דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סוריה

התחממות? / החזית הצפונית: תקיפה ישראלית בסוריה, ושימוש ראשון ומוצלח בטיל החץ

המטוסים הישראלים תקפו ככל הנראה מערכות נשק מתקדמות שייועדו לחיזבאללה | הסורים טוענים כי הפילו מטוס קרב ישראל ופגעו באחר | בצה"ל מדגישים כי לא היתה סכנה למטוסינו | ד"ר אלי כרמון מודאג מהתעוזה של אסד: "יכול להיות שזה ניסיון שלו להראות לישראל ולאופוזוציה הפנימית שהוא שולט"

שדה מוקשים סמוך לגבול עם סוריה, רמת הגולן (צילום: דורון הורוביץ  פלאש90)
שדה מוקשים סמוך לגבול עם סוריה, רמת הגולן (צילום: דורון הורוביץ פלאש90)
מיכל רוטנברג
מיכל רוטנברג
כתבת צבא וחברה
צרו קשר עם המערכת:

בלילה שבין חמישי לשישי, תקף חיל האוויר הישראלי מטרות בסוריה – ככל הנראה מערכות נשק מתקדמות שיועדו לחיזבאללה. 'אסטרטגיית הקווים האדומים' של ישראל, מנחה את צה"ל למנוע בכל תוקף מעבר של התחמשות בין סוריה לחיזבאללה, וכך קרה ככל הנראה אמש. הסורים מצידם, טועים כי הפילו מטוס קרב ישראלי, ופגעו באחר.

לאחר התקיפה, כשמטוסי חיל האוויר כבר היו בדרכם בחזרה לבסיסם, נורו טילי נ"מ סורים לעבר המטוסים, ככל הנראה טילי SA-5, טיל קרקע אוויר מתוצרת רוסיה שנורו בעבר על כלי טיס ישראלי, לכיוון מטוסי הקרב. על פי דיווח באתר החדשות Ynet, מבדיקות ראשוניות בצה"ל, בשום שלב מטוסי הקרב לא היו בסכנה והמרחק בין טילי הנ"מ למטוסים היה רב.

כשזיהו בצה"ל את הירי לעבר המטוסים, החליטו לשגר טילי חץ מסוג חץ 2. מדובר בפעם הראשונה שישראל מאשרת שימוש מבצעי של מערכת ה"חץ".

ניסוי מוצלח בחץ 3 דצמבר 2015. צילום: משרד הביטחון
ניסוי מוצלח בחץ 3 דצמבר 2015. צילום: משרד הביטחון

בשל היירוט המוצלח, נפלו חלקי הטילים ככל הנראה באזור בקעת הירדן, ולכן הופעלה אזעקה ביישובים ארגמן, בקעות, חמדת, חמרה, מחולה, מכורה, משכיות, רועי, רותם, שדמות מחולה, גתית, יפית ומשואה. שעה קלה לאחר האזעקה קיבלו תושבי הבקעה הודעת הרגעה על חזרה לשגרה.

אסד מעביר מסר

"זאת לא הפעם הראשונה שדווח על כך שישראל התקיפה משלוחי נשק", מסביר ד"ר אלי כרמון חוקר בכיר במכון למדיניות נגד טרור במרכז הבין תחומי הרצליה, "אבל הפעם זה שונה כי הפעם צבא סוריה ירה טיל נ"מ כתגובה. וזאת הפעם הראשונה שהשתמשנו בטיל חץ".

בספטמבר שיגר צבא סוריה שני טילי קרקע-אוויר אל מטוסי חיל האוויר, ודובר צה"ל מיהר להגיב ולהגיד כי "מטוסי חיל האוויר היו רחוקים ממקור הירי, שלא היווה איום על כוחותינו", ירי לעבר מטוסי ישראל הם מעשה חריג.

"אסד מרגיש היום הרבה יותר חזק מלפני חצי שנה, בסיוע האיראנים והרוסים כבש את חלב, ובלילות האחרונים הבין שהוא רוצה להשתלט על כל סוריה. יכול להיות שזה ניסיון שלו להראות לישראל ולאופוזוציה הפנימית שהוא שולט. וזה חלק מההצלחה שלו ומסר לרוסים", מסביר כרמון.

בנוגע לשימוש של ישראל בטיל החץ, מסביר כרמון כי לא בטוח שהשימוש היה נחוץ, "למטוסים הישראלים יש יכולת להתחמק. יכול להיות שישראל רצתה לנסות מבצעית את טיל החץ, לראות איך זה פועל. יכול להיות שבאמת איים על המטוס אבל הייתה החלטה לנסות את הטיל, כי גם ישראל מעבירה מסר: הנה אנחנו יכולים יש לנו יכולות. יש לנו יכולות מבצעיות וטכנולוגיות."

ראש מועצת בקעת הירדן, דוד אלחייני, אמר הלילה: "לפני כשעה שמענו בכל בקעת הירדן הדי פיצוצים. היו שניים כאלה. לאחר בדיקות ארוכות בקרב התושבים הבנו שאין נפגעים וכרגע אנחנו לא מכירים נפילות או פגיעות בשטח המועצה. הרגענו את התושבים והכרזנו על חזרה לשגרה. כרגע הצבא ממשך בסריקות כדי להבין מה שאירע. במוקד ממשיכים לבדוק, אך מבחינת התושבים ישנה חזרה לשגרה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!