דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
29.0°תל אביב
  • 26.3°ירושלים
  • 29.0°תל אביב
  • 25.2°חיפה
  • 26.0°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 26.8°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 20.4°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
גזענות

להב"ה בחקירה / בדרכו של כהנא: בקרוב יוחלט האם יוגש כתב אישום כנגד ארגון להב"ה

הארגון הקיצוני מצהיר על עצמו כפועל למיגור ההתבוללות, אך על פי עדויות, פעילותו המרכזית היא הסתה והטלת אימה ברחובות מרכזי הערים על אזרחי ישראל | החקירה סביב הארגון הסתעפה, אך אתמול (ה') הכריזה נציגת משרד המשפטים כי בקרוב תתקבל החלטה

בנצי גופשטיין (במרכז) ופעילי ארגון להב"ה ההפגנה נגד מצעד הגאווה בירושלים,
 מרץ 2017. (צילום: מרים אלסטר / פלאש90).
בנצי גופשטיין (במרכז) ופעילי ארגון להב"ה ההפגנה נגד מצעד הגאווה בירושלים, מרץ 2017. (צילום: מרים אלסטר / פלאש90).
שי ניר

בקרוב תתגבש החלטה האם להגיש כתב אישום נגד ארגון להב"ה ובנצי גופשטיין העומד בראשו, כך דווח אתמול (חמישי) בדיון מעקב בנושא טיפול רשויות החוק והאכיפה בפשעי שנאה, בוועדה לביקורת המדינה בראשות ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד). עו"ד אילנה ענבר, נציגת משרד המשפטים הודיעה כי "החקירה המשטרתית הסתעפה לתתי חקירות, ובימים אלה אנחנו בישורת האחרונה. מקווה שתתקבל החלטה בקרוב".

מטרותיו המוצהרות של ארגון להב"ה (למניעת התבוללות בארץ הקודש) הן מניעת קשרים רומנטיים בין יהודיות ומוסלמים ולשם כך, עפ"י העדויות, נוקט הארגון באמצעים של הפחדות, הטרדות ואיומים. פעילי הארגון, ובניהם גופשטיין, נעצרו במספר הזדמנויות אך רק במקרים מעטים התפתחו המעצרים לכדי הגשת כתבי אישום.

הפגנה נגד ארגון להב"ה בירושלים (צילום: דבר ראשון).
הפגנה נגד ארגון להב"ה בירושלים (צילום: דבר ראשון).

"זה ארגון פשע שמתחזה לארגון שמנסה למנוע התבוללות," אמרה ל'דבר ראשון', נועה סתת, מנהלת המרכז הרפורמי לדת ומדינה. "להב"ב מנצל בני נוער מנותקים על מנת ליצור אווירה של פחד ולהרחיק ערבים ממרכז העיר בירושלים ומפעיל באופן קבוע אלימות פיזית נגד ערבים"

הישראלים הוותיקים זוכרים בוודאי כי היו כבר תקדימים להוצאת ארגונים יהודים אל מחוץ לחוק באשמת גזענות. בשנת 1994, לאחר הטבח במערת המכפלה בו נרצחו 29 מתפללים פלסטינים, בידי פעיל כ"ך ברוך גולדשטיין הוכרזו תנועות 'כך', בראשות ברוך מרזל ו'כהנא חי' בראשות בנימין זאב כהנא, כארגוני טרור. 6 שנים לפני כן, נאסר על רשימתו של מאיר כהנא להתמודד בבחירות לכנסת, בשל היותה מסיתה לגזענות, ביחד עם מפלגת 'הרשימה המתקדמת לשלום'.

ארגון מסוכן לחברה הישראלית

כיום נמצא הארגון תחת חקירת משטרה, ויש לקוות שהחקירה תביא לצמצום פעילותו ואולי אף להגדרתו כהתארגנות בלתי חוקית. שר הביטחון לשעבר משה (בוגי) יעלון קידם לפני שנתיים מהלך להכריז על הארגון התארגנות בלתי חוקית ואמר על חברי הארגון, "חברי ארגון להב"ה מכונים בטעות 'ימין קיצוני'. הם לא מייצגים בעיניי שום ימין, לפחות לא הימין שאני מכיר. הם פשוט מייצגים תופעה חשוכה ומסוכנת שאין לה קשר לימין השפוי, שומר החוק והליברלי." עוד אמר יעלון, "מי שמפיץ שנאה בדרכים כאלו ואחרות כלפי המיעוט הערבי בפרט, וכלפי כל מי ששונה בכלל – הוא מסוכן לחברה הישראלית רבת הגוונים, ואינו מייצג את הערכים היהודיים עליהם גדלנו ולאורם חובתנו להוביל את מדינת ישראל".

גלעד בהט, ראש מדור חקירות המטה הארצי במשטרת ישראל, הוסיף: "כשמגיע לידיעת המשטרה דיווח על עבירה או חשד לעבירה שקשורה לנושאים האלה, אנחנו פותחים בחקירה. חקירה בנושאים הללו דורשת אישור של פרקליטות המדינה. בשנת 2016- נפתחו כ-600 תיקים בעבירות האלה, כש-220 תיקים הועברו בשנת 2016  לפרקליטות".

"מגיעים אלינו הרבה תיקים מהמשטרה", הסבירה עו"ד ענבר, "חלקם נסגרים וחלקם חוזרים להמשך טיפול של המשטרה. חשוב להבין שלא כל אמירה שהיא לא ראויה, אלימה ובוטה – עולה כדי עבירה פלילית. גם אמירה מקוממת לא תמיד עולה כדי עבירה".

בשנת 2015 נפתחו שישה תיקים בגין הסתה לגזענות ו-ארבעה תיקים נפתחו בשנת 2016, 25 תיקים נפתחו בשנת 2015 בגין הסתה לאלימות, ו-42 תיקים בשנת 2016, כך עלה מהנתונים שהוצגו בוועדה.

הדיון עסק גם ברבני הערים הנושאים משרות ציבוריות. לדברי עו"ד טל רביב מ'המרכז הרפורמי לדת ולמדינה', המרכז העביר לפרקליטות המדינה עשרות תלונות כנגד התבטאויות של רבני ערים ולא קיבל מענה ענייני. "מתוך 12 פניות על 15 רבנים שונים נושאי משרות ציבוריות, הוחלט לגבי חמש שלא לפתוח בחקירה. לגבי שישה נוספים טרם התקבלה החלטה מחודש נובמבר 2016. ישנם רבנים שאומרים אמירות קשות כנגד בית המשפט העליון ונגד הצבא, ועדיין ממשיכים לשרת במשרה ציבורית".

עו"ד איגי פז, ממחלקת יעוץ וחקיקה במשרד המשפטים הסביר כי, "החוק לא נותן לנו כלים מספיק אפקטיביים כדי להעמיד לדין את רבני הערים. יש מקרים של עבירות משמעתיות מובהקות, אך אין לנו כלים משפטיים מספקים". הוא הוסיף כי במשרד המשפטים מתכנסת ועדה בימים אלה, המגבשת מסקנות לתיקון הלקונה.

למשרד המשפטים בקשות לפתוח נגד רב העיר צפת, שמואל אליהו, בחקירות פליליות והליכי דין משמעתיים בגין מספר התבטאויות ביניהן קריאה להרוג מחבלים מנוטרלים או כשהתייחס לכל הערבים כאל גנבים ועודד לגניבה מהם, אליהו קרא לגרש ערבים מישראל ולא למכור להם דירות. גם נגד הרבנים צפניה דרורי, רב העיר קריית שמונה, יעקב אריאל, רב העיר ר"ג, ויהודה דוד וולפא, רב העיר ראשון לציון, הוגשו תלונות במהלך השנה שעברה, שטרם התקבלה כל תגובה עליהם על התבטאויות חריפות וקשות נגד קהילת הלהט"ב.

יו"ר הוועדה, ח"כ אלהרר, סיכמה את הדיון ואמרה: "אנחנו כולנו צריכים להתנגד להסתה מכל צד שהוא. ההסתה היא מעשה חמור, והחומרה היא ההנעה לפעולה והאווירה הציבורית שמתקיימת. יש מי שדמו מותר וזוהי ההסתה. בתופעת ההסתה צריכים להילחם כל האורגנים של הממשלה וגם אנחנו האזרחים"

בתחילת חודש דצמבר נמסר מפרקליטות המדינה כי היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט החליט להעמיד לדין בכפוף לשימוע את יוסף אליצור, מישיבת עוד יוסף חי בגין עבירות הסתה לאלימות. על פי הראיות, כתב אליצור שני מאמרים באתר האינטרנט "הקול היהודי" במאי 2013 בהם, על פי החשד, הסית לפעולות אלימות נגד ערבים.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!