
כ-1.4 מיליון מטיילים ומטיילות ביקרו בשמורות הטבע והגנים הלאומיים במהלך חג הפסח, כך נמסר מרשות שמורות הטבע והגנים. זוהי עליה של 64% ביחס למספר המטיילים בחג אשתקד, והנתונים דומים לאלו של שנת 2022, טרם מלחמת 'חרבות ברזל'. כ-130 אלף איש פקדו את שמורות הטבע והגנים הלאומיים רק במהלך השבת.
כבכל שנה, במהלך החג ערכה רשות הטבע והגנים סקר שביעות מבקרים, ממנו עלה בבירור כי הציבור הישראלי ממשיך לייחס חשיבות גדולה ליציאה לטבע. בסקר שנערך בקרב כ-4,000 משיבים, ציינו למעלה מחצי מהמבקרים (51%) כי חשוב להם לטייל בישראל דווקא בתקופה זו. 80% יצאו לטבע כדי ליהנות מ"זמן משפחתי", וכ-30% ציינו שהגיעו לשם "רווחה נפשית". 88% מהמבקרים השמורות הטבע ובגנים הלאומיים היו מרוצים מהשירות שקיבלו האתרים, ו-90% הביעו שביעות רצון מנראות האתר.
הגנים שזכו למספר המבקרים בגדול ביותר הם: הגן הלאומי חוף פלמחים (כ-36 אלף מבקרים), הגן הלאומי ירקון – מתחם תל אפק (כ-31 אלף מבקרים), הגן הלאומי אשקלון (כ-25 אלף מבקרים), הגן הלאומי קיסריה (כ-23 אלף מבקרים), שמורת הטבע עין גדי (כ-21 אלף מבקרים), שמורת הטבע עין בוקק (כ-19 אלף מבקרים), שמורת הטבע נחל חרמון-בניאס (כ-18 אלף מבקרים), הגן הלאומי הבשור פארק אשכול (כ-14 אלף מבקרים), הגן הלאומי מצדה (כ-15 אלף מבקרים), הגן הלאומי גן השלושה (כ-16 אלף מבקרים) ושמורת הטבע עין אפק (כ-13 אלף מבקרים).
עוד ציינו ברשות שמורות הטבע והגנים את "האתרים שהישראלים גילו מחדש״ – בהשוואה לשנים קודמות: כך למשל לגן הלאומי תל חצור הגיעו כ-86% יותר מבקרים מבשנה שעברה. בשמורת הטבע נחל תנינים חלה עלייה של כ-79% במספר במבקרים ובגן הלאומי כוכב הירדן עלה מספר המבקרים בכ-76%.
במהלך החג עברו ב-66 תחנות המידע בשטחים הפתוחים של רשות הטבע והגנים כ-150,000 מטיילים, התחנות בהן ביקרו הכי הרבה אנשים הן תחנת עין ירקעם בדרום, ותחנת עין חרדלית בצפון. תחנות פופולריות נוספות היו: שמורת הטבע נחל אוג, הגן הלאומי חוף השרון, הגן הלאומי מונפורט ושמורת הטבע המכתש הגדול – חולות צבעוניים.
כ-30 אלף מטיילים נהנו ממפגש עם אומנים במסגרת פרויקט "נושמים תרבות" – שיתוף פעולה של מפעל הפיס ורשות הטבע והגנים זו השנה העשירית, במסגרתו הופיעו מעל 70 אומנים בשישה אתרים מהצפון ועד הדרום במשך ארבעת ימי חול המועד.
לאורך ימות החג לנו כ-80 אלף מטיילים בחניוני הלילה ברחבי הארץ. כ-32 אלף מבקרים ישנו בחניוני הלילה של הרשות בתשלום, וכ-48 אלף בילו בחניוני הלילה בשטחים הפתוחים מתוכם כ-35 אלף באזור הדרום.
לאורך החג, פקחי רשות הטבע והגנים טיפלו ב-37 אירועי חילוץ של מטיילים שנפגעו במהלך טיול, בעיקר עקב התייבשות, מחסור במים ופגיעות גפיים כתוצאה מהחלקה או מנפילה. 8 מאירועי החילוץ התרחשו משום שהנפגעים התנהגו בניגוד להנחיות וירדו משבילים מסומנים ובזמן החשיכה. במספר אירועים, פעלו מסוקי המשטרה עם יחידת "להבה" של שירותי הכיבוי ההצלה ומסוקי צה"ל עם יחידה 669 בהתאם לסוג הפציעה, תנאי השטח, מורכבות החילוץ או חשש מהחמרת מצב רפואי.
בנוסף, במהלך החג טיפלו צוותי הרשות ב-5 אירועי שרפה, אחת מהן נגרמה עקב רשלנות מטיילים. בטיפול בכלל האירועים השתתפו לצד פקחי רשות הטבע והגנים: מתנדבי יחידות החילוץ, משטרת ישראל, צה"ל ומד"א.
מנכ"לית רשות הטבע והגנים, רעיה שורקי: "במהלך כל ימי החג סיירתי בשמורות ובגנים בכל חלקי הארץ פגשתי המוני מטיילים גאים, מחייכים, לוקחים חלק פעיל בהדרכות בסדנאות בהמחזות או פשוט יושבים על ספסל מול הנוף. דיווחנו בתקשורת כל יום על עומסים אלו היו העומסים הכי נהדרים שחווינו אחרי תקופה כל כך מאתגרת, בתקווה שבשנה הבאה תחזור התיירות הנכנסת ונזכה לארח אותם כבשנים קודמות באתרי הטבע והמורשת. אני רוצה להודות לכל עובדי רשות הטבע והגנים למדריכים ולמדריכות, למתנדבים ולמתנדבות שקלטו קהל ביום בערב, בחניוני הלילה שאפשרו לציבור ליהנות מהטבע ומהמסלולים הכי יפים ומתוחזקים בארצנו. שנגיע לחירות מלאה, עם חופשי בארצו עם השבת כל החטופים למשפחותיהם״.

