דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך

חינוך / כ-5,000 בני נוער וילדים בדואים מהנגב לא לומדים בגלל מחסור בכיתות

כך נחשף בוועדת החינוך בעקבות פנייתו של ח"כ טאלב אבו עראר שהתריע במכתב בפני יו"ר ועדת החינוך | ח"כ יעקב מרגי: "אנחנו גוזרים על הילדים פערים עצומים שיגררו אחריהם כל החיים"

الشباب البدوي في النقب. ليس للمصورين صلة بالقصة (الصورة: Hadas Perush / Flash 90).
الشباب البدوي في النقب. ليس للمصورين صلة بالقصة (الصورة: Hadas Perush / Flash 90).
דוד טברסקי

כ-5,000 ילדים ובני נוער בדואים נמצאים מחוץ למסגרת חינוכית בגלל מחסור חמור בכיתות לימוד. כך נחשף אתמול (שני) בוועדת החינוך בכנסת עקב התכנסות מיוחדת בעקבות פנייתו של ח"כ טאלב אבו עראר (הרשימה המושתפת) ששלח מכתב ליו"ר הוועדה ח"כ יעקב מרגי (ש"ס), על כך שהמצב מחמיר, למרות הבטחות חוזרות של משרד החינוך להתמודד עם המצב.

"לפי נתוני משרד החינוך יותר מ-5,200 תלמידים בגילאי 5-3 ללא מסגרות חינוכיות ביישובים הבלתי מוכרים לא רשומים בגן" ציין אבו עראר "ברוב הכפרים הבלתי מוכרים אין בתי ספר בכלל, וכ-85% מהתלמידים ביישובים הבלתי מוכרים שלומדים במסגרות חינוכיות מוסעים, דבר שגורם לנשירה ופגיעה בהישגים הלימודיים." לדבריו המצב הנוכחי הוא תוצר של הזנחת המדינה את התשתיות ורשויות הנגב במשך עשורים "זה נתון מאומת של נציג משרד החינוך אשר נובע ממחסור בגני ילדים בקרבת מגוריהם של ילדים בישובים לא מוכרים. זה ממש זלזול על ידי משרד החינוך ועל ידי כל המשרדים הממשלתיים המעורבים. יש חסמים תקציבים תכנוניים ובירוקרטיים בכמה משרדים."

טאלב אל אסד, מנהל מחלקת החינוך בלקיה התלונן על כך שבאזור לקיה ובעוד מקומות בפזורה חסרים מאות כיתות גנים. "פניתי למשרד החינוך שיאפשרו הסעות לגני הילדים אבל הם אמרו שהם לא יכולים לפי חוזר מנכ"ל. ביקשתי לשים קראוונים וגם את זה לא אפשרו לי. יש לי היום 18 כיתות לימוד יסודי בלקייה אבל אני מזמין ילדים מכל הפזורה מסביב כך שאני ממלא את המקלטים, מחסנים וכל מרחב אפשרי כך שבפועל יש לי 26 כיתות צפופות עם ילדים, היחס בין מספר הכיתות למספר התלמידים הוא 1 ל-44, כאשר בישובים היהודים הוא 1 ל-22."

ח"כ יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת) ציין כי המשרד מתכוון לבנות בתוכנית החדשה כ-7,000 כיתות חדשות. לדבריו, "אם מערכת החינוך הייתה מקבלת את היחס שלה, 25 אחוז, 4,000 כיתות, זה היה פותר חלק נכבד מהבעיה, אבל לא מדובר בכך. נושא התקציבים להסעות מתעכב. צריך לוח זמנים ברור איך נגיע לראשון לספטמבר עוד חצי שנה והבעיה תהיה מאחורינו."

בית הספר היסודי באבו-קורינאת. ארכיון. צילום: דבר ראשון
בית הספר היסודי באבו-קורינאת. ארכיון. צילום: דבר ראשון

עופר דגן מעמותת סיכוי ציין את החסמים שקיימים היום בכפרים המוכרים שמקשים על שיפור תשתיות החינוך. בין היתר ציין דגן שהגנים מרוכזים במרכז המועצות ולא מפוזרים בשכונות מפאת חוסר בחיבור למים, גישה לביוב, וגישה תחבורתית. "מה שמקדם בניית תשתיות על הוא פיתוח שטחים על ידי שיווק מכרזים. בהרבה מהכפרים שיווק המגרשים תקוע ועל כן אנחנו מציעים למשרד החקלאות לתת מענקים מראש לכפרים לפיתוח התשתיות" עוד הוסיף דגן, שלמרות שהמדינה אומרת שהיא לא יכולה לבנות בכפרים הלא מוכרים, המצב בשטח הוא אחר "כיום בכפרים הלא מוכרים יש כ-50 כיתות כיתות לימוד על ידי תקנה מיוחדת, צריך לעשות מיפוי של מרכזי האוכלוסיhה ולספק שירותים לאוכלוסייה וזה אפשרי על ידי החוק."

עוד הוסיף דגן שבניית כיתות הלימוד ,פתור את עומס מערך ההסעות, כאשר כיום בפזורה habi כ-2,000 הסעות תלמידים ממקום למקום, דבר שמוביל לסכנות בטיחותיות (בשנה שעברה נהרגה תלמידה באחד הכפרים הלא מוכרים) ובזבוז שעות לימוד.

יו"ר ועדת החינוך, ח"כ מרגי אמר שמשרד החינוך הודיע לפני שנתיים שבכוונתו להקציב 50 מיליון ש"ח למציאת פתרון ויצירת תשתיות. "אנחנו אחרי שנתיים נדרשים לסוגייה הזו שוב, לדעתי אין מה להקים ועדה בין משרדית אלא לפעול עכשיו לשינוי המציאות." מרגי העביר ביקורת קשה על משרד החקלאות שלא קידם את המצב במנהלת הבדואים ובין היתר דחה את ההסבר על כך שהמשרד והממשלה לא יכולים לפעול בשטח בגלל שאין הסדרה. בסוף הוועדה, דרש מרגי ממשרד החינוך להציע בתוך חודש תוכנית אופרטיבית לשינוי מיידי "יש פה מצב חירום. המצב הזה לא חדש ואני מכיר אותו יותר משנה. אני רוצה הסדרה אבל המדינה לא תתן הסדרה היום – אבל הילדים צריכים לחיות וזה פצצת זמן חברתית. אנחנו גוזרים על הילדים פערים עצומים שיגררו אחריהם כל החיים."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!