
במהלך טיול משפחתי בתל עזקה שליד בית שמש, מצאה זיו ניצן בת ה-3.5 ממושב רמות מאיר, קמיע חרפושית עתיק בן כ-3,800 שנה. "הלכנו בשביל, ואז זיו התכופפה, ומכל האבנים שהיו לידה, היא הרימה דווקא את האבן הזו", אמרה אחותה עומר. "קראתי להורים שלי לבוא לראות את האבן היפה, והסתבר לנו שגילינו ממצא ארכיאולוגי. מיד דיווחנו על כך לרשות העתיקות".
ד"ר דפנה בן תור, מומחית לקמעות וחותמות קדומים, קבעה שהחותם שנמצא הוא חרפושית כנענית מתקופת הברונזה התיכונה, לפני כ-3,800 שנה, "חרפושית שימשו בתקופה זו כחותמות וכקמיעות, והם נמצאו בקברים, במבנים ציבוריים ובבתים פרטיים. לעיתים, מופיעים עליהם סמלים ומסרים, המשקפים אמונות דתיות או מעמד".
לדברי ד"ר בן תור, חותמות החרפושית הם חפץ קטנטן ומעוטר, שמקורו במצרים העתיקה ועוצב בצורת חיפושית זבל. "חיפושית זו, שנחשבה לקדושה בעיני המצרים הקדמונים, היוותה סמל לחיים חדשים, בגלל כדור הזבל שיצרה והטילה בו את ביציה, וממנו בקעו חיים חדשים. השם במצרית, נגזר מהפועל 'להיווצר', או 'להיברא'. זאת, משום שהמצרים ראו בחרפושית סמל להתגלמות האל הבורא".
מנהל החפירה הארכיאולוגית בתל, פרופ' עודד ליפשיץ, פגש את האחיות ואמר: "אנחנו חופרים כאן כבר כמעט 15 שנה, ומהחפירות עולה שבתקופת הברונזה התיכונה והברונזה המאוחרת, פעלה בתל עזקה אחת הערים החשובות ביותר בשפלה. החרפושית שמצאה זיו מצטרפת לרשימה ארוכה של ממצאים מצריים וכנעניים שהתגלו כאן, אשר מעידים על הקשרים ההדוקים וההשפעות התרבותיות בין כנען למצרים".
מנהל רשות העתיקות, אלי אסקוזידו: "זיו ראויה לשבח על שמסרה את הממצא לאוצרות המדינה. בזכותה, כולם יוכלו לראות אותו וליהנות ממנו. לכבוד חג הפסח, נציג את החותם בתערוכה מיוחדת שהקימה רשות העתיקות בקריה הלאומית לארכיאולוגיה בירושלים, לצד ממצאים נוספים מימי מצריים וכנען".


