

תגובתו של שר החינוך נפטלי בנט לא איחרה להגיע ובעמוד הפייסבוק תקף את ליברמן וכתב "אל תעשה פוליטיקה על הגב של לוחמי צה"ל. מכינת עלי לא תיסגר." הוא הוסיף: "ליברמן איים לסגור את המכינה מסיבות פוליטיות, הדבר האחרון שמעניין אותו זה חיילות צה"ל".

יו"ר הבית הלאומי, נפתלי בנט (צילום: מרים אלסטר פלאש90)
יו"ר הבית הלאומי, נפתלי בנט (צילום: מרים אלסטר פלאש90)

כאמור, גם שר החקלאות, אורי אריאל, תקף את ההחלטה במכתב ששלח לליברמן. "תפקידך הוא שר ביטחון ולא קומיסר ביטחון", כתב אריאל, "לוינשטיין הביע את עמדתו כאזרח פרטי שאמנם מנהל מכינה ישיבתית הנמצאת בשיתוף פעולה עם צה"ל ומשרד הביטחון, אך הדחתו היא בגדר חציית קו אדום מוסרי ודמוקרטי".

עוד כתב אריאל "למותר לציין כי עמדתי העקרונית היא שיש לנהוג בכבוד ובנועם עם כל אדם, תהא זהותו האישית אשר תהא, אך יחד עם זאת לא אסכים להטלת איומים מצד גורמים שלטוניים על אזרחים או מכינות קדם צבאיות, רק בשל הבעת עמדות, גם אם הובעו בחריפות. אני פונה אליך שתחזור בך לאלתר מהחלטה זו ולא תיתן יד לפגיעה במכינות הקדם צבאיות בכלל ולאם כל המכינות בעלי בפרט".

רבים במערכת הפוליטית הגיבו אף הם להחלטת השר. ח"כ רחל עזריה (כולנו) הביעה תמיכה בדרישתו של ליברמן ומסרה כי "טוב עשה שר הביטחון ליברמן בהתניית מימון המכינה והישיבה בעלי בכך שהרב יגאל לוינשטיין יתפטר מתפקידו." היא הוסיפה כי "אחוזי גיוס הנשים בכלל ונשים דתיות בפרט קפצו משמעותית בשנים האחרונות, נשים דתיות רוצות לתרום למאמץ ההגנה על העם והארץ. צה"ל קבע שיש צורך בגיוס מאסיבי של נשים ודבריו של הרב לוינשטיין מנוגדים למאמצי וערכי הצבא ובסופו של דבר פוגעים בביטחון ישראל ולכן לא נכון שהמדינה תממן רב שמחנך צעירים רבים נגד מדיניות צה"ל. המהלך של שר הביטחון רק יחזק את צה"ל כצבא העם."

רחל עזריה. צילום: הדס פרוש.
רחל עזריה. צילום: הדס פרוש.

גם שר הביטחון לשעבר, עמיר פרץ שיבח את האולטימטום שהציב ליברמן ללוינשטיין ואמר על האחרון כי ״לאחר שנחשפו התבטאויות דומות בחומרתן בעבר כנגד להט״בים וכנגד שירות נשים בצה״ל, ברור שזו לא מעידת לשון, אלא שזו דרכו״.

פרץ הוסיף כי ״שירות נשים בצה״ל הוא קודם כל נדבך חיוני בביטחון המדינה, מהקצינה בשטח או במפקדה. שירות נשים בצה״ל הוא גם ביטוי לעולם הערכים שלנו, בניגוד מוחלט לדברי ההבל והבלע של הרב לוינשטיין״.

ח"כ בצלאל סמוטריץ' האשים את ליברמן בכך שמניעיו לכתיבת המכתב הם פוליטיים ולעומת זאת, לא גינה את דבריו של לוינשטיין: "במדינה דמוקרטית שבה חופש ביטוי הוא ערך עליון, מותר לרב במכינה להביע גם דעות שלא מוצאות חן בעיני שר הביטחון מבלי שהוא יאויים בסגירת המוסד שלו. האיום של שר הביטחון הוא ספין פופוליסטי וחסר כל היתכנות משפטית. אני מציע לשר הביטחון לעסוק בביטחון ולמנוע פיגועי טרור כדוגמת פיגוע הדריסה שהתרחש היום בגוש עציון במקום לעסוק בספינים ששווים לא יותר מכותרת בעיתון."

מהמכינה הקדם צבאית 'בני דוד' נמסר: "מתוך אמונה בתפקידנו כמורים ומחנכים לא נשתף פעולה עם אף פגיעה בחופש הביטוי והדעה של רבני, תלמידי ובוגרי בני דוד."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!