דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
23.7°תל אביב
  • 25.3°ירושלים
  • 23.7°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 23.9°באר שבע
  • 27.9°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 17.8°צפת
  • 22.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אגד

משבר באגד / ההסתדרות: שביתה כללית באגד ביום שלישי

זאת על רקע סחבת במו"מ בין הנהלת החברה לממשלה על חידוש הסובסידיות | לטענת העובדים הסחבת עלולה להביא את החברה לפשיטת רגל | ניסנקורן: "עשינו הכל להימנע מצעדים דרמטיים, המדינה מפקירה את האינטרס הציבורי"

שביתה באגד (צילום ארכיון: הדס פרוש \ פלאש90)
שביתה באגד (צילום ארכיון: הדס פרוש \ פלאש90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

במחאה על סחבת במשא ומתן בין חברת אגד לממשלה, הודיעה ההסתדרות כי בכוונתה להשבית את שירותי אגד ביום שלישי הקרוב בכל רחבי הארץ. בהנהלה מצרים על השביתה, אך מגבים את טענות העובדים לסחבת. לטענת העובדים, המשך פעולתה של אגד, ללא סובסידיה לה זכאים כלל מפעילי התחבורה הציבורית בישראל, תוליך אותה לפשיטת רגל ודאית, גם אם באטיות. טענה זו מגובה גם על ידי ההנהלה. חברת אגד מפעילה כמעט 40% מקווי התחבורה הציבורית בישראל, והשבתתה צפויה לגרום לשיבושים רבים בכל רחבי הארץ.

סכסוך העבודה באגד הוכרז כבר באוקטובר של שנה שעברה, על רקע הימשכות המשא ומתן על הסוביסדות. מאז הפגינו העובדים מול משרד האוצר, ואף השביתו את תנועת האוטובוסים בירושלים למספר שעות. לטענת העובדים, חרף הבטחות חוזרות ונישנו מצד האוצר, ממשיכים משרדי האוצר והתחברה בסחבת במשא ומתן מול הנהלת אגד בנושא הסובסידיה, תוך יצירת מבוי סתום, דבר המונע חתימת הסכם קיבוצי בחברה.

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן אמר כי "תקופה ארוכה שההסתדרות ונהגי אגד עשו את הכול על מנת להימנע מצעדים דרמטיים אך המדינה ניצלה את הזמן הזה על מנת לדחות את הבלתי נמנע. בשעה שכל ענף ההיסעים בישראל ניצב על פי התהום, המדינה ממשיכה להפקיר את האינטרס הציבורי ולצפצף לא רק על אלפי נהגי אגד אלא על ציבור של מיליון וחצי נוסעים. המשבר החמור, כמו גם האמצעים להביא אותו לפתרון, נמצאים בידי שר התחבורה ושר האוצר וכולי תקווה שהם יירתמו לנושא על מנת לתקן את העוול שנוצר".

כלל מפעילי התחבורה הציבורית בישראל זוכים לסבסוד מהמדינה, אשר נקבע כיום בעיקר לפי פרמטר אחד – קילומטר נסועה. ההסכם הקודם של אגד הסתיים, והמשא ומתן לחידושו נמשך כבר שנה וחצי. בינתיים, המדינה לא האריכה את תוקף ההסכם בזמן המשא ומתן, אלא שילמה סכומי כסף באורח שרירותי, סכומים שלטענת אגד אינם מספיקים למימון הפעילות השוטפת, בייחוד לאחר צו הרחבה שנקבע במדינה והעלה את שכר הנהגים השכירים למינימום של 39 ש"ח לשעה. מדובר בצעד מתבקש, הן בשל השכר הנמוך שהונהג לפני כן והן בשל המחסור הגדול בנהגים בענף, אך מתיחת המשא ומתן משרתת את המדינה, שכן אגד לא יכולה לפעול לנצח בתנאים כלכליים נחותים מהותית משאר החברות במשק. יש לזכור כי אגד אינה שולטת בהכנסות שלה, כאשר בהסדר הנוכחי הגביה שנעשית בתחבורה הציבורית באמצעות מכשירי הרב-קו והמזומן מועברת לאוצר המדינה, אשר מצידו מעביר כספים למפעילים על פי הסכמי הסבסוד.

הפגנת עובדי אגד בירושלים, נובמבר 2016 (צילום באדיבות דוברות ההסתדרות).
הפגנת עובדי אגד בירושלים, נובמבר 2016 (צילום באדיבות דוברות ההסתדרות).

לסכסוך הנוכחי יש רקע היסטורי. ההסכם הקודם נחתם על מנת לשנות את פני התחבורה הציבורית בישראל שנשלטה ע"י שני קואופרטיבים מפעילים – אגד ודן, ולחלק את השוק למקטעים. מהלך זה כונה 'הפרטה'. המונח נכון מבחינה מהותית, גם אם מבחינה משפטית כלל המפעילים היו מאז ומעולם פרטיים, שכן ביחד אתו תכנון התחבורה הציבורית הולאם והוצא מאגד, כמו גם רוב נתח הקווים שאותם הפעילה. המטרה האמתית ברפורמה שהחלה לפני כ-20 שנים הייתה להוזיל את התחבורה הציבורית במעט, ובעיקר – להקטין את כוחה הארגוני של אגד.

מבחינה כלכלית, אין תחרות בתחום הפעלת שירותי תחבורה ציבורית של אוטובוסים שכן המכרזים בעצם פירקו שוק של 2 מונופולים לשוק של הרבה מונופולים קטנים. בתחילה המחירים אכן הוזלו, אך לאחר מכן המדינה נאלצה להגביר את הסבסוד שכן חלק מההצעות שהגישו המפעילים הפרטיים לא היו ראליות, וכללו תכנון תשלום שכר נמוך לנהגים, גורם משמעותי למחסור בנהגים בענף. כל אותן השנים באגד המשיכו להשקיע רבות ברמת השירות – תחזוקה משופרת באופן יחסי של האוטובוסים והכשרת נהגים ממושכת ומעמיקה יותר מכל חברה אחרת בשוק. המטרה של חלוקת השוק הצליחה, וכוחה של אגד אכן קטן לקצת פחות מ40% מקווי האוטובוס בתחבורה הציבורית. למרות ההצלחה, שביתה של נהגי אגד – הכוונה לנהגים השכירים, לעומת הנהגים שהם חברים בקואופרטיב – היא עדיין מהלך דרמטי, שיכול ליצור שיבושי תנועה קשים במשק.

בתגובה להודעת ההסתדרות אמר דובר אגד, רון רטנר: "אנו מצרים על כוונת ההסתדרות להשבית את שרותי אגד ואולם, אגד מקיים הידברות עקרה עם משרדי התחבורה והאוצר מזה למעלה משנה וחצי.  גרירת הרגליים נמשכת גם לאחר שאגד הניח על שולחנם של המשרדים תכנית עסקית היסטורית, מפורטת ומהפכנית. לצערנו, עד היום לא נרשמה התקדמות במו"מ".

הנהלת אגד הודיעה כי תפעל לגייס נהגים מקרב חבריה על מנת למלא את מצבת הנהגים עד כמה שרק ניתן ותעשה את שביכולתה למזער את נזקי השביתה. ההנהלה נמצאת בעצם בין הפטיש לסדן, שכן בהשבתה האחרונה של העובדים באזור ירושלים, המדינה החליטה לקנוס את ההנהלה בקנס חריג בגודלו.

הקושי להגיע להסכמות במרובע הגורמים של עובדי אגד, חברי אגד, הנהלה נבחרת וממשלת ישראל הוא בעיה חמורה. לטענת העובדים, אותה מאשרת גם ההנהלה, ללא מענה לטענות ההנהלה והעובדים, אגד תפשוט רגל. למרות שמבחינה משפטית אגד היא אגודה שיתופית פרטית, השייכת לחבריה (אגד היא קואופרטיב שבו ישנם כ-2,000 חברים פעילים ועוד כ-4,000 נהגים שכירים), בפועל היא אחראית על שירות ציבורי חיוני, שמטעמי נוחות המדינה מתעלמת מהתועלת והחשיבות הציבורית שבו, תוך שהיא מכתיבה את רוב הדרישות ממנו והתנאים לפעולתו באופן מפורט ביותר.

במידה ולא תושג פריצת דרך במשא ומתן, צפויים כאמור העובדים לשבות החל מיום שלישי הקרוב בשעות הבוקר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!